Gode vaner?

Vi mennesker er vane-dyr. Vi liker å gjøre alt som vi er vant å gjøre. Men hva skjer når vi blir syk? Får kroniske plager? Hva gjør vi da?

Ofte prøver vi å holde på disse vaner. Vi ønsker å fortsette med å gjøre alt som vi alltid har gjort, føler at dette er en bit av identiteten vår. Så sliter vi!

Jeg er veldig opptatt av rutiner, liker å gjøre alt som skal og er et skikkelig vane-dyr! Før likte jeg å gjøre huset helge-fin. Ta et skippertak på torsdag eller fredag som innebar at jeg vasket nesten hele huset. Kjempefint! Men så ble jeg syk…. Det tok egentlig ganske lang tid før jeg innså at jeg måtte endre på noen rutiner, bryte med noen vaner. Jeg klarte kanskje fortsatt å gjøre helge-vasken på en dag (på en god dag), men oppdaget at jeg var kjempesliten når jeg gikk inn i helgen. Det satt igjen hele helgen.

Derfor måtte jeg bryte noen vaner, gjøre noen endringer. Det var vanskelig. Vanskelig for hodet mitt. 🙂 Først føltes det helt feil med noe som ikke var nyvasket inn i helgen. Jeg måtte omstille hodet. Brukte god tid på det, men klarte til slutt å se at jeg kan ha et rent hus med å fordele oppgavene gjennom uken, gjennom måned, og forstå at det er så mye mer som er viktig enn et rent hus…

Dette er bare et lite eksempel! Vi har så mange vaner! Så mye som spiser av kapasiteten vår! Vi trenger å vite at vår kapasitet er begrenset og finne ut hva vi ønsker å bruke den på. Hva er viktig for deg? MÅ du alltid stille opp for andre? Eller KAN du bruke tid på deg selv? MÅ du gjøre alt selv? Eller KAN du be om hjelp? MÅ du gjøre alt på en gang? Eller KAN du fordele det? MÅ du gjøre alt du gjorde før? Eller kan du vurdere hva som er viktig for DEG?

Gjør som Tiify! Bruk tid til avslapping! Skap nye vaner!

For hvem er du? Hva skaper din identitet? Ikke hvor mye du gjør og hvor mye du klarer å stille opp! Du er fortsatt du, bare med andre forutsetninger! Og når du har det bra, har de som er rundt deg det bra. <3

Syk eller aktiv?

Kan man være både syk og aktiv? Ja! Når man er syk, har kroniske plager i muskel og skjelett, er det ekstra viktig å være aktiv. Vi trenger å jobbe for å opprettholde funksjonsnivå, bevegelighet og muskelstyrke. Ofte en stor jobb!

Jeg er utdannet kursholder innen mestringskurset Sykt Aktiv, i regi av Norsk Revmatikerforbund. I kurset bruker vi tid på vår sykt aktive hverdag og  #treningsommedisin er grunnlaget for kurset.

Har du lyst å klikke deg bort nå? Føler du at dette ikke er noe for deg? Noe du ikke makter? Les videre! Dette er for alle! 🙂

Ja, trening og aktivitet er viktig! Trening og aktivitet kan tilpasses alle nivå, så det passer både deg og meg. Føler du at det blir lite? Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Fordelene med trening/fysisk aktivitet – investeringen i det gode liv:

  • Ingen bivirkninger
  • Økt velvære, mer energi, bedre søvn, bedre hukommelse
  • Forbedret funksjonsnivå
  • Positiv effekt for blodtrykket
  • Økt sexlyst
  • Økt muskelmasse

Men hva er trening? Hva er fysisk aktivitet? Hva skal man trene? Hva om man har mye smerter?

Trening er kondisjonstrening, styrketrening, bevegelighetstrening og kroppsbevissthetstrening. Fysisk aktivitet er friluftsliv, lek, hagearbeid, jakt, fiske, dans, mosjon og mye mer! Trening høres for mange av oss mye mer negativ ut enn fysisk aktivitet. Trening forbinder vi med utmattelse og smerter. Fysisk aktivitet er mer lystbetont.

Men begge deler er viktig! Kroppen vår trenger aktivitet for å opprettholde muskelmasse og bevegelighet. Trening kan gi oss økt muskelmasse, økt hjertehelse og styrke til å møte utfordringene vi møter. Og tenk på å bli sliten av en god treningsøkt istedenfor dine smerter! Det føles bedre! Kjenner du på litt stølhet i etterkant? Dette er forbigående smerter, det er dine muskler og ledd som reagerer på uvante bevegelser. 🙂

Hva skal du gjøre? Om du vil komme i gang med trening og er usikker hva du tåler, kan du få hjelp av en fysioterapeut. Viktigst er at du gjør noe du liker. Det gjelder både trening og fysisk aktivitet; det er viktig for motivasjonen. Om du har mye smerter og/eller stive ledd, er det fortsatt viktig å være aktiv og man kan trene. Men det er viktig å tilpasse treningen og aktivitet til din kropp. Lytte til kroppen din, samtidig som du utfordrer den. Det er alltid viktig å lytte til kroppen!

Jeg bare gjentar igjen: gjør noe du liker! 🙂 Hva liker du å gjøre?

Har du en indre kritiker?

Å leve med fibromyalgi eller en annen kronisk diagnose er ikke lett. Det kan være tungt på grunn av smertene, utmattelsen og funksjonsnedsettelsen. Men det er andre faktorer som påvirker vår hverdag og vår hverdagsmestring. Det som påvirker oss mest og som kan gjøre alt så mye mer vanskelig, er våre tanker.

Hva tenker du om deg selv?

I Norsk Ukeblad leste jeg en reportasje om en hverdag med usynlig sykdom. En veldig fin reportasje der jeg kjente meg veldig igjen. Det sto også skrevet om vår skam. Det inspirerte meg til å skrive dette.

Å føle skam, det kjenner jeg igjen! Vi sammenligner oss ofte med andre, føler dårlig samvittighet for alt vi ikke gjør eller alt vi ikke får til. Når vi da har plager som ikke vises på utsiden, blir det bare enda mer vanskelig. I tillegg har vi gode og dårlige dager, noe som fører til at vi mange ganger føler en forklaringsbehov. Vi har lyst å forklare at de som møter deg, ikke ser deg når du noen ganger blir sengeliggende etter noen gode dager. Du føler kanskje at du må forsvare deg!

Men må du forsvare deg overfor deg selv? Snakke til din indre kritiker?

Kanskje jeg er en av årsakene at du føler du må forsvare deg overfor deg selv? Det er mulig! Fordi vi lar oss påvirke av alt vi leser og hører! Vi får gode råd, noen som vet akkurat hva DU skal gjøre for å få det bedre og det står i tillegg mye på internett om nettopp dette. Jeg skriver om trening, å mestre din hverdag, energibalanse, være tilstede, kommunisere, planlegge og alt du kan gjøre for å få det bedre.

Så kommer din indre kritiker frem når du ikke klarer å følge noen av disse gode rådene. Du får vonde tanker og føler skam. Skam fordi du ikke prøver å tenke deg frisk, skam fordi du ikke tar litt mer trening som medisin, skam fordi du mangler energi til å kommunisere.

Hvor stor plass skal du gi din indre kritiker? Det er DU som bestemmer! Det hjelper ikke å være sengeliggende, føle deg dårlig og i tillegg tenke på alt du burde gjøre for å få det bedre! Du må ikke klandre deg selv! Prøv å være takknemlig for det du faktisk får til, tenk litt fremover og husk at det kommer gode dager etter de som er tunge. Skammen? Den må bort! <3

Rehabilitering for meg og deg?

Å mestre en hverdag med kroniske plager krever mye av oss. Mestring er noe som er en prosess, noe som tar tid. Jeg føler at jeg har brukt flere år på dette! Flere år før jeg har kommet der jeg er nå; en bra hverdag, der jeg føler at jeg har en viss kontroll over utmattelsen og smertene.

Men jeg har ikke gjort det alene. Jeg har fått hjelp og støtte! Hvor? Les videre!

Jeg har vært på rehabiliteringsopphold! Sammen med fastlegen har jeg satt meg ned og sett på tilbudene som kunne søkes på. Dette er mange år siden, da arbeidsforholdet mitt ikke var avklart ennå. Jeg ble søkt til og kom inn til arbeidsrettet rehabilitering på Valnesfjord Helsesportsenter. Et tilbud som finnes mange steder i landet. Et opphold der de så på hele meg, mine utfordringer, mine muligheter. Jeg hadde oppfølging av fysioterapeut, ergoterapeut, psykolog, sosionom og sykepleier. Her fikk jeg hjelp til veien videre, samt gode øvelser og tips til fysisk aktivitet og trening. Også fikk jeg møte mange andre med noe av de samme utfordringer som meg. Dette ble faktisk et fint fellesskap!

Men det finnes flere andre former for rehabiliteringsopphold, mange flere rehabiliteringssenter, gjennom hele landet. Noen har diagnosespesifikke opphold, noen har muskel- og skjelettgrupper. Felles er at du får oppfølging, råd og veiledning, noen som ser på hele deg. Noen som hjelper deg på vei!

Har vi som har fibromyalgi rett til rehabilitering?

Både ja og nei. For noen år tilbake ble systemet endret der pasienter med fibromyalgi og artrose ikke skal få oppfølging fra spesialisthelsetjenesten lenger, de skal nå få oppfølging i kommunehelsetjenesten. Der skal vi få oppfølging og tilbud om behandling og rehabilitering. Dette er en av grunnene til at mange av oss får avslag når de blir søkt til rehabilitering.

Når fastlegen din konkluderer med at et fullverdig rehabiliteringstilbud for deg ikke finnes i kommunen, kan han eller hun søke deg til et rehabiliteringsopphold. Mye er avhengig av kvaliteten på søknaden, men  man kan få avslag uansett. Viktig er å ikke gi seg, klage på avslag. Fordi et rehabiliteringsopphold kan bety veldig mye for deg og din helse!

For kort tid siden ble problemet med mange avslag og hva dette betyr for oss som får disse avslag og for samfunnet, beskrevet veldig bra i et artikkel i Dagens Medisin. Dette er rett og slett et samfunnsproblem som må tas tak i! Nå jobbes det med noe som heter pasientforløp, men det er en lang vei igjen før alle blir inkludert i dette. Les hele artikkelen her

Husk også at vi nå har fri behandlingsvalg! Det er mange gode rehabiliteringssenter i hele landet, noen har ekstra god kompetanse rundt fibromyalgi, som på Jeløy, noen har andre tilbud som passer perfekt til deg, noen har lange ventelister, noen har kort ventetid. Du kan søkes overalt, i hele landet. Bestill en time hos fastlegen din og finn ut sammen hva som passer best for deg! 🙂