Et liv med fibromyalgi

Hvordan er ditt liv med fibromyalgi?  Har du gode dager, eller er det mest vonde dager? Har du kunnskapen du trenger?

Jeg håper mange av dere følget webinaret i regi av Norsk Revmatikerforbund  med revmatologen fra Rikshospitalet, Hilde Berner Hammer. Hun er en av de få revmatologer med god innsikt og engasjement for fibromyalgi. Fantastisk å høre på! Jeg vil gjerne dele litt av webinaret med dere.

Smerte:

Smerte er en individuell opplevelse og blir påvirket av både psykiske, fysiske og sosiale faktorer. Vi kan dele inn i tre kategorier:

  • Noceptiv smerte, som oppstår når vev blir skadet
  • Nevropatisk smerte, som bunner i skader i vårt nervesystem
  • Nociplastisk smerte, som er smerter som oppstår uten at det finnes noen endringer ved undersøkelser.

Det er nettopp Nociplastisk smerte som oppstår ved Fibomyalgi.

  • Årsaken er sammensatt
  • Kan være invalidiserende
  • Langvarig
  • Ingen funn ved undersøkelser.

Årsaken:

Forskninger etter årsaken er mange, og å peke på en direkte årsak for fibromyalgi er ikke mulig ennå. Men vi kan med sikkerhet fastslå at det er sammensatte årsaker til at nettopp du har fått fibromyalgi.

  • Det oppleves at fibromyalgi kan gå i arv. Ofte kan man se flere med en eller annen form for muskel- og skjelettsykdom i samme familie.
  • Også dårlig søvn over lengre tid kan gjøre deg mer utsatt for fibromyalgidiagnosen.
  • Stress er en viktig faktor for fremkalling av fibromyalgisymptomer.
  • Langvarige lokaliserte smerter kan bidra til å utvikle fibromyalgi.
  • Hendelser som har preget ditt liv kan være en del av årsaken til at du har fått fibromyalgi
  • Manglende hensyn til din kropp og din helse over tid er en faktor
  • Samt psykiske/sosiologiske og kulturelle faktorer

Nervesystemet til oss som lever med fibromyalgi har en redusert evne til å hemme smerteimpulser. Objektive funn har påvist typiske forandringer på en funksjonell MR og økt mengde med substans P i spinalvæsken, men dette er funn som foreløpig kun blir brukt i forskning.

Symptomer:

Symptomlisten til fibromyalgi er lang og variert. Du kan oppleve noen av disse, eller kanskje mange du finner her, muligens flere symptomer som ikke er nevnt her.

  • Muskelsmerter
  • Fatigue
  • Dårlig søvn
  • Hyppig vannlatning
  • Leddsmerter
  • Restless leggs
  • Nummenhet
  • Depresjon, angst
  • Morgenstivhet
  • Hodepine
  • Tørre slimhinner
  • Overfølsomhet for lys, lyd, lukt
  • Dårlig konsentrasjon eller andre kognitive symptomer

Ditt liv, din hverdag:

Hvordan skal du leve med fibromyalgi? Hva må du ta hensyn til?

Mange spør om diagnosen er permanent. Kan det gå over? Det er ingen enkelt svar på dette, både ja og nei. Det finnes ingen enkel løsning, ingen rask løsning, men alle kan bli bedre i mer eller mindre grad. 10% av oss kan bli helt frisk!

Fastlegen:

Det er fastlegen som har ansvaret for å følge opp deg og din diagnose. Hva gjør fastlegen for å stille diagnosen?

  • Gjennom en samtale som kalles anamnese, kartlegger fastlegen dine plager
  • Fastlegen foretar en klinisk undersøkelse av kroppen din.
  • I tillegg blir det tatt både blodprøver og røntgenbilder for å utelukke andre tilstander.
  • Det er utviklet et skjema til å bruke ved diagnostisering, som omfatter helheten i diagnosen; både smerter, kognitive symptomer og fatigue.

Medisiner:

Medisiner er ingen rask-løsning og fungerer dårlig i mange tilfeller. I alle tilfeller skal medikamentell behandling ses i sammenheng med livsstil og hverdagsmestring. Det brukes antidepressiva som Sarotex og Cymbalta, samt antiepileptika som Neurontin og Lyrica. Smertestillende har generelt lite effekt.

Livsstil og hverdagsmestring:

Dette er det viktigste for deg og ditt liv. Hva skal du gjøre?

  • Redusere stress, tilstrekkelig søvn
  • Fysisk aktivitet og trening
  • Mestringsopphold/rehabilitering
  • Kognitive tiltak som meditasjon, yoga, Tai Chi, mindfullness

Trening:

  • Det er viktig å styrke din kropp; en sterk kropp er bedre rustet mot påkjenningen vår diagnose utsetter kroppen for.
  • Trening må bygges opp over tid, forsiktig. Både kondisjonstrening og styrketrening.
  • Dette betyr ikke at du ikke kan trene med høy intensitet. Men du skal bruke lang tid til å komme dit.
  • Unngå å trene sånn at du blir helt slått ut, da tar det mye krefter å komme tilbake. Tilpasse og bygge opp over tid!

Konklusjonen:

Vi kan fastslå at vi har et overfølsom smertesystem, en tilstand som oppstår av mange sammensatte årsaker. Medikamentell behandling fungerer dårlig, vi må gå for en helhetlig behandling og bruke tid på det. Lang tid.

Så kan vi få en bra hverdag, med vår diagnose, til tross for vår diagnose.💜

Min energi- i balanse?

Kjære lesere, jeg har savnet dere!

Jeg har savnet å dele mine tanker med dere, jeg har savnet de fine tilbakemeldinger, jeg har savnet støtten jeg føler som kommer fra dere. Jeg måtte ha en pause fra bloggen for å ta vare på meg selv og energien min. Det må jeg fremdeles, men jeg trenger å blogge igjen, dele igjen, være sammen med dere igjen. Kanskje ikke akkurat hver uke, men når jeg har tanker jeg vil dele, inspirasjon jeg kan gi til dere. I`m back! 😀

Hvordan har jeg det nå? Jeg har det fremdeles travelt. Hva med energien min, utmattelsen, smerter? Det har jeg tenkt mye på, spesielt forrige helg, da jeg ledet kurset Sykt Aktiv i Sandnessjøen. Er jeg SYK eller AKTIV? Eller begge deler?

Det har blitt mange kurs og møter nå i høst og november topper virkelig. Jeg må vel være helt utslitt nå, ikke sant? Men jeg er ikke det! Jeg er overrasket selv! Så klart har jeg vært veldig trett og sliten når jeg har kommet hjem etter møter og reiser. Det har vært mange kvelder der jeg ikke har klart å holde meg våken, akkurat da jeg skulle se favorittprogrammet mitt på tv. Men etter en god natt med søvn har jeg følt meg ovenpå igjen. Uthvilt, klar for en ny dag.

Hvordan har jeg klart dette? 😅

Først og fremst tror jeg det er viktig med en plan. Jeg hadde en slags plan for høsten! Å se at dette kom til å bli travel, for så å lage en plan, er en del av min oppskrift. Ta en bloggpause var litt vondt, men nødvendig. Planen innhold også aktivitet og trening. Jeg føler at dette er kjempeviktig for meg! Mine turer gir meg rolig aktivitet og reduserer stresset jeg har i kroppen, mens min kondisjons- og styrketrening har gitt meg styrken i kroppen og hodet som jeg trenger.

Er det så enkelt med en plan? Klarte jeg å følge planen hele tiden? Neida! Noen uker var det ikke rom for de turer og den treningen jeg ønsket, noen dager var ikke energien der til å gjennomføre det jeg hadde planlagt. Men også det var med i planen! Jeg visste at det skulle bli sånn og gjorde så godt jeg kunne på de dager og uker jeg hadde tid og overskudd til det. Det som har hjulpet meg mest er at jeg får så mye energi og god-følelse i kroppen av mine turer og min trening! Det føles såååå godt! Belønning til meg, min kropp og mitt hode! 😍

Jeg må avslutte med kjærlighet. Jeg får så mye kjærlighet som bærer meg gjennom hverdagen min. Kjærlighet og enorm støtte på hjemmefronten. Han støtter meg, passer på meg og er med å tilrettelegge mine dager. Fordi har er klar over at det er viktig for meg. Jeg føler at jeg får mye støtte og kjærlighet fra alle rundt meg; min familie, det fine styret og sekretæren i fylkeslaget som jeg jobber med, og alle andre som heier på meg. Det betyr så uendelig mye! Også er det MIN kjærlighet. Min kjærlighet for saken jeg brenner for; Norsk Revmatikerforbund og revmatikere i Norge, samt likpepersonsarbeidet og diagnosearbeid for fibromyalgi. Min ❤️-sak! Det gjør at jeg FÅR energi av å holde kurs og foredrag og delta på møter, har gode samtaler og erfaringsutvekslinger med alle fine mennesker jeg møter på min vei. DER finner jeg min energi!

Takk for at du leser det jeg skriver, følger bloggen min. Også DU gir meg energien jeg trenger!

Bloggpause

Nå er tiden kommet at jeg trenger å ta en liten pause fra bloggingen.

Energibalanse. Jeg kjenner at jeg må være lit varsom med energien min; så mange oppgaver, så lite energi. Men jeg elsker alt jeg gjør! Da er det vanskelig å velge, prioritere og omfordele. Til slutt kom jeg frem til å legge bloggen litt bort for en periode.

Inspirasjon. Pausen skal også brukes til å hente inn ny inspirasjon til alt jeg ønsker å dele med dere.

Bruk bloggen! Jeg håper dere vil fortsette å bruke bloggen aktiv. Bruk kategorier øverst til å finne innlegg med informasjon og inspirasjon du trenger til enhver tid.

Rydde. Jeg skal bruke tiden til å rydde i gamle innlegg, få bort det som ikke er relevant lenger og rette opp det som skal rettes.

Facebook. Jeg håper dere vil fortsette å følge Facebook-siden min. Der skal jeg fortsette å dele informasjon som er nyttig for deg og meg.

Så håper jeg dere ikke glemmer meg. 💜

Musikk og fibromyalgi

Vi er mange som lever med kroniske smerter, hver dag, hver uke, hver måned, hvert år. Det påvirker livet vårt og hverdagen våres i stor grad og vi gjør alt vi kan for å mestre vår hverdag etter beste evne.

Forskere har undersøkt den terapeutiske effekten av musikk i mange år. Nå også med to studier som kartlegger effekten av musikk ved fibromyalgi. Resultatene er lovende.🎼

Dette er informasjon om spennende forskning jeg har lest om på nettsiden til den Nederlandske fibromyalgiforeningen. fesinfo.nl. Mye bra lesestoff der!

Det er publisert to studier rundt fibromyalgi og effekten av musikk. Studier som faktisk også fikk frem spørsmålet om musikk virkelig tok bort noen av våre smerter, eller om det bare økte kontrollen vi har over våre smertene og vår måte å takle dem. I en av studien ble det observert den positive effekten av å lytte til musikk i forhold til vår mobilitet. Her viste personene som var med i studien en økt smertegrense, bedre mobilitet og evne til å utføre enkle oppgaver raskere.

Du kan lese mer om disse studier her 

Konklusjonen:

Musikk har en smertestillende effekt, men hvordan dette foregår i vår hjerne, er fremdeles uklart. Forskere studerer fremdeles effekten av musikk på alle slags smerter. For oss med kroniske smerter, er det mange måter å benytte oss av den terapeutiske effekten av musikk.

Sett av tid hver dag til å sette deg rolig ned og lytt til musikk som får deg til å slappe av. Musikken vil få ditt fokus bort fra dine smerter, stimulerer rytmisk pusting, og har en positiv effekt på følelsen av velvære. 

Prøv det, du også! 🎼💜

 

Sommer Challenge- siste dagen

I dag er etter planen siste dagen i årets Sommer Challenge. Hvordan gikk det med deg? For meg ble det full stopp i Sommer Challenge på mandag…

Hva skjedde?

Jeg ble slått ut…av korona!

Verken jeg eller mannen min hadde blitt smittet av viruset enda, nå var det våres tur. Han først, så  jeg etter to dager. Nå har vi begge vært syk denne uken, fryktelig kjedelig!

Så min egen-tid og avspenning har funnet sted på sofaen. Men jeg hadde lyst å vise dere den fine plassen min jeg har utenfor hytta vår. Du ser det på det øverste bildet. Der sitter jeg mye når vi er på hytta. Hører og ser på fuglene og ekorn. Helt nydelig! Det gir meg ro i kropp og sjel.

Men må vi avslutte Sommer Challenge helt?

Som jeg skrev da jeg delte Sommer Challenge med dere, skulle dette være en boost for høsten. Men dette med egen-tid; er ikke dette noe vi bør prioritere hele tiden?

Jeg håper nå at du som har deltatt på Sommer Challenge, har kjent på hvor godt dette har vært for kropp og sjel. Jeg håper du har kjent på effekten av uttøyingen, avspenningen og mindfullness.

Samtidig håper jeg at du har merket at det faktisk går an å få litt tid for deg selv i dagene dine og at dette er viktig for deg.

Så hva sier du? Skal vi bare fortsette med det? 💜

Inspirasjon fra dere!

Sist mandag ble det oppstart av Sommer Challenge. En utfordring til dere som innebærer å sette av tid til seg selv, bruke det til uttøying, avspenning eller mindfullness. Har du ikke lest innlegget? Da kan du lese det her 

Jeg håper mange av dere er i gang med å ta utfordringen. Flere av dere har delt litt om hva som fungerer for dere. Det er så fint! Så kjekt å få tips fra andre! Jeg blir så inspirert!

Aud og Mette har skrevet om yoga. Yoga, som er veldig bra som uttøying, men også viktig for pusten og god avspenning. Yoga er noe man kan gjøre overalt; inne, ute, hjemme og borte. Anbefales!

Gunn Merete mediterer i skogen. Herlig!

Ingrid delte innlegget om Sommer Challenge på facebookgruppen til Bodø Revmatikerforening. Da jeg spurte hva hun gjør når hun har egen-tid, fikk jeg høre om en aktiv hverdag! I tillegg til bare å være ute og nyte naturen, nevner hun sykkelturer, øvelser og daglig Somatics-trening. Husker dere mitt innlegg om Somatics? For ikke så lenge siden fikk jeg en tilbakemelding som gjorde meg så glad!

Har du ikke lest om Somatics? Det kan du gjøre her 

Solveig skrev at hun ble inspirert av innlegget om Somatics, fikk noen veiledningstimer hos Sol og har nå prøvd dette over litt tid. Nå er hun faktisk smertefri! Det er så bra! Jeg blir så glad! 🥰🥰🥰

Det gir meg også litt dårlig samvittighet. Solveig og Ingrid, og mange flere med dem, har kjempegod effekt av Somatics. I februar i år fikk jeg muligheten til å delta på et kurs om nettopp dette. Men…jeg har ikke klart å få det i hverdagen min! Jeg er veldig glad i treningen jeg gjør til daglig og føler at tiden ikke strekker til noe mer. Samtidig er jeg klar over at jeg trenger å gjøre Somatics, har økte smerter som jeg ønsker å gjøre noe med.

Så det blir min plan for høsten; få Somatics inn i hverdagen min!

Tusen takk for all inspirasjon! Fortsett å dele med meg og med alle som leser bloggen min! 💜

Sommer Challenge!

Vi er kommet godt i gang med sommeren. En sommer der vi kanskje har litt mer tid enn ellers i året. Tid vi ønsker å tilbringe med dem vi har rundt oss. Hjemme eller borte. Noen av oss med kroniske plager har det litt bedre om sommeren, noen ikke. Sommer er det for alle.

Men vi vet også at høsten snart banker på døren. Høsten der vi skal i gang med hverdagen igjen. Kanskje starte opp med nye utfordringer. For at du skal være klar for høsten, vil jeg gi deg en Challenge.

Hva skal du gjøre:

Minst 3 til 4 ganger i uken skal du sette av 10 til 15 minutt til deg selv. Denne tiden kan du fylle med det som passer deg. Det kan være tøying, som er veldig viktig og nyttig ved fibromyalgi og andre revmatiske diagnoser. Men det kan også være avspenning eller mindfullness, som er viktig for å redusere stresset vi har i kroppen og hodet.

Tidsrommet:

Sommer Challenge starter nå på mandag 25 juli og vi avslutter på lørdag 6 august. To uker der du skal prioritere deg og din helse, samtidig som du får nok tid igjen til de som er rundt deg.

Hva får du?

Jeg skulle gjerne har trukket ut en eller flere av dere til å få en liten premie. Men som dere vet, har jeg ingen sponsere til min blogg. Men dere får en premie! Alle får en premie! Helsegevinst! Dette vil gi deg en liten boost for kropp og sjel, akkurat det du trenger før du skal i gang med høsten!

Deler du?

Jeg håper dere vil dele deres erfaringer. Det er så kjekt og så nyttig å lese hva dere gjør! Nyttig for meg, nyttig for alle som følger denne bloggen! Del deres erfaringer i kommentarfeltet på Facebook-siden til Mallemey. Du finner siden ved å klikke på ikonet øverst i bloggen her.

Jeg skal gi deg litt tips til tøying, avspenning og mindfullness.

Toying: Her  finner du en oversikt og video med gode øvelser.

Mindfullness: Det er ikke så vanskelig som det høres ut! Det betyr bare oppmerksom nærvær, være i øyeblikket. Å være ute i skogen, bare jeg, høre på fuglesang, se på naturen, er god mindfullness for meg. Kanskje noe for deg? Eller noe helt annet?

Avspenning: Dette trenger heller ikke å være så vanskelig som det høres ut! Det finnes mange avspenningsprogrammer der ute, men du kan også gjøre det så enkelt som dette: Bruk musikk som får deg til å slappe av, legg eller sett deg ned, konsentrer deg på din pust, pust med magen, kjenn etter i kroppen din, kjenn hvordan den føles akkurat da, fra hodet til lilletå, samtidig som du puster rolig inn og ut – det er god og enkel avspenning.

Så kom i gang! Ta utfordringen! Dette klarer du!

Nå håper jeg du vil dele med oss andre hva som fungerer for deg! Har du gode øvelser? Steder på nett der du finner gode programmer til avspenning eller mindfullness? Noe du gjør? Del gjerne! 💜

Takk!

Visste du at takknemlighet er bra for vår helse?

Denne uken kom jeg over en artikkel i Norsk Ukeblad som jeg ønsker å dele med dere. Om takknemlighet i vår kultur og hva det betyr for oss.

Hva er takknemlighet? Det er en kraftig menneskelig følelse. Lykke og takknemlighet henger sammen, men deler ikke den samme definisjonen. Lykke er en følelse av nytelse, knyttet til en situasjon eller opplevelse. Takknemlighet er en bekreftelse av godhet.

Jeg synes det er viktig å være takknemlig og har mye å være takknemlig for. Selv om jeg ikke er takknemlig for å ha fått fibromyalgi, er jeg takknemlig for alle fine mennesker jeg har møtt og fremdeles møter i mitt arbeid som tillitsvalgt og blogger. Jeg er takknemlig for å kunne dele mine tanker og refleksjoner med dere, veldig takknemlig for at dere setter pris på det jeg deler.

Jeg takker alltid for maten, selv om vi bare er to som har delt måltidet. Dette er  typisk Norsk, noe jeg ikke kjente fra Nederland. Men absolutt noe jeg nå setter stor pris på, en fin skikk.

Jeg er takknemlig for gode hverdager, et harmonisk liv, kjærligheten i livet mitt, mine aktiviteter og muligheten til å være den jeg er. Alt dette og så mye mer.

Det er mye å være takknemlig for, små og store saker. Dette gir helsegevinst!

Takknemlighet demper smerte og er effektiv mot depresjon og angst. Når vi utviser takknemlighet booster hjernen produksjon av signalstoffer som serotonin og dopamin. Dette er stoffer som er med på å fremkalle følelser av velbehag og glede. Nyere forskning viser at det også påvirker vår fysiske helse. Du sover bedre, og det er gunstig for blodtrykket, kolesterolet og blodsukkeret. Til sammen medfører det en rekke helsegevinster! Det må vi ta med oss! 😀

Konklusjonen er enkel her! Takknemlighet er en god folkeskikk, som i tillegg gir oss viktige helsegevinster. Gode grunner til å sette seg ned og tenke over hva vi er takknemlig for. Stort og smått.

Hva er du takknemlig for? 💜

Bare fibro?

Å leve med fibromyalgi, medfører mange utfordringer. Jeg vil si at den største utfordringen sitter i hodet mitt. Mine tanker.

Jeg synes det er ekstra vanskelig fordi det er så mye å forholde seg til. Mange forskjellige plager, som kommer og går. Gode perioder, dårlige perioder, nye plager, kjente plager, ukjente plager.

Vår diagnose følger ikke bare et spor, vi vet ikke hvor veien fører oss…

Når det oppstår plager og symptomer som jeg ikke hadde fra før, går jeg lett i en felle. Kanskje jeg har fått noe annet? En annen diagnose? Noe som er mer akseptert (mest av meg selv) enn fibromyalgi? Noe jeg kan gjøre noe med?

Jeg har fått mer vondt i hoftene dette året, men også blitt mer plaget av vondt i kjevene. I fjor fikk jeg satt diagnosen psoriasis og etter litt tid på google og en diskusjon med meg selv og hobby-legen inn i meg, kom jeg frem til at det måtte være psorasis-leddgikt. Alt passet! Det var min diagnose!

Fastlegen min var ikke helt enig…

Hun hørte på meg, det gjør hun bestandig. Men så kom hun frem til at det var først og fremst en betennelse. Om jeg kunne besøke min manuell terapeut? Jeg syntes hun var dum, som ikke så det jeg så. Men jeg har tillit til Jennifer, som er manuell terapeuten jeg går til når jeg trenger råd til trening, øvelser, eller behandling. Tirsdag var jeg der. Jennifer kom frem til, og viste meg, at dette er noe muskulært. Fibro. Jeg innser at hun har rett. Fastlegen har rett. Fibromyalgi. Igjen. Fremdeles.

Jeg har brukt litt tid på å fordøye dette. Kom frem til at dette går bra! Dette kan jeg takle! Jennifer har vist meg tøyings-øvelser for hoftene og setet. Noe jeg kan jobbe med. Også mine smerter i kjeven kan det jobbes med. Mye av disse starter i nakken. Det har tannlegen min lært meg. Der må jeg inn med tøying av nakke og skuldre. Treningen min er bra, den kan jeg fortsette med. 😅

Så her er jeg. Jeg har fibro. Ikke noe mer og ikke noe mindre. #usynligsyk. Ikke som sommerfuglen over her, der du ser at den er skadet. Men dette er noe jeg må leve med. Det er noe jeg KAN leve med.

Hva vil jeg si med dette? Jeg vil si at du må ta plagene dine på alvor, og er du usikker hva det er, må du få det sjekket opp. Men husk at fibromyalgi er diffus, uforutsigbar og skiftende. Vanskelig å leve med, men du klarer det! 💜

Hva er din hvilestrategi i sommer?

Det er juli, sommeren har akkurat startet. Noen av oss med fibromyalgi eller andre revmatiske plager fungerer veldig bra på sommeren i varmen, noen blir faktisk verre. Felles for oss alle er en utmattelse som ikke tar sommerferie.

Selv om smertene er mindre, kan vi kjenne på den evige trettheten. Den kan være litt lettere på sommeren, men uansett er det viktig med en hvilestrategi. Verdifull restitusjon!

Jeg har akkurat vært en tur i Nederland, mitt hjemland. Det var fint å komme dit etter en lang pause i korona-tider. Og det var fint å få ferie, jeg hadde en travel vår. Men… det var mange jeg skulle hilse på, mange å være sammen med, mange besøk som skulle gjennomføres.

Lite tid til hvile, lite tid til bare meg. Hva var min hvilestrategi?

Det var og er viktig for meg å hvile før jeg kjenner at jeg trenger det. Planlagte pauser, planlagt tid til bare meg. Innimellom trakk jeg meg tilbake til soverommet (vi leide et feriehus) med en bok, eller jeg tok en tur ut med hundene. Det ble mange turer, det var min aktivitet disse uker. Nå som jeg er hjemme igjen henter jeg også energi i min trening med jevne mellomrom, men akkurat da trengte kroppen min en trenings-pause. Jeg hadde også satt av noen hele dager som var forbeholdt hvile. Dager som gikk til bare oss to, hundene, lesing, turer, kos og avslapping. Min ferie-medisin!

Hvordan kan du lage deg en hvilestrategi? Først og fremst må du huske at du trenger hvile. Også når du har sommer-besøk, også når dere gjør koselige familie aktiviteter. Sett av litt tid til bare deg, gjør noe som hjelper deg å lade batteriene, noe som gir deg energi.

Det er lett å gå i fellen med ditt ønske om å være med på alt som skjer om sommeren. Ja, din kjære setter pris på å ha deg på sin side, familien eller venner vil gjerne ha deg med på alt som er morro. Men… de vil også at du skal ha det bra! Fordi de er glad i deg! 💜

Lag deg en fin sommer! DIN sommer! ☀️