Mer energi i sommer

Er du kroniker og plages du med utmattelse? Det er slitsomt hele året, men når vi kommer til sommeren, kan det være ekstra slitsomt! Det er nå vi har mange finværsdager, lange dager, lyse sommernetter. Det skjer så mye vi ønsker å være med på, mye koselig, mye spennende; vi ønsker å være med på alt! Da er det så kjedelig å være sliten!

Jeg gir deg noen tips for å bevare energien din, og tips for å få ny energi.

  • Ikke utsette– Når det er noe du skal gjøre, store eller små oppgaver, er det best å gjøre det med en gang om du har muligheten. En mail som skal av gårde? En telefon du må ta? En skjorte som skal sys? Gjøre det med en gang!(hvis du har mulighet) Ingenting spiser så mye av energien din som utsatte eller uferdige oppgaver!
  • Egentid– Du trenger tid for deg selv! Tid til bare være, tid til å innhente deg, tid til å ta en power napp, tid til å gjøre akkurat det DU trenger! Får du dårlig samvittighet? Noen som protesterer? Gjør det helt klart for deg selv og for de som er rundt deg at dette et viktig for alle. Du trenger egentid for å ha det bra, når du har det bra kan du være tilstede for de som er rundt deg. Vinn- vinn!
  • De små ting– Å sette pris på de små ting, å SE de små ting, kan gi deg veldig mye. Stillheten; kjenne på den, nyte den. Synet av en vakker blomst, fine skyer, grønne enger, solen som skinner på terrassen, en klem fra en liten gutt, et smil fra noen du er glad i, det er så mye å sette pris på! Se det, nyt det, få energi av det.
  • Dine tanker– Vær bevisst dine tanker! Negative og plagsomme tanker er våre energityver! Jeg skal ikke si at du bare skal tenke positiv; dette er ikke realistisk og heller ikke noe vi skal etterstrebe. Men bevissthet hjelper! Ta et skritt tilbake og se på dine tanker. Er de negative? Hvorfor? Er det realitet i tanken? Hjelper tanken deg? Kan du snu tanken til noe mer positiv? Hva ville du rådet din venn hvis den hadde disse tanker? Du trenger ikke å skyve bort negative og plagsomme  tanker, men du kan velge å gi de mindre oppmerksomhet. Bruk energien din på gode tanker!
  • Store oppgaver til små– Det er alltids oppgaver du MÅ gjøre. Noe som ikke kan vente, men samtidig noe som ser ut som uoverkommelig, slitsomt og vondt. Det du kan gjøre da, er dele opp det du skal gjøre. Lag en plan for oppgaven; når skal det være gjort, hvor mange pauser kan du legge inn, kan du du gjøre det enklere for deg selv med hjelpemidler, hva skal du gjøre først og sist, planen er viktig!  I tillegg kan du finne noen som kan hjelpe deg. Som oftest er det noen som kan og vill, men det stopper hos deg. Fordi du ikke liker å be om hjelp! Noe du alltid har gjort selv, må du vel klare? Feil! Gi de som er rundt deg muligheten til å være der for deg! <3

Energikapsler

Til slutt noe som er nesten viktigst av alt: finn dine energikapsler! Finn det som gir deg fornyet energi! Det kan være forskjellig for alle, men felles er at vi trenger ny tilførsel av energi. Ofte!

For meg er det en tur i vår vakre natur, kort eller lang. Jeg får også energi av en treningsøkt. Men en stille stund med en god bok eller strikketøyet, bidrar også veldig mye til energikapasiteten min. Litt etter dagsformen, litt etter hva jeg har lyst til.

Energitilførsel skal du ikke undervurdere, det er faktisk veldig viktig! Finn ut hva som gir DEG energi. Prioriter dette!

Så håper jeg dere har det fint og får en fin sommer! 🙂

2 kommentarer
    1. Mange gode råd her 🙂

      Og jeg har vært utmattet ganske lenge nå. Klarer ikke sette på bremsen i tide – selv om jeg vet akkurat at det er DET jeg MÅ gjøre.
      Men jeg har blitt flinkere uansett. Når jeg kjenner at nå røyner det på….. helst litt før det også….. så tar jeg alenetid.

      Naturen gjør underverker!

      God sommer!

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg