Dine mål betyr alt!

Jeg har skrevet mye om våre mål. Mål er viktig i vår kroniske hverdag, men har du tenkt over at alle jobber frem til sine mål? Å sette seg mål er viktig for alle; unge og eldre, kronikere og friske folk, absolutt alle! Da snakker jeg om alle områder i vår hverdag; kosthold, trening, husstell, fritid, sosialt, det gjelder alt!

Og det fungerer! Hvordan?

Belønning!

Det vi gjør med våre husdyr, er faktisk veldig viktig for oss selv også! Vi blir belønnet eller belønner oss selv når vi har oppnådd våre mål. Det kan være store mål, men også mindre mellom-mål.

Vi ser det mer og mer i samfunnet. Vi blir belønnet av butikker for å ha handlet der, vi blir belønnet med bonus når vi har handlet så  og så mye, vi kan samle stempler eller klipp når vi når forskjellige turmål, skrive våre navn i en turbok om vi når målet, vi kan svømme for et mål og være med i trekning av en premie, vi kan samle på toppturer, vi får en medalje når vi gjennomfører for eksempel et løp og mye, mye mer.

Og det fungerer! Ikke bare for å nå de store mål, men også ved små delmål gjennom dagen din!

Jeg kan gi deg noen eksempler fra min hverdag.

Jeg trener med en app som heter Ifit. Der har jeg mulighet til å gjennomføre en eller flere utfordringer hver måned. Klarer jeg det, så får jeg  kjøleskapsmagneter i posten. Og gjett om jeg blir glad når de kommer! 🙂 Jeg skriver mine turer som er lengre enn 1 time i en turbok hjemme. Målet hvert år er å klare flere enn året før. Belønningen er min stolthet og mestringsfølelse! Når jeg løper og det kjennes tungt, setter jeg mål på 5 minutt. Klarer jeg de neste 5 minutt, blir jeg veldig glad, så 5 minutt til! Hovedmålet er å gjennomføre dagens økt; da kan jeg være kjempestolt! Belønningen er god-følelse i kropp og sjel. Min måte å klare å fullføre tunge økter! Og klarer jeg å jobbe med min trening hver uke hele året, skal jeg kjøpe nye joggesko i januar. En herlig belønning! Jeg var stolt da jeg gjennomførte NLP kurset og besto eksamen i vår, men jeg ble enda mer stolte da jeg fikk sertifikatet med det fine gullstempelet hjem i postkassen, helt fra USA!

Men jeg har også hverdagslige mål. Denne uken er målet å vaske badet og holde huset på stell. Neste uke er det sengeskift, ogsv. Min måte å fordele husarbeid. Målet kan også være en kort tur hver dag, kanskje et kafetreff hver måned, en time med egentid tre ganger i uken og mye mer! Belønningen her er viktig mestring i hverdagen og mindre utmattelse.

Ingen skam å snu! Mål kan endres og justeres! Ser du at du ikke kommer i mål denne gangen? Ingen problem! Juster målet ditt, så det bli oppnåelig. Oppstår det noe som stopper deg? Ny dag, nye sjanser!

Hvordan har du det i din hverdag, hva er dine mål? Dine belønninger?

Du kan lese mer om arbeid med våre mål i kategorien mål øverst i bloggen her.

Søvn og fibromyalgi

Søvn er noe som kan være vanskelig for mange av oss. Noen sliter mye og ofte, noen sliter litt. Jeg har skrevet et innlegg med noen tips til bedre søvn som heter Sov bedre. Jeg har delt dette senest denne uken, men trenger du å se det igjen, finner du det her


Hvordan er det med søvn og fibromyalgi? Blir fibromyalgi påvirket av vår søvn, eller blir vår søvn påvirket av fibromyalgi? Ja og ja!

Dette går faktisk begge veier! I tillegg blir det ofte nevnt som en av mulige årsaken til fibromyalgi. Dårlig søvn over lang tid, forårsaker en stress i kroppen vår. Når kroppen vår kjenner på stress over lengre tid, kan dette være en av flere utløsende faktorer for å utvikle fibromyalgi.

Dårlig søvn ved fibromyalgi er en av symptomene mange opplever. Ubalanse i systemene i kroppen og forstyrret hormonbalanse gir oss dårligere søvn. Men dette er også et symptom som utløser igjen mange andre symptomer. Det påvirker vårt evne til å mestre en hverdag med fibromyalgi.

Hvordan?

50 % av vår søvn skal utgjøre vår dype søvn. Tidlig på natta skal vi da lage veksthormon. Denne skal hjelpe kroppen vår med å reparere våre celler og bygge nye. Senere på natta skal vi lage stresshormon. Denne skal hjelpe våre systemer med å fungere gjennom dagen. En viktig hormon ved aktivitet, trening og alt som skal skje gjennom dagen.

Fibromyalgipasienter får ofte ikke så mye av denne dype søvn som friske mennesker. Hva betyr dette? Det betyr at kroppen vår mangler tid på natta til å danne både veksthormon og stresshormon. Det kan gi oss mer smerter, mer utmattelse og mer uro i kroppen vår. I tillegg kjenner vi mer på fibrotåke.

Men selv om dette er en del av vår diagnose, betyr det ikke at vi bare skal gi oss over! Det kan hjelpe å tilrettelegge best mulig for god søvn og finne roen i kropp og sinn. Det er mange måter å finne roen på; avspenning, pusteøvelser, yoga, og mye mer. Les i innlegget Sov bedre hva mer du kan gjøre for å få bedre søvn. Har du prøvd alt? Ingenting som hjelper? Snakk med fastlegen din!

Hva gjør du for å sove bedre? 💜

Er DU i balanse?

Vi snakker mye om stress. Stress er ikke bra for oss, stress påvirker fibromyalgi, både som utløsende faktor og noe som er med på å opprettholde våre symptomer. Det har jeg skrevet om i innlegget Lifestress, med linker til to gode webminarer.

Så vi skal redusere stress for å få en bedre hverdag? Både ja og nei! Det er bare halve sannheten! 🙂

Jeg har vært med å arrangere en samling for våre tillitsvalgte i NRF Nordland fylkeslag, i Saltstraumen. Nydelige omgivelser! Der hadde vi invitert Anette Myrvang(se bildet), som driver firmaet #finneut. Hun delte sine kunnskaper rundt stressmestring i naturlig form og i naturen. Anette er opptatt av de enkle ting. Å stresse ned skal ikke være vanskelig, du trenger ikke masse utstyr, du skal kunne gjøre det overalt, når du vil.

Det jeg synes er spesielt viktig, er dette med balanse.

Vi trenger å være i balanse! Hva betyr det?

Litt mer av det ene, betyr litt mindre av det andre. Bruker du litt mer tid på å stresse ned, er det naturlig å redusere aktivitetsnivået ditt. Når du har ryddet i hverdagen din for å få mer overskudd, redusert dine gjøremål, får du mer tid og overskudd til å bruke tid på deg og din helse. Dette er en balanse!

Du kan ikke forsøke å stresse ned, samtidig som du holder aktivitetsnivået ditt høyt oppe. Fordi dette betyr at du vil gjøre mye av begge deler! Det fungerer ikke! Da blir balansen borte. Se på det som en vektarm med vekt på begge sider. Stressmestring på den ene siden, dine hverdagsaktiviteter på andre siden. Om du vil gjøre mye av begge deler, knekker vektstangen på midten! Da er det til slutt ingenting som fungerer!

Så ta dette med deg! Finn din balanse i hverdagen. Din balanse mellom ditt aktivitetsnivå og stressnivået ditt, roen din. Litt mindre aktivitet kan gi litt mer ro, økt aktivitet reduserer din evne til å finne roen. For mye ro kan bety for lite aktivitet, det er ikke bra heller, det forstyrrer balansen. Tenk over dette, bli bevist. Det er en god start! 💜

Lifestress

Livsstress. Hva er dette og hva betyr det for oss som har fibromyalgi?

Jeg har deltatt på to webminar om fibromyalgi i regi av Revmatismesykehuset i Lillehammer. Disse var så bra! Jeg synes jeg lærte mye, ble gjort oppmerksom på mye jeg ikke hadde tenkt så mye over. Her var det mye nyttig om selve diagnosen og måten vi lever med den.

Webminarene er en del av prosjektet : Et friskt fokus på fibromyalgi. Prosjektet er et samarbeid mellom Revmatismesykehuset, Universitetet i Oslo og Skogli Rehabiliteringssenter og ble finansiert av Stiftelsen Dam.

Jeg skal dele litt av innholdet med deg og nederst i innlegget vil du finne linkene til disse webminarene, så du kan klikke deg inn og se/høre  selv.

Stress er det som påvirker oss med fibromyalgi mest. Det har påvirket årsaken til at vi fikk fibromyalgi og det påvirker faktorene som bidrar med å opprettholde sykdomsaktiviteten.

Men stress er mye mer enn stresset vi ofte tenker på. Stress kan også være langvarige smerter; disse medfører stress for kroppen vår og kan utløse fibromyalgi. Også kroniske sykdommer vi lever med kan påføre nettopp dette stresset for kroppen vår, som utløser en fibromyalgidiagnose. I tillegg kan det være fysisk tung arbeid, mye menssmerter, voksesmerter, langvarig hodepine. Alt dette og mye mer kan påføre kroppen vår en stressfaktor.

Dette stresset kan være en viktig faktor for at vi får en ubalanse i kortisol, Noradrenalin og serotonin  i kroppen. Noe som kan medføre dårlig søvn, treningsintoleranse, tretthet, smerter, ubalanse i vår psyke, muskler, m.m. Det kan i tillegg føre til sentral sensitivisering, noe som gjør at vi blir ekstra følsom for lys, lyd, lukt, smerte, alkohol, m.m.

Hva betyr dette for oss?

Først og fremst er det viktig å vite litt mer om diagnosen, hva som kan ha utløst den. Så er vi samtidig blitt oppmerksom på noe viktig for vår hverdag: stress er en utløsende faktor for vår diagnose. Ikke bare stresset på kroppen, stresset som har vært der over lang tid, men også stress vi påfører kroppen vår i hverdagen. Igjen har vi blitt klar over hvor viktig det er å tilpasse hverdagen vår og redusere  unødvendig stress. Vi kan legge inn mikropauser, få omsorgsavlastning om vi trenger det og vi trenger å finne noe som kan hjelpe oss til å redusere stress, som trening, naturen, pusteteknikker og mye annet.

I forbindelse med prosjektet tar de imot pasienter i Lillehammer for å gi veiledning og hjelp til nettopp dette. Her er målet å få nok ferdigheter, nettverk og støtte til å ta ansvar for eget liv. Du kan høre mer om dette i andre webminaret. Men vi har et sted til i landet som kan hjelpe deg med nettopp dette; Fibro Fokus i Bergen. Dette er en klinikk som er for fibromyalgipasienter, der du kan møte til time, eller få elektroniske timer. Klikk deg inn her for å lese om tilbudet der.

Linken til webminarene (hvert webminar er på 30 min) finner du her.

 

Hodet glemmer- kroppen ikke!

Vi er kommet til høsten. På mange måter en av de fineste årstider, synes jeg. På fine høstdager elsker jeg å være ute, kjenne på den friske høstluften, se de fine høstfarger og nyter livet.

Men så er det andre dager som fører meg rett inn i realiteten igjen… Det er blitt høst! En høst man kjenner på kroppen! En høst som får meg til å føle meg litt låst.

Hvordan kunne jeg glemme det?

Jeg tror at dette kan være et lite forsvar vi har inn i oss. Jeg har det!

På høsten, når været blir ustabil med mange væromslag, forskjellige temperaturer, perioder med regn, og høststormene setter inn, er kroppen min i ulage. Jeg får mer smerter, blir mer sliten og er mer ullen i hodet. Jeg vet dette, har opplevd dette i flere år nå. Allikevel blir jeg like overrasket for hvert år! Undrer meg hvorfor smertene har økt nå? Plutselig? Har jeg vært for aktiv? Gjort noe jeg ikke tålte? Jeg kan undre meg en stund over dette før jeg kommer på at vi har fått høst. 🙂 Ååååå, var det sånn? Det hadde jeg glemt!

Hva kan vi gjøre for å kunne nyte litt av det fine på høsten da?

Pust! <3

Noe av det viktigste er at du er kommet så langt som dette. Du er klar over hva som skjer i kroppen din, du vet at en Fibro-kropp reagerer på værforandringer. Du kjenner på smertene, utmattelsen og andre signaler kroppen din har sendt til deg. Nå må du lytte til kroppen din.

Ta en dag i gangen, ta kroppens signaler på alvor. Samtidig som du vet at litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det er så fint at du husker! Det holder kroppen i gang! Litt….

Kanskje du kan ta en liten tur? Komme deg litt ut? Dårlig vær? Kanskje du kan bruke tiden på noe annet enn du gjør ellers? Prøve deg på litt avspenning? Bruke tid på pusten din? Være i nået?  Eller noen øvelser for bedre bevegelighet? Her må du tenke tilpassing! Du trenger ikke å holde fast til det du gjør til vanlig; tilpass deg høsten, tilpass deg høst-kroppen.

Så kommer det forhåpentligvis noen nydelige høstdager der du og kroppen din er på lag! Dager du kan bruke til god aktivitet, ute eller inne, dager som er med på å lade batteriet igjen! Power! 🙂

Gi litt mer f…


Du må gjøre sånn, la være å gjøre sånn og helst gjøre mye av sånn. Får du også litt nok av alle gode råd, alt du bør gjøre for helsen din og alt du ikke skal gjøre for å ha det bra? Vil du egentlig bare krype under dyna og ikke gjøre noe av det som er bra for deg?

Men for å unngå dårlig samvittighet gjør du det som forventes av deg?

Nå som vi har startet på høsten skal vi i gang med hverdagen. Vi har slappet litt av i sommer og nå føler vi at vi må være flinke igjen. Vi må være i aktivitet, trene, spise rett, være sosial og masse annet som skal til i en kronisk hverdag.

Hva skjer når vi ikke gjør det? Da kommer samvittigheten!😵‍💫

Feil! Bort med dårlig samvittighet! Gi litt f…!

Av og til blir det litt mye sukker på meg, kanskje mat jeg reagerer litt på. So what? Det går bra! Noen ganger gjør jeg noe jeg får vondt i hendene eller ryggen av. Også? Jeg vet det er forbigående. Noen dager er bare dager med lite aktivitet og mye avslapping. Ja? Dette kaller jeg for å stresse ned. Noen heftige kursdager eller møtedager som slår meg helt ut i etterkant? Det går seg til igjen! 😉 Jeg har mange sånne øyeblikk og dager, der jeg bevisst gjør noe som ikke er bra for meg og min helse. Ingen problem! Det kan du også gjøre!

Men….du må fremdeles ha kontrollen! Gi litt f… i dag, ta tilbake hverdagen din i morgen. Med fornyet energi! 💜

Utmattet av systemet?

Inspirasjonsporno, sikkerhetsnettet som blir mer og mer utrygg; dette var noe vi kunne lese om i innlegget i Aftenposten, skrevet av Anna Fryxelius, vår dyktige fagsjef i Norsk Revmatikerforbund.

Anna har gjennom iherdig og langvarig egeninnsats, gått fra å være uføretrygd, til å være i full jobb og lever et aktiv liv. Det er kjempefint! Men det er også nettopp disse eksempler som blir brukt mot oss som er usynlig syk. Der det blir sagt at de som ikke er i arbeid, kan komme seg tilbake i jobb med litt ekstra egeninnsats. Det er bare å stå på, da klarer du det! – Nei! – For de fleste av oss er det dessverre ikke sånn. Og disse kommentarer som vi hører både i media og på våre møter med det offentlige, gir oss følelsen av å være mistrodd og hånet.

Dette gjør oss sykere!

Når vi snakker om utmattelse/fatigue, så vet vi at det blir påvirket av flere faktorer. Utmattelsen blir påvirket av våre tanker, systemene i kroppen vår, våre følelser, våre handlinger og det som skjer rundt oss.

Når vi føler at vi blir mistrodd, når vi føler at vi må forsvare oss hele tiden, er dette noe som påvirker utmattelsen vår. Det er kjempetungt å kjenne på dette!

Når du i tillegg må kjenne på en økonomisk utrygghet fordi velferdsstaten Norge tar bort store deler av sikkerhetsnettet, er det mange faktorer tilstede som gir deg mer smerter og mer utmattelse.

Jeg har kjent på mye av dette i perioden jeg gikk fra å være i arbeid som sykepleier til å være uføretrygd. En lang periode, der jeg ofte var lei meg, nedfor, og kjente på en stor ubalanse i livet. I tillegg til skammen. Jeg ønsket ikke å bli uføretrygdet! Nå, mange år etterpå, har jeg det mye bedre, funnet tilbake til balansen i livet mitt. Men skammen er der fortsatt.

Vi ønsker ikke at det skal være sånn! Hva kan vi gjøre?

Vi har et valg!

Anna skriver at alle de forskjellige regjeringer gjennom mange år har tatt bort tråder i sikkerhetsnettet vårt. Det er sant! Det virker som ingen ønsker å skåne oss som er usynlig syk. Men det er forskjeller. Nå som valget står fremfor oss, er det noe vi kan gjøre. Vi kan bruke stemmeretten vår!

Hva skal du stemme? Du skal stemme på partiet som du føler er best for deg og din hverdag. Hva er viktig for deg? Rett til fri behandlingsvalg? Et rettferdig trygdesystem? En inntekt du kan leve av? Men kanskje også gode skoler til de som står deg nær og et godt miljø for de som kommer etter oss?

Du bestemmer! Det er ditt valg!

Les innlegget til Anna i Aftenposten  her

 

Ikke tid eller overskudd til aktivitet?

Denne uken har jeg valgt å fortsette å skrive om temaet fra forrige uken. Der kunne du lese om forskning som kommer frem til den gode effekten av styrketrening og bevegelighetstrening på fibromyalgi.

Kjente resultater; trening som medisin er noe jeg er opptatt av og noe jeg har skrevet mye om. Men det er også noe mange av dere ikke orker å lese så mye om. Hvorfor? Jeg tror det er fordi mange føler at dette er noe de ikke får til! Fordi de ikke har overskudd, har for mye smerter, eller rett og slett ikke tid i en travel hverdag.

Jeg gir deg 7 enkle og gode tips som kan hjelpe deg!

  • Lytt til kroppen! Det er viktig å ta signalene fra kroppen din på alvor. Men det trenger ikke å bety at du skal hoppe over aktiviteten du har planlagt. Prøv heller å tilpasse, gjør noe som er lettere, samtidig som du rører deg allikevel.
  • Planlegg! Se for deg uken din, finn dager og tidspunkter som passer til egentid; tid til deg og din helse. Skjærer det seg? Flytt litt på din egentid, ikke ta det helt bort. 🙂
  • Korte treninger. Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet! Som eksempel bruker jeg treningsapper for å trene hjemme. Noen dager er det fint å velge en kort økt på 15 minutt. Jeg har blitt overrasket over effekten av korte treninger!
  • Få deg en heia-gjeng! Kanskje du vil gjøre noe sammen med andre? For eksempel en venn eller den lokale revmatikerforeningen. Det betyr mye å være del av noe og å ha noen som savner deg når du ikke møter opp. <3
  • Tilpasse! Det er så mye vi kan gjøre for å være i bevegelse og så mye som kan varieres. Du kan tilpasse din aktivitet etter hvor mye tid du har, hvor du er, dagsformen din og været. Korte turer eller lange turer, trening sammen med noen eller alene, intensiv eller rolig.
  • Vær kreativ! Trening og aktivitet kan være så mye! Alt som lek med barna, hagearbeid, husarbeid, gå til bussen, ta trappen, turer, sykling, svømming, padling, dans, og mye annet gir god aktivitet til kroppen din. Viktig aktivitet;  få det inn i hverdagen din!
  • Still ned dine krav! Ikke forvent for mye av deg selv og sett pris på alt du får til. Tid til avspenning, tøying og pusting er faktisk vel så viktig i hverdagen din. Få et lite kvarter med dette i hverdagen din!

Jeg håper du kan bruke litt tid på å tenke over dette. Håper du velger å prioritere. Fordi det er så viktig! Jeg får ofte spørsmål hvordan jeg klarer å være så motivert til trening dag inn og dag ut. Svaret er enkelt: fordi jeg ser effekten det har på min helse. I tillegg liker jeg det jeg gjør.

Og jeg tilpasser. Er jeg mye på møter eller på reise, så passer jeg på å få aktivitet i dagene uansett. Da går jeg turer, kort eller lang, og bruker appen til enkle øvelser. Gjør jeg ikke dette, kan det bli vanskelig å sitte i møte og jobbe med det jeg ønsker.

Jeg må bremse. Jeg slår litt ut på andre siden. Liker å løpe på tredemølla i tillegg til mine turer. Liker det så godt at jeg ønsker nesten å gjøre det hver dag! Det liker ikke musklene mine! Det blir for mye! Så jeg har satt en øvre grense som avtale med meg selv. Jeg har også startet med Pilatus på appen min. Korte økter på 12-15 min. Litt vanskelig fremdeles, så jeg føler meg som en gammel kråke, men: herlig! Det vil jeg gjøre daglig! Men neida 🙂 Det er heller ikke bra for mine muskler, det blir protest. Derfor har jeg laget enda en avtale med meg selv:  Å jobbe med styrke, som Pilatus gjør, vil jeg gjøre to ganger i uken, med eventuelt en gang til om jeg får veldig lyst.

Nå starter hverdagen, høsten er i gang! Vi får gjøre så godt vi kan, tilpasse og evaluere etter hvert.

Motivasjon til et aktiv liv

I forrige uke kunne vi lese om en spennende studie, som har forsket på effekten av styrketrening og bevegelighetstrening ved fibromyalgi. Konklusjonen i studien er at bevegelighetstrening er mest effektiv for smertene ved fibromyalgi, mens styrketrening har størst effekt på depresjon. Artikkelen, med link til studien, som ligger på revmatiker.no, kan du lese her.

Hva betyr dette for deg og meg?

Det betyr at vi får bekreftet kunnskapen vi hadde fra før!

En aktiv hverdag er viktig for oss med fibromyalgi. Bevegelighetstrening; tøying av våre muskler, er ekstra viktig for våre smerter og vår funksjon. Men vi skal ikke glemme våre kognitive symptomer som stress, fibrotåke, depresjon, fatigue, m.m. Her kommer styrketreningen og kondisjonstreningen inn.

Bevegelighetstrening kan for eksempel være yoga, Tai Chi, ogsv. Styrketreningen kan være øvelser, gå i motbakker eller trapper, gå i terrenget, ogsv. Kondisjonstrening kan være løping, dans, aerobic, svømming, ogsv. Blant alle disse aktiviteter finner vi flere som overlapper hverandre, som er bra for både bevegelighet, styrke og kondisjon.

Så hva skal vi gjøre og hvor finner vi motivasjonen?

Variasjon! Finn noe du liker!

En aktiv hverdag er ikke bare viktig nå, det er viktig resten av ditt liv! Derfor må du finne aktiviteter du liker, ellers klarer du ikke å fortsette med det over lengre tid. Også variasjon er viktig her. Vi vet nå at flere treningsformer er viktig for vår helse. Det er fint! Fordi det betyr at vi skal gjøre mye forskjellig! Kanskje du går tur, er på dans en gang i uken, bassengtrening og løper litt? Eller kanskje noe helt annet? Du må finne det som passer deg og det som passer til din livssituasjon.

Målsetning er viktig for motivasjonen vår. Viktig å ha noe å jobbe frem til, noe du vil oppnå. Du kan lese mer om målarbeid i kategorien mål øverst i bloggmenyen. Men du kan også finne mye informasjon om dette på revmatiker.no. Les det her

Så hvor skal du starte? Start rolig! Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet! Du klarer det! Små steg! <3

Er du litt forvirret?

Noen av våre symptomer ved fibromyalgi, men også ved mange andre revmatiske sykdommer, er kognitive problemer. Hva betyr dette?

Dette er noe du sikkert kjenner igjen! Du føler at du har blitt mere glemsk. Har du gått ut i kjøkkenet og glemt hva du skulle der? Jeg har! Har du stått i butikken og glemt hva du skulle kjøpe? Kommer hjem med noe helt annet? Jeg har! Føler du at du ikke får frem de rette ordene, roter litt når du snakker? Jeg gjør det! Er det vanskelig å konsentrere seg noen ganger? Jeg synes det!

Dette kaller vi fibrotåke!

 

Jeg er så glad at det finnes et ord for dette!

Og jeg sier det igjen; det er så viktig å vite mye om vår sykdom! Viktig å kjenne dine (mulige) symptomer! Det er selvfølgelig ikke likt for alle, men jeg tror mange kjenner seg igjen.

Før jeg var klar over at dette var et av symptomene til fibromyalgi, har jeg vært litt bekymret innimellom. Hva var dette? Skulle jeg få tidlig demens? Mange rare tanker man får inn i hodet.

Jeg synes fibrotåken blir verre når jeg stresser. Det hjelper å stresse ned. Men det er også mye annet vi kan gjøre.


Jeg stresser ned ute! Bare være, nyte stillheten, være i aktvitet. Det er min medisin!

Men det er mye annet også. Viktige ting som kosthold, aktivitet, sosial omgang, lære nye ting, m.m. Du kan lese om det i innlegget fibrotåke

Så håper jeg at jeg har klart å berolige deg: å være småforvirret er helt vanlig for oss med fibro! 😄