Undervurdert glede!

Hva hjelper oss å få og beholde motivasjon til å stå på i hverdagen? For å jobbe for bedre helse? Vi må like det vi gjør! Vi må finne gleden! 🙂

Denne uken leste jeg en spennende kronikk på Forskersonen.no, fra Per-Øyvind Torvik, tidligere landslagstrener i Norges skiforbund. Han skriver om hva som er avgjørende for effekten av trening: humør og holdning. Han sier at hvis vi gleder oss til øving og liker det vi gjør, tåler vi mye mer trening uten å bli overbelastet.

Dette gjelder ikke bare toppidrettsutøvere, dette gjelder også oss som er kronikere og må jobbe aktiv for en bedre hverdag.

Jeg har før, sammenlignet jobben vi gjør som kronikere med toppidrettsutøvere. Vi jobber hardt for en bedre hverdag; vi jobber hardt for å mestre den, for å takle smerter, utmattelse og begrensninger. Vi jobber like hardt som en toppidrettsutøver, men vi kan ikke slutte med det når vi blir 40 år! Vi må jobbe hele livet med dette! Da er det viktig å gjøre det på en måte som fungerer best og gir gode resultater.

Per-Øyvind skriver:
Du må elske det du driver med over alt på jord dersom du skal bli virkelig god til noe.

Fordi vi vet at aktivitet og trening er viktig for oss som har kroniske plager i muskler og ledd. Det er vitenskapelig bevist og vi har kjent det på kroppen selv. Vi ønsker å bli gode til å ta vare på helsa!  Noen tåler litt mer trening og aktivitet, noen litt mindre, men vi alle trenger det! Vi må bygge styrke i våre muskler og ledd, vi må jobbe med kondisjonen for å ta vare på hjertet. Hele livet! Behovet blir ikke mindre når vi blir eldre!

Jeg føler at jeg har funnet veien til hverdagsaktivitet og hverdagsglede. Jeg har funnet frem til det jeg virkelig liker! Noe jeg ser frem til å gjøre dag etter dag! Jeg elsker å gå tur. Har gjort det i mange år. Korte turer, lange turer, i nærområdet, i fjellet, på vannet. Jeg kan våkne på morgenen og se frem til turen jeg skal ta denne dagen. Nå går jeg ikke bare tur  fordi det er så bra for meg, nå går jeg også tur fordi jeg har lyst!

Men nå har jeg funnet også en treningsform som gjør at jeg våkner og gleder meg til dagens trening. Trening jeg nesten ikke kan få nok av. Jeg løper! Har lært å løpe, bygd opp kropp og kondisjon siden desember 2020. Jeg elsker det! Må bremse meg selv, så jeg ikke løper for mye og for ofte. Må passe på kroppen og ikke overbelaste. Dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle si: jeg elsker å løpe! Det er flere andre treninger jeg er glad i, som bassengtrening, dans og aerobic, men løping slår alt! Og det er så enkelt og så tilgjengelig! Jeg kan løpe når jeg vil, når jeg har tid! Jeg løper på tredemølle, med god demping. Det fungerer for meg. Og jeg tåler det! Ingen skader, ingen ekstra smerter, bare mindre!

Nå utfordrer jeg deg: hva liker du? Hva er din favoritt-aktivitet? Hvordan trener du kroppen? Hvilken trening gir deg glede? Finn noe du liker, da finner du motivasjonen!

Les hele kronikken til Per-Øyvind her

Vi er ikke late!

Endelig er vi kommet er steg videre! Nye forskningsresultater rundt fatigue/vedvarende utmattelse ble lagt frem denne uken! Selv om sikkert mange av dere har lest dette i media, synes jeg det er så viktig at jeg ville bruke litt tid på dette.

Forskningen har pågått i 20 år, men nå føler forskere at de er kommet et steg nærmere svarene vi trenger. Les artikkelen fra Stavanger Sykehus her

Forskere har undersøkt blod og ryggmarg av personer med autoimmune sykdommer(der kroppen angriper seg selv) og gjort nyttige funn. Det er spesielt prøvene i ryggmargsvæske som har gitt nyttige svar. De har funnet hormoner som spiller en viktig rolle ved fatigue og flere funn i våre gener.

Hva betyr alt dette? Hva nå? Dette betyr at vi er kommet et steg nærmere en behandling! Det har vi ventet på lenge!

Dette er gode nyheter! Mange av oss som har fibromyalgi kjenner på utmattelse. En av våre symptomer som er mest fremtredende og noe som gjør vår hverdag vanskelige å mestre. Men også ved mange andre sykdommer er fatigue en symptom som ofte forekommer.

Fatigue er noe som er vanskelig å forstå. Vanskelig for oss som lever med det, enda mer vanskelig for vår omgivelse. Da kan vi bli stemplet som late. Det er vi ikke! Også helsevesenet har slitt med å forstå fatigue og mange har også der, fått stemplet å være late. Nå håper jeg vi kan få mer forståelse, fra alle!

Les hvordan Anita opplever dette her

Så nå må vi følger med videre! Venter spent på flere resultater! I mellomtiden må vi leve med dette så godt vi kan. Trenger du råd? Tips til mestring av en hverdag med utmattelse? I menyen øverst i bloggen finner du kategorien utmattelse. Du finner mange nyttige innlegg der. <3