Har du en plan?

Noen klarer å beholde motivasjonen til å jobbe aktiv med sin helse, mens noen synes dette er kjempevanskelig! Hvor ligger forskjellen? Ifølge forskere er det viktig å ha en plan!

Denne uken leste jeg en artikkel i KK som handlet om nettopp dette. Der skrives det at de som planlegger treningen sin, hverdagen sin, får til å trene jevnt, og beholder motivasjonen til å fortsette med dette. Du kan lese hele artikkelen her.

Jeg er en av disse personer som liker å planlegge, liker å beholde en viss struktur i hverdagen min. Jeg er kanskje litt i overkant strukturert. Men det er bare sånn jeg er. 🙂 Og jeg trener! Jeg klarer å beholde motivasjonen, (nesten) hele tiden! Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra andre, som ikke forstår hvordan jeg klarer dette. Hemmeligheten? En plan!

Først og fremst en plan som jeg kan klare. Jeg planlegger ikke noe som er uoppnåelig. Når det gjelder treningen, har jeg startet med litt trening, og bygd på i perioder med mer kapasitet. Med fibromyalgi er formen skiftende og uforutsigbar, så her må man justere. Allikevel er det viktig med en plan i bunnen. Nå i sommer er min plan å få til en styrkeøkt en gang i uken og turer så ofte jeg klarer. Det går ikke like bra hver uke. Men så prøver jeg igjen uken etterpå. Fordi jeg vet det er viktig. Ofte planlegger jeg også når jeg skal trene. Jeg setter av tid i uken min til trening og helse. Så blir det lettere å gjennomføre. Skjærer det seg? Da flytter jeg på planen min!

Hva er viktig? Ikke planlegg for mye! Det skal være realistisk og du må trives. Det siste er særlig viktig for å beholde motivasjonen. Dag etter dag, uke etter uke. Motivasjon for bedre helse!

Din plan! Din kropp!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg