Mai- en liten innsjekk

Nå har vi startet på mai; hvordan er formen?

Jeg er spent å høre hvordan det går med dere! Hvordan fungerer kroppen nå som vi har gått inn i litt lysere tider? Har du fått litt ekstra energi, eller blir du kanskje litt motløs av alt og alle som sprudler på sosiale medier? Gruer du deg til alt som skal gjøres? Eller tar du bare en dag av gangen?

Jeg skal også dele hvordan jeg har det. Det har vært lite blogginnlegg den siste tiden fordi jeg har vært veldig travel. Hadde verken tid eller overskudd til å tenke på bloggen. Jeg har savnet å kunne dele med dere, savnet bloggen! Hvordan klarer jeg å stå i alt jeg gjør?

 

Jeg må innrømme at jeg blir veldig sliten innimellom. Det blir mange møter, mange reisedager og mye jeg må ta stilling til. Det blir mye på hodet, samtidig påvirker det kroppen min. Men…det går faktisk overraskende bra! Selv om jeg kjenner at jeg blir sliten, går det over når jeg hviler og jobber med min helse. Da slipper utmattelsen taket og jeg kjenner at energien er tilbake igjen. Jeg har ikke fått økt stressnivå i kroppen, og smertene har vært konstant, de har heller ikke økt. Hvordan?

Jeg har vært forberedt! Jeg hadde en plan om å prioritere min helse, gjennom trening, aktivitet og tid til å kose meg hjemme. Det har gått bra! Selv om noen uker har vært mer travel enn andre, har jeg klart å trene kondisjon og styrke minst tre ganger i uken. (nesten hver uke…) Jeg har gått mine turer, de har også blitt prioritert mens jeg har vært på reise.

Jeg har begynt på noe nytt! Jeg trener hodet! Jeg har re-oppdaget Sudoku. Det er noe jeg bare holdte på med for mange år siden, men aldri noe mye. Nå har jeg funnet frem til Sudoku i avisen min på nett. Ny oppgave hver dag, der du kan få poeng og komme på en high-score liste. Spennende! Først og fremst veldig bra for hodet mitt! Nå har jeg blitt giret og ser frem til en ny oppgave hver dag!

I tillegg liker jeg det jeg gjør! Jeg brenner for revmatikersaken, føler at dette med å være tillitsvalgt i NRF er blitt en livsstil. Min livsstil akkurat nå.  Men jeg hadde ikke klart meg uten støtte. Viktig støtte hjemmeifra og støtte fra dem jeg jobber tett sammen med. Det er faktisk sant at sammen er vi sterke!

Men nå tilbake til mai…

Det er så fint med denne årstiden, der dagene blir lengre, der vi har fått litt finvær og vi ser frem til sommeren. Men jeg synes det er litt både og. Kjenner at jeg må passe på å ta en dag av gangen, ikke ville for mye. Fordi det er nettopp dette jeg synes er litt vanskelig. Jeg vil kose meg i finværet; gå masse turer, kose meg i solveggen, dra på hytta og bare være meg. Samtidig ønsker jeg å skifte til sommergardiner, ser vinduer som sårt trenger en vask, hagen som bør stelles, oppussingsplaner som bør realiseres, sosiale treff som bør prioriteres, og masse masse mer! Jeg vil dra på shopping, i tillegg til å starte på padlesesongen; jeg vil gjøre alt på en gang! 😀 Da kan jeg lett ende opp med å ikke få gjort noe! Verken kos eller andre oppgaver! Fordi jeg ikke vet hvor jeg skal starte!

Så må jeg bare puste. Ta en dag av gangen, en oppgave av gangen. Jeg ønsker være flink på å prioritere det som er bra for meg og min helse. Det betyr kanskje at ikke alt blir gjort denne våren og sommeren heller. Det betyr at jeg må tilpasse. Jeg fortsetter å trene, men tilpasser litt hva jeg gjør. Når jeg er mye på hytta, legger jeg inn pilates som trening, mindre kondisjons trening. Men mine turer må jeg ha; de er medisin for hodet mitt. Og…bra for både kondisjon og styrke i kroppen.

Så hva gjør vi i mai? Vi prioriterer! Vi prioriterer oss selv og vår helse. Ser frem til årstiden som kan gi litt pusterom for både kropp og sjel. Vi prioriterer bort det som er mindre viktig og passer på å ha det bra. Dette er viktig for oss, men også for dem vi har rundt oss. Hvorfor? Fordi de er glad i oss og ønsker at vi skal ha det bra, så har dem det bra også. 💜

2 kommentarer
    1. Ja prioriteringer…
      Jeg har fått beskjed om å “roe ned” – og det er det jeg forsøker på… vanskelig men det går… på en måte.. Mindre turer. Men trening er fortsatt nr 1 viktig for å opprettholde en god følelse kroppslig og også nå mentalt. Trening på akvitsenter der jeg bestemmer selv 🙂
      Jeg er med i Revmatikerlaget sin trenings-app – AKTIV I LAG der man melder inn trening hver dag 🙂 GØY! Jeg er med i Ulstein Revmatikarlag 🙂
      Det går i berg og dalbaner dette med kropp og sinn… og en dag av gangen er det JEG må fokusere på, selv om jeg vil bite over SÅ mye på en gang. klems

      1. Ja, det må være vanskelig, Mette! Å redusere aktivitet, mens man vil så mye, så gjerne.🥰 Da må man bare ta en dag av gangen. Det hjelper med litt positivt, som #aktivilag! Aktivitetskonkurransen i NRF. Jeg er også med, kjempeartig!😀 Noen som vil vite mer om #aktivilag? Les mer på revmatiker.no.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg