Dagene vi ønsker å spole over…

Kjenner du igjen disse dager, der skyene trykker tungt, kanskje ikke så mye ute, men mest inn i kroppen din? Dager med masse fibrotåke, smerter, utmattelse og vonde følelser? Det er dager man skulle ønske å kunne spole over. Jeg kan ikke få disse dager til å forsvinne, men jeg kan gi deg 10 tips som gjør det lettere å komme seg til neste dag. <3

  • Dårlig dag? Nei! Det har faktisk noe å si hvordan du tar det, ikke bare hvordan du har det. 🙂 Hvis du står opp på morgenen og kjenner det tynger på kroppen, bekrefter du noe for deg selv ved å si at dette blir en dårlig dag. En dag er ikke dårlig! Kanskje tyngre enn andre dager, men aldri bare dårlig! Sier du at du er dårlig i dag? Feil? Du er da ikke dårlig! Bare formen som ikke er som det skal. Tenk over ordvalget ditt! Det betyr mye!
  • Lytt til kroppen. Ikke prøv å gjøre alt du ikke har kropp til denne dagen! Her er det kroppen som gir signaler. Lytt! Men også lytt til kroppen når du kjenner at du får mere vondt av å holde deg helt i ro hele dagen. Kroppen har det bedre med litt aktivitet, litt bevegelse,  avpasset til dagsformen.
  • Vær snill med deg selv. Vær snill med hva du tenker om deg selv, ikke se ned på deg selv fordi du har plager. Også vær litt ekstra snill med deg selv denne dagen. Unn deg noe du ellers ikke gjør! Gjør noe du liker!
  • Tillat følelser.Tillat deg selv til å føle. Det er naturlig. Naturlig med vonde følelser, kanskje du er trist, lei deg, sint? Det er helt normalt!
  • En ny dag i morgen. Du vet faktisk at disse dager går over. Du har det vondt nå, men du har det ikke sånn hele tiden. I morgen kan være en bedre dag, der kroppen er på lag med deg. Se fremover!
  • Humor. Humor hjelper! En god latter er virkelig smertestillende! Kanskje du kan finne frem til serien du alltid blir så glad av? Snakke med din venn som alltid får deg til å le?
  • Stell deg. Før i tiden syntes jeg det var nok å gå i nattøyet på disse vonde dager. Nå har jeg kjent på at jeg føler meg faktisk bittelitt bedre når jeg har vært på badet og stelt meg. Kledd på meg, sminket meg. Da er jeg meg igjen! 🙂
  • Avlys. Hva var planene i dag? Du må ta hensyn til deg selv og kroppen din. Alt du ikke trenger å gjøre denne dagen, kan du gjerne flytte eller avlyse. Skulle du på arbeid? Kanskje du trenger en egenmelding denne dagen? Skulle du lage en stor middag? Kanskje du kan heller ta noe lett idag? Avtaler som kan flyttes? Tilpasse!
  • Demp smertene. Det er ingen skam å ta smertestillende. Noen har god effekt av medisiner, noen får lindring av en varmepakning, avspenning, øvelser, det er du som kjenner kroppen din og vet hva som er bra for deg. Ta deg tid til smertelindring!
  • Hjelp. Det er faktisk mange rundt deg som ønsker å hjelpe. De vil gjerne gjøre noe for deg, avlaste deg. Ta imot hjelpen! Jeg vet at dette er vanskelig, men her må du øve.

Til dette innlegget ble jeg inspirert av en Nederlandsk blogg jeg følger, fibromyalgieblog.nl. Hun skrev om sine tunge dager, dager vi kjenner oss igjen i, alle sammen. Dager vi ønsker å ha minst mulig av….

Mer energi i sommer

Er du kroniker og plages du med utmattelse? Det er slitsomt hele året, men når vi kommer til sommeren, kan det være ekstra slitsomt! Det er nå vi har mange finværsdager, lange dager, lyse sommernetter. Det skjer så mye vi ønsker å være med på, mye koselig, mye spennende; vi ønsker å være med på alt! Da er det så kjedelig å være sliten!

Jeg gir deg noen tips for å bevare energien din, og tips for å få ny energi.

  • Ikke utsette– Når det er noe du skal gjøre, store eller små oppgaver, er det best å gjøre det med en gang om du har muligheten. En mail som skal av gårde? En telefon du må ta? En skjorte som skal sys? Gjøre det med en gang!(hvis du har mulighet) Ingenting spiser så mye av energien din som utsatte eller uferdige oppgaver!
  • Egentid– Du trenger tid for deg selv! Tid til bare være, tid til å innhente deg, tid til å ta en power napp, tid til å gjøre akkurat det DU trenger! Får du dårlig samvittighet? Noen som protesterer? Gjør det helt klart for deg selv og for de som er rundt deg at dette et viktig for alle. Du trenger egentid for å ha det bra, når du har det bra kan du være tilstede for de som er rundt deg. Vinn- vinn!
  • De små ting– Å sette pris på de små ting, å SE de små ting, kan gi deg veldig mye. Stillheten; kjenne på den, nyte den. Synet av en vakker blomst, fine skyer, grønne enger, solen som skinner på terrassen, en klem fra en liten gutt, et smil fra noen du er glad i, det er så mye å sette pris på! Se det, nyt det, få energi av det.
  • Dine tanker– Vær bevisst dine tanker! Negative og plagsomme tanker er våre energityver! Jeg skal ikke si at du bare skal tenke positiv; dette er ikke realistisk og heller ikke noe vi skal etterstrebe. Men bevissthet hjelper! Ta et skritt tilbake og se på dine tanker. Er de negative? Hvorfor? Er det realitet i tanken? Hjelper tanken deg? Kan du snu tanken til noe mer positiv? Hva ville du rådet din venn hvis den hadde disse tanker? Du trenger ikke å skyve bort negative og plagsomme  tanker, men du kan velge å gi de mindre oppmerksomhet. Bruk energien din på gode tanker!
  • Store oppgaver til små– Det er alltids oppgaver du MÅ gjøre. Noe som ikke kan vente, men samtidig noe som ser ut som uoverkommelig, slitsomt og vondt. Det du kan gjøre da, er dele opp det du skal gjøre. Lag en plan for oppgaven; når skal det være gjort, hvor mange pauser kan du legge inn, kan du du gjøre det enklere for deg selv med hjelpemidler, hva skal du gjøre først og sist, planen er viktig!  I tillegg kan du finne noen som kan hjelpe deg. Som oftest er det noen som kan og vill, men det stopper hos deg. Fordi du ikke liker å be om hjelp! Noe du alltid har gjort selv, må du vel klare? Feil! Gi de som er rundt deg muligheten til å være der for deg! <3

Energikapsler

Til slutt noe som er nesten viktigst av alt: finn dine energikapsler! Finn det som gir deg fornyet energi! Det kan være forskjellig for alle, men felles er at vi trenger ny tilførsel av energi. Ofte!

For meg er det en tur i vår vakre natur, kort eller lang. Jeg får også energi av en treningsøkt. Men en stille stund med en god bok eller strikketøyet, bidrar også veldig mye til energikapasiteten min. Litt etter dagsformen, litt etter hva jeg har lyst til.

Energitilførsel skal du ikke undervurdere, det er faktisk veldig viktig! Finn ut hva som gir DEG energi. Prioriter dette!

Så håper jeg dere har det fint og får en fortsatt fin sommer! 🙂

Har du en plan?

Noen klarer å beholde motivasjonen til å jobbe aktiv med sin helse, mens noen synes dette er kjempevanskelig! Hvor ligger forskjellen? Ifølge forskere er det viktig å ha en plan!

Denne uken leste jeg en artikkel i KK som handlet om nettopp dette. Der skrives det at de som planlegger treningen sin, hverdagen sin, får til å trene jevnt, og beholder motivasjonen til å fortsette med dette. Du kan lese hele artikkelen her.

Jeg er en av disse personer som liker å planlegge, liker å beholde en viss struktur i hverdagen min. Jeg er kanskje litt i overkant strukturert. Men det er bare sånn jeg er. 🙂 Og jeg trener! Jeg klarer å beholde motivasjonen, (nesten) hele tiden! Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra andre, som ikke forstår hvordan jeg klarer dette. Hemmeligheten? En plan!

Først og fremst en plan som jeg kan klare. Jeg planlegger ikke noe som er uoppnåelig. Når det gjelder treningen, har jeg startet med litt trening, og bygd på i perioder med mer kapasitet. Med fibromyalgi er formen skiftende og uforutsigbar, så her må man justere. Allikevel er det viktig med en plan i bunnen. Nå i sommer er min plan å få til en styrkeøkt en gang i uken og turer så ofte jeg klarer. Det går ikke like bra hver uke. Men så prøver jeg igjen uken etterpå. Fordi jeg vet det er viktig. Ofte planlegger jeg også når jeg skal trene. Jeg setter av tid i uken min til trening og helse. Så blir det lettere å gjennomføre. Skjærer det seg? Da flytter jeg på planen min!

Hva er viktig? Ikke planlegg for mye! Det skal være realistisk og du må trives. Det siste er særlig viktig for å beholde motivasjonen. Dag etter dag, uke etter uke. Motivasjon for bedre helse!

Din plan! Din kropp!

sommerjusteringer

Hadde du mange gode planer for sommeren som ikke ble noe av? Hadde du tenkt å fortsette med treningen, ta mye hensyn til deg selv og samle masse ny energi? Mens du nå kjenner på at du ikke fikk tid til noe trening, gjort alt for mye, tatt for lite pauser og du har brukt opp energilageret ditt? Jeg har det litt sånn akkurat nå! Hva nå?

Det viktigste er: ikke gi opp!

Som jeg har delt med dere før, så har jeg flyttet til Nesna i juni. Flyttet til drømmehuset mitt. Nå har vi kommet dit, flyttingen er over, huset i Mo i Rana er solgt; vi er på plass! Det har vært tøffere enn jeg hadde forventet. Tøff for en kronisk kropp å stå på dag etter dag, tunge tak (som man egentlig ikke skal gjøre), stress og alt som følger med. Selv med pausedager og pausenetter på hytta, var det tungt. Men det var verdt det! Når jeg nå ser meg om i huset mitt, blir jeg glad og kjenner på en ro jeg ikke har kjent på lenge. Enda er det mye arbeid igjen, men det skal jeg klare å porsjonere. Ta litt og litt. Nyte sommeren samtidig.

Jeg har ikke brukt tid på trening, har gått få turer og ikke tatt hensyn til min helse. Men sommeren er ikke over! Nå kan jeg justere! Begynne på nytt! Det kan du også!

Jeg skal gå mine daglige turer. Har som mål å trene en styrke-økt en gang i uken. I tillegg skal jeg kose meg, bruke tid sammen med dem jeg er glad i, stresse ned, samle energi. Energi til en aktiv høst, der jeg skal gjøre noe nytt og spennende. Hva? Det skal jeg fortelle dere senere i sommer! 🙂

Hva er dine planer for sommeren? <3