Mer enn bare tøying

Det blir skrevet mye om tøying. Noen sier det er bra, noen sier at det ikke har effekt. Når man har fibromyalgi, men også mange andre revmatiske diagnoser, er tøying faktisk viktig for våre såre muskler og ledd. Denne uken leste jeg en artikkel der det ble skrevet om et forskningsprosjekt rundt tøying. Resultatet var tydelig: tøying gir mindre smerter i muskler og ledd og samtidig mer bevegelighet. Det vil vi ha! Du kan lese hele artikkelen her

Jeg kan nesten høre hva du tenker! 🙂 Det er kjedelig å tøye og spesielt etter du er ferdig med treningen! Men du trenger ikke å tøye i forbindelse med trening! Du kan tøye uansett. Sett av litt tid til gode øvelser. Ønsker du å tøye hele kroppen? Eller har du spesielle områder på kroppen som trenger litt ekstra pleie? En skulder? Ryggen? Prøv deg litt frem hva som passer for deg og din kropp, hva som fungerer for deg.

Hvilken øvelser kan du ta? På revmatiker.no finner du alt om tøying og bevegelighet, samt gode øvelser. Du finner dem her.

Pust! Det er faktisk mer du kan bruke tøyingen til! Mange som har fibromyalgi, kjenner i perioder på smerter i brystet når de puster. I tillegg blir hele kroppen og hele systemet påvirket av pusten vår! Det er viktig å bruke tid på pusten; være bevisst hvordan vi puster, pust hele veien inn og ut. Pust i ditt tempo!  FibroFokus hadde denne uken en post på Facebook og Instagram om nettopp dette. Du kan lese posten her.

Så tøying; bruk dette for alt det er verdt! Bruk tiden med tøying som litt egentid. Samtidig som du tøyer, blir du bevisst på pusten din. Kanskje du vil sette på noe rolig musikk, eller bare kjenne på stillheten. Hvor kan du gjør dette? Overalt! I stuen, på hytta, ute i gresset, i skogen, akkurat der du ønsker å være!

 

6 kommentarer
    1. Takk for du minner oss på det. Du har så rett, det er viktig. Prøver å ta noen tøyninger hver dag, stivheten forsvinner noe.🌺🌼🌺

      1. Fint at du tar litt hver dag, Solfrid! Og så bra når du kjenner effekten! Håper det er noe du føler du kan fortsette med. Ellers er det noe å tenke på å ta det kanskje tre eller fire ganger i uken hvis det er lettere å holde motivasjon til. Jeg føler at jeg går fort lei når jeg prøver å ta øvelser daglig. Ha en fin helg! <3

    2. Det er helt sant, en tøying etter treningsprogram musklene til å slappe av, og det er godt. Løser litt opp, det er i allefall min erfaring. Tøye kroppen når jeg våkner, å ligge i sengen å strekke er og godt, samt puste. Var på kurs med psykososial trening, den var gull verd.
      Har og lært at for meg hjelper treningskort smerter, etter jeg begynte å trene er bruken av smertestillende kraftig redusert, og jeg er ikke en super sporty person, det å trene det kroppen klarer er godt nok

      1. Synes du tenker helt rett, Mona! Også synes jeg det høres så bra ut, å tøye og puste litt når man våkner. Så får man kroppen i gang! Det skal jeg prøve! Takk for tipset! Ha en fortsatt fin helg!<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg