Dagene vi ønsker å spole over…

Kjenner du igjen disse dager, der skyene trykker tungt, kanskje ikke så mye ute, men mest inn i kroppen din? Dager med masse fibrotåke, smerter, utmattelse og vonde følelser? Det er dager man skulle ønske å kunne spole over. Jeg kan ikke få disse dager til å forsvinne, men jeg kan gi deg 10 tips som gjør det lettere å komme seg til neste dag. <3

  • Dårlig dag? Nei! Det har faktisk noe å si hvordan du tar det, ikke bare hvordan du har det. 🙂 Hvis du står opp på morgenen og kjenner det tynger på kroppen, bekrefter du noe for deg selv ved å si at dette blir en dårlig dag. En dag er ikke dårlig! Kanskje tyngre enn andre dager, men aldri bare dårlig! Sier du at du er dårlig i dag? Feil? Du er da ikke dårlig! Bare formen som ikke er som det skal. Tenk over ordvalget ditt! Det betyr mye!
  • Lytt til kroppen. Ikke prøv å gjøre alt du ikke har kropp til denne dagen! Her er det kroppen som gir signaler. Lytt! Men også lytt til kroppen når du kjenner at du får mere vondt av å holde deg helt i ro hele dagen. Kroppen har det bedre med litt aktivitet, litt bevegelse,  avpasset til dagsformen.
  • Vær snill med deg selv. Vær snill med hva du tenker om deg selv, ikke se ned på deg selv fordi du har plager. Også vær litt ekstra snill med deg selv denne dagen. Unn deg noe du ellers ikke gjør! Gjør noe du liker!
  • Tillat følelser.Tillat deg selv til å føle. Det er naturlig. Naturlig med vonde følelser, kanskje du er trist, lei deg, sint? Det er helt normalt!
  • En ny dag i morgen. Du vet faktisk at disse dager går over. Du har det vondt nå, men du har det ikke sånn hele tiden. I morgen kan være en bedre dag, der kroppen er på lag med deg. Se fremover!
  • Humor. Humor hjelper! En god latter er virkelig smertestillende! Kanskje du kan finne frem til serien du alltid blir så glad av? Snakke med din venn som alltid får deg til å le?
  • Stell deg. Før i tiden syntes jeg det var nok å gå i nattøyet på disse vonde dager. Nå har jeg kjent på at jeg føler meg faktisk bittelitt bedre når jeg har vært på badet og stelt meg. Kledd på meg, sminket meg. Da er jeg meg igjen! 🙂
  • Avlys. Hva var planene i dag? Du må ta hensyn til deg selv og kroppen din. Alt du ikke trenger å gjøre denne dagen, kan du gjerne flytte eller avlyse. Skulle du på arbeid? Kanskje du trenger en egenmelding denne dagen? Skulle du lage en stor middag? Kanskje du kan heller ta noe lett idag? Avtaler som kan flyttes? Tilpasse!
  • Demp smertene. Det er ingen skam å ta smertestillende. Noen har god effekt av medisiner, noen får lindring av en varmepakning, avspenning, øvelser, det er du som kjenner kroppen din og vet hva som er bra for deg. Ta deg tid til smertelindring!
  • Hjelp. Det er faktisk mange rundt deg som ønsker å hjelpe. De vil gjerne gjøre noe for deg, avlaste deg. Ta imot hjelpen! Jeg vet at dette er vanskelig, men her må du øve.

Til dette innlegget ble jeg inspirert av en Nederlandsk blogg jeg følger, fibromyalgieblog.nl. Hun skrev om sine tunge dager, dager vi kjenner oss igjen i, alle sammen. Dager vi ønsker å ha minst mulig av….

2 kommentarer
    1. Nydelig innlegg, påminnelser vi trenger. Ord er med å definere, mange å velge blant, så viktig å velge med omhu. Fint å ha et lager med positive ord på lager. Takk for alltid gode innlegg og fortsatt fin sommer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg