I dag kan jeg dele en spennende nyhet med dere! 😀
Dette er noe jeg har ønsket å gjøre lenge… og nå skjer det!
Jeg har fått studieplass hos Abel, til å bli digital Helseveileder. Dette er stort!
Hva er en digital Helseveileder? Du må ha riktig bakgrunn til å delta på studien. Jeg er utdannet sykepleier, så jeg kan ta dette som en etterutdanning. Sertifiseringen som Helseveileder er en praksisrettet etterutdanning for fagpersoner som skal hjelpe mennesker med varig vaneendring, sunn livsstil, mental helse, sosial mestring, ernæring, søvn, hvile og fysisk aktivitet, på en langsiktig, helhetlig og individuelt tilpasset måte.
Dette er alt jeg brenner for, samtidig som jeg får mulighet til å bruke faget mitt igjen.
I søknaden fikk jeg spørsmålet hvorfor jeg vil bli digital Helseveileder. Det har jeg mange grunner til…
Først og fremst fordi jeg vil hjelpe andre. Det har jeg gjort som sykepleier, men også gjennom mine år i NRF. Nå som jeg på grunn av min helsesituasjon ikke har mulighet å jobbe som sykepleier, kan dette være en mulighet for meg å utøve faget litt igjen.
I NRF har jeg blitt opplært til å være frisklivsagent. Jeg er kursholder for mestringskurset Sykt Aktiv, rettet på en friskfokusert livsstil, med trening og aktivitet som medisin. Denne studien vil ta meg bare enda lengre, jeg får mulighet til å fordype meg i materien og favne enda bredere. Det gleder jeg meg til!
Jeg har følgt med Abel i flere år nå. Abel Helse jobber mye med å redusere sykefravær og styrke trivselen med sine dokumenterte helseforbedringer. I Abel jobbes det med hverdagen vår, gjennom enkle men viktige grep. Det er noe jeg virkelig har tro på. Det har vært veldig spennende å følge den enorme utviklingen bedriften har gått gjennom på få år. Og nå skal jeg få være med fra nært hold!
Dette er viktig kompetansebygging for meg. Kompetanse jeg tar med i min egen hverdag, mitt arbeid som tillitsvalgt og i mitt liv som kroniker. Dette blir gull!
Men hva betyr dette for meg? Kommer jeg til å klare det?
Som jeg har delt med dere tidligere, hadde jeg litt utfordringer med både utmattelse og smerter nå på våren. Vanlige symptomer for meg med fibromyalgi, som noen ganger øker, også bli bedre igjen. Jeg har det bra nå, kjenner at jeg har det bra så lenge jeg gjør fornuftige valg i hverdagen min. En viktig del av dette er at jeg må være bevisst hva som gir meg energi og hva som tar energi.
Dette som jeg skal gjøre nå, lære noe nytt, utvide min kompetanse, er definitivt noe som gir meg energi! Studien går over to år, fordelt på fire semestre. Det er en deltidsstudie. Jeg starter første semesteret allerede i august. Og jeg er så spent! Gleder meg masse!
Da bobler energien! 🤩
Jeg kommer også til å gjøre noen små endringer på bloggen her. Jeg skal fortsatt dele med dere, forventer masse inspirasjon til å dele. Men det skal ikke bare handle om fibromyalgi, selv om det alltid vil være en del av meg. Bloggen fremover vil omfavne litt bredere, jeg håper den vil være nyttig i hverdagen til alle, men spesielt for deg som har en kronisk sykdom, kroniske plager eller andre utfordringer i hverdagen. Håper det blir bra!
Så følg med videre, dette blir spennende! 💜
































