Som en idrettsutøver?

I tidligere innlegg har jeg nevnt at vi som er kronikere, kan sammenlignes på flere områder med idrettsutøvere. Men på et område er det viktig å IKKE tenke som en idrettsutøver.

Kroppen vår jobber på høygir, nesten hele døgnet, for å hanskes alt som følger med sykdommen vår. Det gjelder de som har fibromyalgi, men også de med andre revmatiske diagnoser. Vi takler smerter i ledd og muskler, fatigue, betennelser og mye annet. Det krever mye av systemene i kroppen vår. Derfor er det spesielt viktig å huske både næring og søvn. Kjempeviktig! Vi trenger viktige næringsstoffer til å bygge, vedlikeholde og reparere cellene i kroppen vår og det er når vi sover kroppen jobber mest med dette.

Les mer om kosthold her

Les mer om søvn her

En idrettsutøver krever ekstremt mye av kroppen sin, den utsetter kroppen sin for mye av det samme som vår kropp gjør mot seg selv. Derfor er en viktig del av et treningsprogram til en idrettsutøver restitusjon. Oppnår de ikke ønskede resultater, kan det være på grunn av manglende restitusjon.

Når vi lærer å mestre vår hverdag med smerter og fatigue, lærer vi å bruke en kognitiv tilnærming. Vi lærer å bli bevisst våre tanker og hvordan vi kan påvirke våre tanker. Vi kan ikke velge bort smerter og sykdom, men vi kan velge hva vi vil tenke om symptomene og ikke minst når vi vil tenke på dem.

Les mer om våre tanker og utmattelse her.

Denne kognitive tilnærmingen blir brukt i mestringsteknikker, men også på mange andre områder som lederutvikling og idrettsverden. Den har vist seg til å være svært effektiv.

Hva gjør en idrettsutøver som vi IKKE skal gjøre?

En idrettsutøver jobber kontinuerlig mot sine mål. Den setter seg mål som for eksempel å vinne en kamp, et mesterskap, å nå enda lengre i et hopp, eller danse enda mer stilrent.

Vi lærer å sette mål for å mestre vår hverdag som kroniker.  Det er viktig å ha et mål. Et spesifikt mål som gir deg konkrete verktøy til å nå målet ditt. Jeg setter meg nye mål nå som jeg går i gang med høsten. Målet mitt er å trene både kondisjon og styrke, minst tre ganger i uken, i tillegg til å ha fokus på bevegelighet og stressreduksjon. Jeg ønsker å oppnå dette for å være i form til å delta på kurs og møter; være den tillitsvalgt jeg ønsker å være.

Les litt mer om mål  her

En idrettsutøver vil alltid mer. Når den har oppnådd målet sitt, kommer det et nytt mål. Springe litt fortere, litt lengre, flere mål, flere kamper. Vi skal IKKE gå i den fella!

Ja, det er bra å utfordre deg selv, sette seg mål, også sette seg nye mål. Det vi må passe oss for, er å føle at vi aldri er godt nok, alltid ønske å kunne gjøre mer, være bedre. DU ER GODT NOK!

Når vi har en hverdag vi trives i, utfordringer vi takler, opp- og nedturer vi takler, en kropp som fungerer mesteparten av tiden, så skal vi ikke etterstrebe enda mer og ønske å gjøre alt vi gjorde da vi var frisk. Vi skal sette oss mål som hjelper oss med å opprettholde formen vi har og evnen til å være tilstede i en hverdag med de vi har rundt oss og er så glad i.

Konklusjonen i dag er å huske at du er godt nok! Akkurat som du er. 💜

6 kommentarer
    1. Hei! Jeg blir litt nysgjerrig på dine mål kondisjon og styrke. Hva slags kondisjon skal du trene og over hvor lang økt har du? Det samme med styrke, har du mange øvelser og repetisjoner? Jeg syns det er vanskelig å trene alene, tror jeg overdriver litt. Vil takke deg for at du tar opp ulike temaer, det er godt å få innblikk. Hilsen Mette

      1. Takk, Mette! Jeg har trent litt forskjellig gjennom årene. Men da vi flyttet ut av byen investerte vi i en tredemølle. Den er knyttet til et program/app som heter Ifit. Jeg hadde aldri løpt, men jeg fant økter og serier der inne som jeg brukte til å bygge opp og lære å løpe. Men gjorde det i mitt tempo, brukte litt mer tid. Der er det også styrkeprogrammer, alt fra nybegynner til viderekommen, samt pilates og yoga. Økter på ca en halv time, jeg bruker mest egen kroppsvekt. Mange forskjellige trenere.
        Jeg liker det veldig godt og henter motivasjon til å trene alene; koster litt, men for meg er det verdt det! Jeg er blitt hektet! 😀😀😀

    2. Kjempeviktig påminnelse, SÅÅÅÅ lett å falle for fristelsen til å prøve akkurat litt for mye. Det er ikke alltid jeg klarer å leve etter mitt bloggbeskrivelse av meg selv: Karin Rognmo Mellem, ikke snill pike, ikke flink pike, gjør heller ikke sitt beste….., men godt nok.

    3. Dette med akkurat passe, eller akkurat litt for mye… jeg er inne i den delen av hverdagen der jeg prøver meg på “godt nok” – og “trenger ikke gå helt til toppen” – og det går egentlig greit. Føler litt på nederlaget når jeg har satt meg et mål, og må avrunde FØR målet, men det går bedre. Jeg kjenner på kroppen nå at jeg MÅ ta hensyn – selv om jeg har kjent det før, har det sunket mer inn nå. Kroppen sier virkelig i fra – og den må lyttes til. Jeg har hatt god hjelp av Muritunet sitt opplegg for mange år siden når det gjelder treningsopplegg – pluss mine yogatimer. Har måtte kutte ut Aktiv treningssenter nå. Det henger over meg; skulle og burde være der… og klarer det ikke… på de forskjellige timene. Trener hjemme – gjør diverse øvelser og GÅR mye 🙂 Det er bra nok!
      Tusen takk for fint innlegg 🙂

      1. Beklager sen svar, Mette! Jeg synes du har gjort deg veldig gode refleksjoner! Og du er kommet langt! Det du beskriver er som en prosess, noe som man må bruke tid på. Det vet jeg du har gjort! Veldig flott å høre hvor langt du er kommet. Jeg liker også å trene hjemme, har mine egne mål.
        Å gjøre litt forskjellig, det er tingen! Ha en fin fredag! 🌷

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg