Gode vaner?

Vi mennesker er vane-dyr. Vi liker å gjøre alt som vi er vant å gjøre. Men hva skjer når vi blir syk? Får kroniske plager? Hva gjør vi da?

Ofte prøver vi å holde på disse vaner. Vi ønsker å fortsette med å gjøre alt som vi alltid har gjort, føler at dette er en bit av identiteten vår. Så sliter vi!

Jeg er veldig opptatt av rutiner, liker å gjøre alt som skal og er et skikkelig vane-dyr! Før likte jeg å gjøre huset helge-fin. Ta et skippertak på torsdag eller fredag som innebar at jeg vasket nesten hele huset. Kjempefint! Men så ble jeg syk…. Det tok egentlig ganske lang tid før jeg innså at jeg måtte endre på noen rutiner, bryte med noen vaner. Jeg klarte kanskje fortsatt å gjøre helge-vasken på en dag (på en god dag), men oppdaget at jeg var kjempesliten når jeg gikk inn i helgen. Det satt igjen hele helgen.

Derfor måtte jeg bryte noen vaner, gjøre noen endringer. Det var vanskelig. Vanskelig for hodet mitt. 🙂 Først føltes det helt feil med noe som ikke var nyvasket inn i helgen. Jeg måtte omstille hodet. Brukte god tid på det, men klarte til slutt å se at jeg kan ha et rent hus med å fordele oppgavene gjennom uken, gjennom måned, og forstå at det er så mye mer som er viktig enn et rent hus…

Dette er bare et lite eksempel! Vi har så mange vaner! Så mye som spiser av kapasiteten vår! Vi trenger å vite at vår kapasitet er begrenset og finne ut hva vi ønsker å bruke den på. Hva er viktig for deg? MÅ du alltid stille opp for andre? Eller KAN du bruke tid på deg selv? MÅ du gjøre alt selv? Eller KAN du be om hjelp? MÅ du gjøre alt på en gang? Eller KAN du fordele det? MÅ du gjøre alt du gjorde før? Eller kan du vurdere hva som er viktig for DEG?

Gjør som Tiify! Bruk tid til avslapping! Skap nye vaner!

For hvem er du? Hva skaper din identitet? Ikke hvor mye du gjør og hvor mye du klarer å stille opp! Du er fortsatt du, bare med andre forutsetninger! Og når du har det bra, har de som er rundt deg det bra. <3

2 kommentarer
    1. God morgen!

      Nydelig genser du har på deg 😀 Jeg har strikket den samme i et annet garn og den er lys brun 🙂

      Vaner ja…. vanedyr…. jeg har gått fra å være hyper-vasker til helgene og til å IKKE vaske til helgene…. men vaske innimellom…. i går tok jeg stuegulvet 😀 En vanskelig vei å gå – men det går 😀

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg