Rehabilitering for meg og deg?

Å mestre en hverdag med kroniske plager krever mye av oss. Mestring er noe som er en prosess, noe som tar tid. Jeg føler at jeg har brukt flere år på dette! Flere år før jeg har kommet der jeg er nå; en bra hverdag, der jeg føler at jeg har en viss kontroll over utmattelsen og smertene.

Men jeg har ikke gjort det alene. Jeg har fått hjelp og støtte! Hvor? Les videre!

Jeg har vært på rehabiliteringsopphold! Sammen med fastlegen har jeg satt meg ned og sett på tilbudene som kunne søkes på. Dette er mange år siden, da arbeidsforholdet mitt ikke var avklart ennå. Jeg ble søkt til og kom inn til arbeidsrettet rehabilitering på Valnesfjord Helsesportsenter. Et tilbud som finnes mange steder i landet. Et opphold der de så på hele meg, mine utfordringer, mine muligheter. Jeg hadde oppfølging av fysioterapeut, ergoterapeut, psykolog, sosionom og sykepleier. Her fikk jeg hjelp til veien videre, samt gode øvelser og tips til fysisk aktivitet og trening. Også fikk jeg møte mange andre med noe av de samme utfordringer som meg. Dette ble faktisk et fint fellesskap!

Men det finnes flere andre former for rehabiliteringsopphold, mange flere rehabiliteringssenter, gjennom hele landet. Noen har diagnosespesifikke opphold, noen har muskel- og skjelettgrupper. Felles er at du får oppfølging, råd og veiledning, noen som ser på hele deg. Noen som hjelper deg på vei!

Har vi som har fibromyalgi rett til rehabilitering?

Både ja og nei. For noen år tilbake ble systemet endret der pasienter med fibromyalgi og artrose ikke skal få oppfølging fra spesialisthelsetjenesten lenger, de skal nå få oppfølging i kommunehelsetjenesten. Der skal vi få oppfølging og tilbud om behandling og rehabilitering. Dette er en av grunnene til at mange av oss får avslag når de blir søkt til rehabilitering.

Når fastlegen din konkluderer med at et fullverdig rehabiliteringstilbud for deg ikke finnes i kommunen, kan han eller hun søke deg til et rehabiliteringsopphold. Mye er avhengig av kvaliteten på søknaden, men  man kan få avslag uansett. Viktig er å ikke gi seg, klage på avslag. Fordi et rehabiliteringsopphold kan bety veldig mye for deg og din helse!

For kort tid siden ble problemet med mange avslag og hva dette betyr for oss som får disse avslag og for samfunnet, beskrevet veldig bra i et artikkel i Dagens Medisin. Dette er rett og slett et samfunnsproblem som må tas tak i! Nå jobbes det med noe som heter pasientforløp, men det er en lang vei igjen før alle blir inkludert i dette. Les hele artikkelen her

Husk også at vi nå har fri behandlingsvalg! Det er mange gode rehabiliteringssenter i hele landet, noen har ekstra god kompetanse rundt fibromyalgi, som på Jeløy, noen har andre tilbud som passer perfekt til deg, noen har lange ventelister, noen har kort ventetid. Du kan søkes overalt, i hele landet. Bestill en time hos fastlegen din og finn ut sammen hva som passer best for deg! 🙂

2 kommentarer
    1. Var så heldig å få 2 opphold på Valnesfjord helsesportsenter (-94,-14). Takket være dem har jeg klart å være 100% yrkesaktiv (nå 65 år), helt til i høst. Det skulle ha vært obligatorisk med nytt opphold for mange av oss kronikere ca hvert 3 år á 3-4 uker, uansett yrkesaktiv eller ufør. Et slikt opphold gir mere energi, øker de gode endorfinene, bedre sosialt osv og taklet smerter mye bedre.

      1. Ja, jeg er helt enig med deg! Et sånt opphold gir veldig mye og betyr veldig mye. Så bra at du har vært yrkesaktiv så lenge! Det betyr mye å kunne være i arbeid. Ønsker deg en fin dag! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg