En hund til deg og meg?

Det er vitenskapelig bevist at vi skaper ro i kroppen ved å stryke et husdyr. Også dette med å ta vare på et dyr skal være avslappende for oss mennesker. Med kroniske plager i muskel og skjelett er det aktivitet som er en av de viktigste behandlingsformer, da hjelper det å ha en hund å ta med ut på tur.

Men det er mye du må vurdere før du skaffer deg et dyr. Denne uken har jeg blitt inspirert av Reuma Nederland, som hadde en artikkel om nettop dette .

Klarer du å ta vare på et husdyr?

  • Det er viktig å finne ut hva dyret trenger av deg, før du går over til kjøp. Om du ønsker en hund som trenger mye stell og mye mosjon, er dette noe du må ta med i vurderingen.
  • Husk at vi kan ha både gode og dårlige dager, gode og dårlige perioder. Dyret skal ha sin stell uansett, dårlig dag eller ikke.
  • Har du kanskje noen i din omgivelse som kan avlaste deg? Som kan steppe inn når du ikke kan?
  • Selv et lite dyr i et bur, trenger stell, renhold og oppfølging.

Kostnader

  • Hva koster dyret? Ikke bare prisen for å kjøpe dyret, men også kostnadene som følger med så lenge du har dyret. Forsikring, dyrlegen, mat, vaksine og mye mer.
  • Mange av oss har kanskje pensjon eller uførepensjon. Da har du ikke mye rom for ekstra kostnader.

Dyrlegen

  • Hvor er dyrlegen? Har du dyrlegen i nærheten?
  • Har du mulighet å komme deg til dyrlegen når dyret blir syk?
  • Kan du kanskje snakke med noen som kan stille opp når du trenger det?

Ferie

  • Hva skjer når du skal på ferie?
  • Har du en hund, så kan du ta den med, men her er det ofte ekstra kostnader, høye temperaturer og mange små detaljer du må tenke på.
  • Hunde/katte- pensjonat er kjekt, men ofte kostbar.
  • Kjenner du noen som kan ta vare på dyret ditt når du er borte? Noen du stoler på?

Men så er det masse positivt!

Det er mye selskap i et dyr og det følger så utrolig mye positiv med å ha et dyr! Gjennom livet har jeg eid både katt og hund, men nå er det hund jeg liker best.

Jeg har valgt små hunder. For meg er det en fordel, fordi de kan unnvære en tur når jeg har en skikkelig dårlig dag. Men det skal mye til! Ofte blir det en liten tur uansett, en tur ute i friskluft som gjør godt for kropp og sjæl! Jeg elsker å ha hund, men har også kjent på dette med økonomien. Det er dyrt å være hos dyrlegen; få tannpleie, vaksine, hundefor og alt annet som oppstår i et hundeliv. Men jeg synes det er verdt det! Jeg velger å snu litt på kronen for at hunden skal ha det bra. Fordi jeg får så mye tilbake! Mine hunder elsker meg uansett; de er med på å løfte meg når jeg trenger det. De får meg til å smile! De er mine turkamerater!

Så hva tenker du? Jeg håper innlegget har bidratt til å få deg til å tenke deg litt ekstra om før du skaffer deg et dyr. Kanskje det passer for deg, kanskje ikke.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg