Hva føler våre kjære?

Det er vanskelig å være #usynligsyk. Mange tunge dager, vanskelig å bli forstått. Jeg har skrevet en del om de som er rundt oss; våre pårørende, våre venner, de som står oss nær. Det er viktig med kommunikasjon; kommunisere hvordan vi har det, snakke med hverandre, lære å ta imot hjelp og støtte.

Men i dag ønsker jeg å snu dette: hvordan har våre kjære det? Hva føler de? Fordi det er ikke enkelt å være pårørende! Vanskeligere enn vi tror!

Dette året har jeg selv kjent mye på hvordan det er å være pårørende, stått litt på andre siden. Noe av det jeg skriver her, har jeg kjent på selv, noe er fra de  jeg har snakket med, som har trengt råd.

Fordi det er kjempevanskelig å være pårørende! Mye dårlig samvittighet, mange vonde følelser. Som pårørende ønsker du å ha medfølelse, du føler med han eller hun som har så mye vondt. Men hvis dette er noe som kjennes på nesten hele tiden, blir følelsen dine litt trette Man kan nesten blir litt irritert at den andre har vondt og trenger medfølelse hele tiden. Og da kommer dårlig samvittigheten! Du ønsker ikke å kjenne deg irritert!

Som pårørende ønsker du å ta hensyn, hjelpe til, legge tilrette. Men om det er noe du gjør mye, ofte, kan også her dine følelser bli litt trette. Du blir irritert! Og det vil du ikke!

Hva med dette: ja men du er jo frisk! Du kan gjøre alt du ønsker! Er det noen av dere som er pårørende som har hørt det? Tenkt det selv? Det er jeg helt sikkert på! Kan man virkelig få dårlig samvittighet for å være frisk? Ja!

Og det var dette jeg skulle ha frem i dag! At det er vanskelig å være pårørende! Vi snakker mye om å kommunisere, så vi blir forstått av våre pårørende. Men det er like viktig andre veien! Vi må kommunisere for å forstå våre kjære! Fordi de har det også vanskelig! Også de har dårlig samvittighet! Det er nettopp dette som er så viktig å forstå!  Jeg håper du kan kjenne litt på dette.

Snakk sammen! Ta vare på hverandre! <3

Smertealarm!

Hva skjer når du har smerter? Da er det som det blir utløst en alarm i kroppen vår. En alarm som sier til kroppen vår: gjør noe! Vår egen måte å fortelle kroppen vår at det skjer noe. Men hva om man har vedvarende smerter? Da går alarmen hele tiden! Det er da kroppen vår blir forvirret og ikke minst, veldig sliten! Skulle du ønske du fant slumre-knappen til kroppen din?

Er disse alarmer til å stole på? Forteller alarmen hvor alvorlig det er? Forteller den nøyaktig hva problemet er? Kan alarmen gå uten grunn?

Tenk litt over disse spørsmål. Sånn er det ofte med våre smerter. De er ikke bestandig til å stole på!

Du trenger ikke fikses!

Mange av oss har dårlig selvtillit. De føler at det er noe feil med dem som utløser smertene og problemene og noen må fikse det før man kan bli bra igjen. Feil! Lære mer om dine smerter, lære mer om kroppen din og måten den reagerer på, er en viktig del av din rehabilitering. Noe DU kan endre. Litt og litt. Alene eller med hjelp av en behandler.  Så kan du kjenne at selvtilliten din øker. Du lærer å ha tro på deg selv og din evne til å takle din hverdag på. Da kan du kjenne at smertene blir mindre eller enklere å bære.

Smerter er sammensatt. Jeg har skrevet mye om utmattelse, som kan være et sammensatt problem, der vi påvirkes av mange faktorer. Sånn er det med smerter også. Våre smerter blir påvirket av for eksempel fysisk stress/belastning, bevegelsesfrykt, mangel på støtte, angst, leddforandringer, isolasjon, dårlig samvittighet, arbeidsrelatert stress, m.m. De blir påvirket av våre liv! Du kan se for deg at alle disse faktorer er sammen i en kopp, og vi må passe på at det ikke renner over for å holde oss smertefri.

Hva skjer når du bygger opp selvtilliten, jobber med din helse, dine smerter, din kropp? Du bygger en større kopp! Så tåler du mye mer før det renner over! Så klarer du mye lengre å holde deg smertefri! Fordi du har tillit til egen evne, du har  bygget opp motstandskraft og du har en strategi.

Dette er noen tanker rundt våre smerter jeg ønsker å sende med deg i dag. Jeg håper du synes dette er nyttig å ta med seg, noe som kan hjelper deg i din hverdag. Vil du lese mer om smerter? Klikk på kategorien smerter øverst i menyen, så finner du flere innlegg.

Innlegget i dag er inspirert av boken : Restitusjonsstrategier av Dr Greg Lehman.

Nye utfordringer

Jeg skal gjøre noe nytt og spennende! Hele sommeren har jeg gledet meg til å dele dette med dere; ventet til sommeren og ferietiden var over, så flest mulig skulle få lese det.

Jeg har kjent på et behov for å jobbe mer med min personlige utvikling. Jeg føler at det er viktig å utvikle meg, samtidig som jeg ønsker å mestre min hverdag med fibromyalgi enda bedre. I tillegg vil jeg lære å hjelpe andre enda bedre. Også vil jeg gjøre noe som er for meg, som person, ikke bare som tillitsvalgt. Da jeg leste om NLP, visste jeg at jeg hadde funnet hva jeg søkte etter. Hva er NLP?

NLP betyr Neuro Lingvistisk Programmering. Ved å lære dette, vil du oppleve å øke kvaliteten på mange områder i livet ditt. Du kan rett og slett bli bedre til det som er viktig for deg! Det kan være ledelse, foredrag, utdanning, sport, forhold, mestring og mer. Mestring! Dette har jeg lyst å undersøke! Hva kan NLP bety for meg i min hverdag som kroniker? Kan jeg øke mestringsfølelsen min? Kan jeg redusere smertene? Utmattelsen?  Det er dette jeg skal vurdere hele veien, dele med dere, holde dere oppdatert. Kanskje dette er noe du vil prøve en gang?

Neuro fordi alle våre opplevelser, bevisst og ubevisst, kommer fra våre sanser og det sentrale nervesystem

Lingvistisk fordi mentale prosesser er kodet, organisert, gitt mening og endret gjennom språk

Programmering fordi mennesker fungerer som et system hvor opplevelser og kommunikasjon er skapt av våre sekvenser, mønstre og program.

NLP er mer enn terapi, man går ikke bare i fortiden, men man lærer å se fremover, skape positive forandringer og muligheter. Det er en studie av den menneskelige måten å reagere på og en praktisk tilpasning av hvordan mennesker tenker. Og vi kommuniserer alltid, vi klarer ikke å la være! 🙂

Kurset jeg skal ta, er online. Jeg har vurdert mye og lenge hvordan jeg skulle gjøre dette. Det finnes flere alternativer, fysiske kurs som tilbys i tillegg til online kurset. Kurset jeg valgte er på nlp.online.nu, som tilbyr Norske, Svenske og Danske kurs. De er sertifisert av NFNLP, og underviser under NFNLP`s supervisjon.( NFNLP har eksistert i over 20 år, og sertifiserer alle NLP utdannelsene i over 50 forskjellige land) Kurset krever egeninnsats, disiplin, og ca 120 studietimer. Jeg valgte dette fordi det var mindre kostbar enn fysiske kurs, som er fint når man bare lever av trygden sin. Også synes jeg det er bra at jeg kan jobbe med det når jeg ønsker det, når formen er der, når det passer for meg og min helse. Jeg har et helt år å bruke på dette.

Jeg skal holde dere oppdatert hvordan dette går; hvordan jeg gjør dette praktisk, hva jeg lærer og hva som det er nyttig i min hverdag. Om du ønsker å lese mer om NLP kurset, kan du klikke deg inn  her.

Jeg er spent og jeg gleder meg masse! 🙂

 

Mer enn bare tøying

Det blir skrevet mye om tøying. Noen sier det er bra, noen sier at det ikke har effekt. Når man har fibromyalgi, men også mange andre revmatiske diagnoser, er tøying faktisk viktig for våre såre muskler og ledd. Denne uken leste jeg en artikkel der det ble skrevet om et forskningsprosjekt rundt tøying. Resultatet var tydelig: tøying gir mindre smerter i muskler og ledd og samtidig mer bevegelighet. Det vil vi ha! Du kan lese hele artikkelen her

Jeg kan nesten høre hva du tenker! 🙂 Det er kjedelig å tøye og spesielt etter du er ferdig med treningen! Men du trenger ikke å tøye i forbindelse med trening! Du kan tøye uansett. Sett av litt tid til gode øvelser. Ønsker du å tøye hele kroppen? Eller har du spesielle områder på kroppen som trenger litt ekstra pleie? En skulder? Ryggen? Prøv deg litt frem hva som passer for deg og din kropp, hva som fungerer for deg.

Hvilken øvelser kan du ta? På revmatiker.no finner du alt om tøying og bevegelighet, samt gode øvelser. Du finner dem her.

Pust! Det er faktisk mer du kan bruke tøyingen til! Mange som har fibromyalgi, kjenner i perioder på smerter i brystet når de puster. I tillegg blir hele kroppen og hele systemet påvirket av pusten vår! Det er viktig å bruke tid på pusten; være bevisst hvordan vi puster, pust hele veien inn og ut. Pust i ditt tempo!  FibroFokus hadde denne uken en post på Facebook og Instagram om nettopp dette. Du kan lese posten her.

Så tøying; bruk dette for alt det er verdt! Bruk tiden med tøying som litt egentid. Samtidig som du tøyer, blir du bevisst på pusten din. Kanskje du vil sette på noe rolig musikk, eller bare kjenne på stillheten. Hvor kan du gjør dette? Overalt! I stuen, på hytta, ute i gresset, i skogen, akkurat der du ønsker å være!

 

Min sommer, min helse

I dag litt om mine utfordringer, min sommer hittill, og mine løsninger.

Flytting. Som jeg har skrevet til dere før, har vi flyttet til Nesna. Der har vi funnet drømmehuset; et nydelig lite og lettstelt hus, uten trapper. Det var noen tøffe dager mens vi holdte på, men når jeg nå ser tilbake, har jeg klart meg utrolig bra! Lite smerter, selv om jeg har utfordret kroppen med tunge løft og lange dager. Jeg tror at treningen som jeg gjør hele året, har bidratt til denne suksessen! Også har jeg prøvd å legge inn pausedager. Dager der vi bare var på hytta; ikke så noen esker, ikke så noe som skulle gjøres.

Turer. Jeg har gått masse turer! Ikke mange dagsturer og toppturer, men turer i nærområdet mitt. Jeg er så heldig at jeg har nydelig natur i nærområdet mitt! Bildet er fra en tur på Nesna fjellet. Her på Nesna kan jeg bare stikke ut for en tur. Mange muligheter til både lange, korte, tunge og lette turer. Alt etter formen. God som styrketrening og god for kondisjonen! God bevegelse for hele kroppen. Samtidig er stillheten godt for hodet. Så jeg har gått! Masse! I regn og i finvær!

Hytta. Norgesferie har vært ypperlig for oss i år! Når flyttingen krever krefter og ikke minst penger, er det kjekt å ha en hytte. Vi har en hytte i Nordsjona, med nydelig utsikt over både hav og fjell. Der har vi vært masse. Samtidig er kjøreturen hjem kort, så vi har kjørt litt etter været. Vært mange herlige sommerdager på hytta. Også der har jeg turmuligheter. Rett bakom hytta går stien opp i skogen, opp på fjellet. Kjempegod trim, stille, ikke folk, ikke smitte. Helt trygt! I tillegg har jeg padlet litt, herlig! Både gåturer og padleturer gjør så godt for både kropp og sinn. Mine energikapsler!

Familie. Som dere kanskje vet, er jeg fra Nederland. Har mine søsken og min gamle far der. Hver sommer har vi kjørt til Nederland for å være sammen med dem og for å besøke hjemlandet mitt. Det ble avlyst i år. Det kjennes rart, en sommer uten å ha hilst på faren min, uten å ha kjørt i landet mitt. Bildet er tatt to år siden, da far var på besøk i Norge og vi tok han med på båttur. Gode minner. <3 Jeg håper å få muligheten til å besøke han senere i år. Uansett gleder jeg meg allerede til neste sommer. Da SKAL jeg til Nederland! Nå snakker vi mye på telefon, er flink til å holde kontakten. Her hjemme har jeg både barn, svigerbarn og barnebarn; koselig å få dem på besøk og tilbringe tid sammen. <3

Egentid. Ellers har jeg brukt mye tid på strikking, lesing, kos. Litt tid har gått til NRF arbeid; høstens kurs skal forberedes og i tillegg er det ofte noe uforesett som oppstår. Trening har jeg også brukt litt tid på, mindre enn jeg ønsket, men tanken har vært der. :-). Min viktigste trening har bestått av mine turer.

Så sommeren har vært kjempefin hittill, noen vonde dager, mest gode dager, litt dårlig vær og litt utfordringer- mest av alt har sommeren vært herlig! Det skal den fortsette å være! Hvordan er din sommer, hva er dine utfordringer?