Undervurdert glede!

Hva hjelper oss å få og beholde motivasjon til å stå på i hverdagen? For å jobbe for bedre helse? Vi må like det vi gjør! Vi må finne gleden! 🙂

Denne uken leste jeg en spennende kronikk på Forskersonen.no, fra Per-Øyvind Torvik, tidligere landslagstrener i Norges skiforbund. Han skriver om hva som er avgjørende for effekten av trening: humør og holdning. Han sier at hvis vi gleder oss til øving og liker det vi gjør, tåler vi mye mer trening uten å bli overbelastet.

Dette gjelder ikke bare toppidrettsutøvere, dette gjelder også oss som er kronikere og må jobbe aktiv for en bedre hverdag.

Jeg har før, sammenlignet jobben vi gjør som kronikere med toppidrettsutøvere. Vi jobber hardt for en bedre hverdag; vi jobber hardt for å mestre den, for å takle smerter, utmattelse og begrensninger. Vi jobber like hardt som en toppidrettsutøver, men vi kan ikke slutte med det når vi blir 40 år! Vi må jobbe hele livet med dette! Da er det viktig å gjøre det på en måte som fungerer best og gir gode resultater.

Per-Øyvind skriver:
Du må elske det du driver med over alt på jord dersom du skal bli virkelig god til noe.

Fordi vi vet at aktivitet og trening er viktig for oss som har kroniske plager i muskler og ledd. Det er vitenskapelig bevist og vi har kjent det på kroppen selv. Vi ønsker å bli gode til å ta vare på helsa!  Noen tåler litt mer trening og aktivitet, noen litt mindre, men vi alle trenger det! Vi må bygge styrke i våre muskler og ledd, vi må jobbe med kondisjonen for å ta vare på hjertet. Hele livet! Behovet blir ikke mindre når vi blir eldre!

Jeg føler at jeg har funnet veien til hverdagsaktivitet og hverdagsglede. Jeg har funnet frem til det jeg virkelig liker! Noe jeg ser frem til å gjøre dag etter dag! Jeg elsker å gå tur. Har gjort det i mange år. Korte turer, lange turer, i nærområdet, i fjellet, på vannet. Jeg kan våkne på morgenen og se frem til turen jeg skal ta denne dagen. Nå går jeg ikke bare tur  fordi det er så bra for meg, nå går jeg også tur fordi jeg har lyst!

Men nå har jeg funnet også en treningsform som gjør at jeg våkner og gleder meg til dagens trening. Trening jeg nesten ikke kan få nok av. Jeg løper! Har lært å løpe, bygd opp kropp og kondisjon siden desember 2020. Jeg elsker det! Må bremse meg selv, så jeg ikke løper for mye og for ofte. Må passe på kroppen og ikke overbelaste. Dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle si: jeg elsker å løpe! Det er flere andre treninger jeg er glad i, som bassengtrening, dans og aerobic, men løping slår alt! Og det er så enkelt og så tilgjengelig! Jeg kan løpe når jeg vil, når jeg har tid! Jeg løper på tredemølle, med god demping. Det fungerer for meg. Og jeg tåler det! Ingen skader, ingen ekstra smerter, bare mindre!

Nå utfordrer jeg deg: hva liker du? Hva er din favoritt-aktivitet? Hvordan trener du kroppen? Hvilken trening gir deg glede? Finn noe du liker, da finner du motivasjonen!

Les hele kronikken til Per-Øyvind her

4 kommentarer
    1. God morgen!

      Jeg er så enig med det du skriver her. Man må finne glede i noe, like det, og da går det som en lek 🙂

      Jeg elsker å trene yoga og gå i fjell/fjøre…. selv om man ikke alltid er i storform så gjør det såååå godt for kropp og sjel 🙂
      Dette å glede seg til og over en aktivitet som gjør en sterkere på lang sikt – det er viktig!

      Glede!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg