Mitt 2020- ditt 2020

Hverdagen med fibromyalgi er ikke bare enkelt og krever ofte planlegging. Vi klarer å mestre vår hverdag bedre med hjelp av planlegging. Men før vi kan planlegge, må vi kartlegge. Alt dette er noe jeg gjør hvert år ved årsskiftet. Hvordan var året mitt, hvordan blir det nye året? Hva trenger jeg å endre, hva skal jeg gjøre mer av?

Er dette noe du kan tenke deg å gjøre? Kanskje du ikke helt vet hvor du skal starte? Jeg skal dele min kartlegging, noe som kan hjelpe deg på vei. Planleggingen tar vi i neste uken.

Aktivitet/trening:

Jeg er veldig fornøyd med hverdagsaktiviteten min! Til tross for en krevende flytting, har jeg gått mange turer! Snittet har vært fem ganger i uken. Korte turer, lange turer, fint vær, dårlig vær. Jeg kjenner at dette har påvirket helsen min; ryggen har vært ganske bra, mindre smerter, mindre utmattelse. Og det har gitt meg roen jeg har trengt.

Styrketrening er viktig når man har fibromyalgi, jeg vet at jeg trenger det for å bygge styrke i musklene mine. Akkurat der har jeg litt igjen! Styrketreningen har ikke blitt prioritert, eller kapasiteten har ikke vært der. Jeg vil gjerne gjøre dette en gang i uken, men det har jeg ikke klart. Men hverdagsaktiviteten har hjulpet meg bra, så får jeg trene mer styrke neste år!

Ny trening! Nå etter flyttingen har vi investert i en tredemølle for å sikre god mosjon hele året og for ikke å være avhengig av fint vær og bra føre. Nå kan vi trene uansett; glatte veier, smitte, ingenting kan stoppe oss! Målet dette året var å prøve på løping som treningsform. Det er først nå, i slutten av året jeg kom i gang med dette. Men jeg liker det! Har fått litt løpedilla! Mer om dette og en plan for løpingen min i neste innlegg.

Strikkedilla

Det er ikke mange år siden jeg startet strikkingen min. Nå er jeg hekta! Liker veldig godt å strikke gensere; det har blitt mange fine plagg! Jeg er faktisk litt stolt. Stolt over at jeg får det til. Det styrker selvtilliten min. Å telle på mønster, forstå oppskrift etter oppskrift, er særlig bra for fibrotåka. Trening for hodet! Selve strikkingen er bra for fingrene mine, de er blitt sterkere og mindre smertefull. Også gir det en fin ro. Herlig!

Bloggen

Lesertallet har gått litt ned dette året. Har dere blitt lei av det jeg skriver eller er det podcaster som har overtatt? Jeg har følt litt på at jeg gjentar meg selv nå som jeg har skrevet i snart tre år. Alt jeg er så opptatt av som hverdagsmestring, utmattelse og trening som medisin, har jeg skrevet mye om. Jeg må litt i tenkeboksen. Er det noe jeg skal endre i 2021? Skal jeg skrive mindre ofte? Hva ønsker du som leser? Noe du ønsker mer av? Mindre av? Kom med innspill! Hjelp meg med dine innspill!

Samliv

Korona-pandemien har gjort dette til et spesielt år for oss alle. Jeg har vært mer hjemme, brukt mer tid sammen med han jeg er så glad i. Det er fint! Men jeg kjenner også at jeg har vært mindre sosialt, savner både kafe-møter, tillitsvalgt-møter og det sosiale på mine treninger. Det blir fint å kunne ta opp igjen når vi endelig får lov! Jeg kjenner at jeg trenger disse møter med de som har litt av de samme plagene som meg.

Kosthold

Jeg synes jeg har vært flinke til å spise variert, sunt mat, regelmessig og kontrollert. Med litt avvik, selvfølgelig. Magen har fungert bra, sort sett. Kjenner at magen reagerer mest på stress. Jeg ønsker å spise mindre godteri, er litt hektet på søtsaker iblant. Det har jeg ikke klart! Spiser fremdeles like mye av det når det blir helg! 🙂

NLP

I høst har jeg begynt på online kurset i NLP. Jeg har lyst å lære mer om våre tanker, forstå mer av vårt indre. Det har vært veldig spennende, jeg liker å lære noe nytt! Men det har også vært krevende. Vanskelig å planlegge tid til studie-økter. Allikevel har jeg kommet halvveis i kurset, har et helt år til gjennomføringen, så dette vil gå bra! Om dette er noe som kan hjelpe meg i en kronisk hverdag? Absolutt! Mer om dette i et eget innlegg om mental trening som kommer på nyåret. Les om NLP online her

2020

Dette var året mitt, oppsummert i korte trekk. Hvordan var året ditt? Hva er du spesielt fornøyd med? Hva trenger du å endre? Ta en liten kartlegging!

Gode ønsker

Så står det bare igjen å ønske deg en fin nyttårsfeiring! Ta vare på deg selv og de som er rundt deg, husk på smittevernsregler og kos deg masse! <3

God jul fra meg!

Nå går vi inn i den siste innspurten før det blir jul. For mange betyr det stress, det kan være mye man ikke er ferdig med ennå. Jeg håper du kan ta et steg tilbake, gjør noen prioriteringer.

Det er nå du må samle krefter, hvile litt ekstra, sette av litt egentid. Julen er en fin tid med mye kos, men også mye styr, mange sammenkomster og mye som skal gjøres. Alt dette krever energi fra deg. Det krever krefter å være tilstede! Det er derfor jeg sier at det er nå du må samle krefter. Jeg er sikkert på at julen blir fin, men jeg er også ganske sikkert på at du blir sliten. Det kan ikke unngås, selv ikke med ekstra hvile i forkant. Men hvile kan hjelpe litt! Både i forkant og gjennom julen! Og når du føler deg bra, er det bra for de som er rundt deg også! <3

Så med dette ønsker jeg alle dere en kjempefin jul! Ta vare på dere selv!

Null stress?

Stresser du? Kanskje litt ekstra nå før jul? Jeg kjenner at jeg blir påvirket av stresset. Stresset gir meg mer smerter, utmattelse, og gjør hverdagen mer vanskelig. Marit Figenschou har skrevet mye om temaet, blant annet i boken Omstart. Les hva Marit skriver på bloggen hennes  her

Stress er gift! Skriver Marit.

Hva kan du gjøre for å stresse ned? Jeg har ikke den perfekte oppskriften, skulle ønske jeg hadde den. Men jeg kan få deg til å tenke litt etter, gå litt inn i deg selv. Du vet hvordan du skal stresse ned!

Fordi vi er forskjellig alle sammen trenger vi også forskjellige løsninger for å takle stresset. Noen trenger noe så enkelt som en stille stund med en god bok. Noen kan koble av med et data-spill. Musikk, natur, trening, avspenningsøvelser, kafebesøk, muligheter er mange!

Nå i desember er det så mye vi ønsker å gjøre, så mange koselige ting. Julebakst, juleverksted, julekort, og mye mer av alt det hyggelige. Her kan du lett gå inn i en felle! Ja, alt dette er kjempekoselig og dem du skal gjøre dette sammen med synes helt sikkert  det er stas å gjøre dette sammen med deg. Men ikke la kos bli til stress! Har du kapasitet til både baking med barn/barnebarn/tantebarn, lage julekort sammen og bytur med en venninne? I tillegg til å pakke inn alle julegaver? Nå må du huske at du har begrensninger! Ikke prøve å gjøre det samme du gjorde før du ble syk! Alle rundt deg har forståelse for det! Du er den siste til å forstå det! 🙂

Nå skal du skru ned kravene til deg selv, velge noe av det koselige du ønsker å gjøre og la det andre ligge. Bruk istedenfor tiden din på litt egentid; koble av med en god bok, ekstra hvile, se en fin film, en tur ut; kvalitetstid! Bli bevisst at du ikke trenger å bake alt, vaske alt, rydde alt, være med på alt, for å være godt nok. Du er perfekt som du er! Husk det! <3

Så kan julen bare komme!

Fordi du er god!

Tenker du ofte på alt du vil endre ved deg selv? Alt du vil bli bedre på? Jobbe med dine svakheter? Feil! Du får det faktisk bedre når du fokuserer på hva du er god på og dine prestasjoner. Du blir mer glad og presterer bedre! Det var dette jeg leste i et artikkel i Ukeblad denne uken, og akkurat dette var jeg  litt inne på i innlegget om dine signaturstyrker. Les det her.

Vi mennesker har en overlevelsesstrategi. Vi har lært  å søke etter feiler og mangler ved oss selv for å lykkes bedre. På skolen jobbet vi mye med fagene vi ikke var så god i. På jobben ser vi etter forbedringspotensiale i en medarbeidersamtale. Når vi skal analysere oss selv eller andre, ser vi etter det som ikke er bra, for å kunne gi feedback.

Feil! Forskning har påvist at det er mye bedre å fokusere på det du er god i! Gjør mer av det du er god i! Det styrker selvtilliten din og gir gode resultater!

Finn dine superstyrker!

Hva er du god i? Det kan være vanskelig å finne ut av. Hva er en styrke? Det trenger ikke å være kompetanse, men kan også være en evne eller en talent. Noe du har naturlig med deg. Det er noe som kjennes lett ut for deg. Det kan være noe som å holde foredrag, men det kan også være en element i hverdagen din. Glemmer du deg selv? Er du god til å prioritere andre? Det er ikke bare negativ! Du er god på omsorg! Synes du at du har dårlig selvkontroll og ikke klarer å motstå fristelser? Det kan være bra! Du er da sjenerøs mot deg selv og andre! Ofte er det noe du selv opplever som helt vanlig, mens andre kan beundre dine evner. Hva er du mest fornøyd med i livet ditt? Hvilke styrker brukte du? Hva klarer du å lære lett? Hva er lystbetont? Hva får du skryt for av andre?

Det viktigste er at om du føler du er god på noe, må du gjøre mer av det! Det gir deg styrke! Det gir deg selvtillit! Det er positiv for deg og omgivelsen din! Finn dine styrker- Bruk dine styrker- Utvikle dine styrker- Det gir fremgang!

Jeg håper dette kan gi deg en liten boost i adventstiden. Spesielt i denne tiden er det viktig: gjør mer av det som fungerer. Glem det som ikke fungerer. 🙂