Mitt 2020- ditt 2020

Hverdagen med fibromyalgi er ikke bare enkelt og krever ofte planlegging. Vi klarer å mestre vår hverdag bedre med hjelp av planlegging. Men før vi kan planlegge, må vi kartlegge. Alt dette er noe jeg gjør hvert år ved årsskiftet. Hvordan var året mitt, hvordan blir det nye året? Hva trenger jeg å endre, hva skal jeg gjøre mer av?

Er dette noe du kan tenke deg å gjøre? Kanskje du ikke helt vet hvor du skal starte? Jeg skal dele min kartlegging, noe som kan hjelpe deg på vei. Planleggingen tar vi i neste uken.

Aktivitet/trening:

Jeg er veldig fornøyd med hverdagsaktiviteten min! Til tross for en krevende flytting, har jeg gått mange turer! Snittet har vært fem ganger i uken. Korte turer, lange turer, fint vær, dårlig vær. Jeg kjenner at dette har påvirket helsen min; ryggen har vært ganske bra, mindre smerter, mindre utmattelse. Og det har gitt meg roen jeg har trengt.

Styrketrening er viktig når man har fibromyalgi, jeg vet at jeg trenger det for å bygge styrke i musklene mine. Akkurat der har jeg litt igjen! Styrketreningen har ikke blitt prioritert, eller kapasiteten har ikke vært der. Jeg vil gjerne gjøre dette en gang i uken, men det har jeg ikke klart. Men hverdagsaktiviteten har hjulpet meg bra, så får jeg trene mer styrke neste år!

Ny trening! Nå etter flyttingen har vi investert i en tredemølle for å sikre god mosjon hele året og for ikke å være avhengig av fint vær og bra føre. Nå kan vi trene uansett; glatte veier, smitte, ingenting kan stoppe oss! Målet dette året var å prøve på løping som treningsform. Det er først nå, i slutten av året jeg kom i gang med dette. Men jeg liker det! Har fått litt løpedilla! Mer om dette og en plan for løpingen min i neste innlegg.

Strikkedilla

Det er ikke mange år siden jeg startet strikkingen min. Nå er jeg hekta! Liker veldig godt å strikke gensere; det har blitt mange fine plagg! Jeg er faktisk litt stolt. Stolt over at jeg får det til. Det styrker selvtilliten min. Å telle på mønster, forstå oppskrift etter oppskrift, er særlig bra for fibrotåka. Trening for hodet! Selve strikkingen er bra for fingrene mine, de er blitt sterkere og mindre smertefull. Også gir det en fin ro. Herlig!

Bloggen

Lesertallet har gått litt ned dette året. Har dere blitt lei av det jeg skriver eller er det podcaster som har overtatt? Jeg har følt litt på at jeg gjentar meg selv nå som jeg har skrevet i snart tre år. Alt jeg er så opptatt av som hverdagsmestring, utmattelse og trening som medisin, har jeg skrevet mye om. Jeg må litt i tenkeboksen. Er det noe jeg skal endre i 2021? Skal jeg skrive mindre ofte? Hva ønsker du som leser? Noe du ønsker mer av? Mindre av? Kom med innspill! Hjelp meg med dine innspill!

Samliv

Korona-pandemien har gjort dette til et spesielt år for oss alle. Jeg har vært mer hjemme, brukt mer tid sammen med han jeg er så glad i. Det er fint! Men jeg kjenner også at jeg har vært mindre sosialt, savner både kafe-møter, tillitsvalgt-møter og det sosiale på mine treninger. Det blir fint å kunne ta opp igjen når vi endelig får lov! Jeg kjenner at jeg trenger disse møter med de som har litt av de samme plagene som meg.

Kosthold

Jeg synes jeg har vært flinke til å spise variert, sunt mat, regelmessig og kontrollert. Med litt avvik, selvfølgelig. Magen har fungert bra, sort sett. Kjenner at magen reagerer mest på stress. Jeg ønsker å spise mindre godteri, er litt hektet på søtsaker iblant. Det har jeg ikke klart! Spiser fremdeles like mye av det når det blir helg! 🙂

NLP

I høst har jeg begynt på online kurset i NLP. Jeg har lyst å lære mer om våre tanker, forstå mer av vårt indre. Det har vært veldig spennende, jeg liker å lære noe nytt! Men det har også vært krevende. Vanskelig å planlegge tid til studie-økter. Allikevel har jeg kommet halvveis i kurset, har et helt år til gjennomføringen, så dette vil gå bra! Om dette er noe som kan hjelpe meg i en kronisk hverdag? Absolutt! Mer om dette i et eget innlegg om mental trening som kommer på nyåret. Les om NLP online her

2020

Dette var året mitt, oppsummert i korte trekk. Hvordan var året ditt? Hva er du spesielt fornøyd med? Hva trenger du å endre? Ta en liten kartlegging!

Gode ønsker

Så står det bare igjen å ønske deg en fin nyttårsfeiring! Ta vare på deg selv og de som er rundt deg, husk på smittevernsregler og kos deg masse! <3

6 kommentarer
    1. Helt enig med Britt. Gleder meg til dine innlegg lørdag morgen! Innleggene gir meg mye god og nyttig informasjon til inspirasjon for bruk i egen hverdag.

      Ønsker det ett godt nyttår og ser frem til å følge deg videre.

    2. Ønsker deg et godt nytt år!
      Jeg føler meg som en “fibromyalgi-baby” som ikke har lært meg å gå. Jeg øver, feiler, er relativt ustø og en smule utrygg… Da er det fint å kunne skumme fløten litt, og lære/få innspill fra, f.eks. deg, for å finne ut av MIN fibromyalgi-hverdag. Akkurat nå er jeg lett-påvirkelig i negativ retning, føler jeg. Men, jeg kjenner meg selv såpass godt, at jeg vet at det er et spørsmål om tid før jeg klarer å gjøre første forsøk på å ta grep om egen situasjon. Har trua, men tror nok jeg må regne med at 2021 blir et opp-og-ned-år i denne sammenhengen. (økende plager, dessverre, delvis sykemeldt, selv-følelse med varierende fortegn, mest i fht jobb, men også privat-meg, NAV, økonomi osv.) Åsså har vi resten av livet da, som verken er drit-dårlig, eller en dans på roser – altså normalt for en voksen dame. Må le litt; ser for meg at jeg står som en kvinnelig super-helt, MED kappe, bred-beint, og med fleksede arm-muskler. (noe som gjør innmari vondt, men jeg faker det godt, med en litt anstrengt grimase i ansiktet, og tenker; “denne fleksen her kommer jeg til å betale for, om en liten stund…”)

      1. Godt nyttår, Wenche Marit! Akkurat den følelsen du sitter med, er det mange som kjenner seg igjen! Jeg synes jeg hadde denne følelsen lenge, kan kjenne på den fremdeles iblant. Jeg føler at jeg blir aldri utlært, har fremdeles disse opp- og nedturer. Lærer fremdeles noe nytt om kroppen min og om hva som fungerer for meg. Men det går fremover! Jeg ser du har noe som er veldig viktig: humor! Kjempeviktig! Hold på det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg