Har du en indre kritiker?

Å leve med fibromyalgi eller en annen kronisk diagnose er ikke lett. Det kan være tungt på grunn av smertene, utmattelsen og funksjonsnedsettelsen. Men det er andre faktorer som påvirker vår hverdag og vår hverdagsmestring. Det som påvirker oss mest og som kan gjøre alt så mye mer vanskelig, er våre tanker.

Hva tenker du om deg selv?

I Norsk Ukeblad leste jeg en reportasje om en hverdag med usynlig sykdom. En veldig fin reportasje der jeg kjente meg veldig igjen. Det sto også skrevet om vår skam. Det inspirerte meg til å skrive dette.

Å føle skam, det kjenner jeg igjen! Vi sammenligner oss ofte med andre, føler dårlig samvittighet for alt vi ikke gjør eller alt vi ikke får til. Når vi da har plager som ikke vises på utsiden, blir det bare enda mer vanskelig. I tillegg har vi gode og dårlige dager, noe som fører til at vi mange ganger føler en forklaringsbehov. Vi har lyst å forklare at de som møter deg, ikke ser deg når du noen ganger blir sengeliggende etter noen gode dager. Du føler kanskje at du må forsvare deg!

Men må du forsvare deg overfor deg selv? Snakke til din indre kritiker?

Kanskje jeg er en av årsakene at du føler du må forsvare deg overfor deg selv? Det er mulig! Fordi vi lar oss påvirke av alt vi leser og hører! Vi får gode råd, noen som vet akkurat hva DU skal gjøre for å få det bedre og det står i tillegg mye på internett om nettopp dette. Jeg skriver om trening, å mestre din hverdag, energibalanse, være tilstede, kommunisere, planlegge og alt du kan gjøre for å få det bedre.

Så kommer din indre kritiker frem når du ikke klarer å følge noen av disse gode rådene. Du får vonde tanker og føler skam. Skam fordi du ikke prøver å tenke deg frisk, skam fordi du ikke tar litt mer trening som medisin, skam fordi du mangler energi til å kommunisere.

Hvor stor plass skal du gi din indre kritiker? Det er DU som bestemmer! Det hjelper ikke å være sengeliggende, føle deg dårlig og i tillegg tenke på alt du burde gjøre for å få det bedre! Du må ikke klandre deg selv! Prøv å være takknemlig for det du faktisk får til, tenk litt fremover og husk at det kommer gode dager etter de som er tunge. Skammen? Den må bort! <3

4 kommentarer
    1. God morgen 🙂

      Ja, tankene kan rote det skikkelig til av og til…. Og ja, det er JEG og DU som bestemmer selv om det av og til ikke er så enkelt ….
      Prøve å gripe dagen, og ta den som den er den dagen….. heve hodet og prøve å løfte det indre opp og frem i lyset <3

      Gripe dagen! Skyve bort de negative tankene…. øvelse gjør mester – <3

      klem og gode ønsker for dagen 🙂

    2. Hei 🙂 Takk for dette innlegget. Jeg tar meg selv i å være en sterk kritiker hver gang jeg har dårlige dager. Typiske tanker som, du gikk nok litt for langt i går eller du rørte deg for lite i går. Du stresset nok litt for mye i går, du lærer nå aldri. Eller du har nok bekymret deg litt for mye i det siste, TA DEG SAMMEN, ingen andre bekymrer seg så mye som du. Eller tanker om at mine smerter og ubehag er kanskje noe annet et fibro, noe som skaper enda mere bekymringer.
      Uansett så føler jeg ofte at det MÅ være min skyld at jeg har dårlige dager.

      1. Hei Aina! Her var det mye jeg kjenner meg igjen i! Dette er vanskelig og dette er tungt! Men du har nå blitt bevisst disse tanker. Det er starten! Husk at du er godt nok! Husk å vær snill med deg selv!❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg