Hva spiser du?

Det er viktig hva vi spiser! Viktig for kroppen vår, helsa vår, men også for våre muskel- og skjelettplager. Vi kan spise mat som er bra for oss, som bygger opp cellene i kroppen vår, som roer ned våre betennelser, men vi har også mat som ikke er bra for oss. Dette er mat som øker betennelser, mat med lite næring, mat som skaper uro i kroppen. Nå er vi selvfølgelig forskjellig. Du trenger ikke å reagere på mat som jeg gjør. Kanskje du reagerer på melkeprodukter eller gluten, det gjør ikke jeg. Jeg vil gjerne skrive litt om mat som er bra for oss med muskel og skjelettplager, hva som er bra å spise og hva ikke. Her tar jeg utgangspunkt i kostrådene fra Helsedirektoratet; viktige anbefalinger som er nyttig å ha i bunnen!

Du kan lese mer om kostrådene her

Hva er viktig for oss med muskel og skjelettplager? Først og fremst må vi huske at kroppen vår er ekstra utsatt, hver dag. Våre kroniske plager som smerter, utmattelser, betennelser og mye annet, gir kroppen en ekstra belastning. Kroppen vår er som kroppen til en idrettsutøver; den må jobbe ekstra hardt, dag etter dag! Så vi trenger næring, vi trenger mat som bygger opp kroppen igjen. Proteiner er våre byggesten. Proteiner finner du i kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, kornprodukter, belgvekster, nøtter og frø. I kostrådene blir vi anbefalt hvit kjøtt og magere meieriprodukter.

Har du betennelser i dine ledd? Smerter som blir utløst av en betennelse? Omega-3 er betennelsesdempende! Omega-3 er viktig for alle, spesielt i vintermåneder med lite sol, men omega-3 er også  ekstra viktig for oss med muskel og skjelettplager! Ta gjerne litt mer enn den anbefalte dosen som er generell. Omega-3 er vår gull! Hva er ikke bra for betennelser? Sukker! Sukker fremmer betennelser i kroppen. For å ta grep og begynne å bruke mindre sukker, kan du begynne med å fjerne tilsatt sukker fra ditt kosthold. Kutte ned på godis, brus, søt pålegg, frokostblandinger, kaker, og alt du kommer på med sukker. Men det er mye vi ikke tenker på! Meieriprodukter trenger vi, men samtidig må vi huske at også melk innbefatter sukker. Bær og frukt innbefatter sukker. Tror du at det er sunt sukker? Feil! Det finnes ikke sunt sukker! Allikevel er det bedre å spise bær og frukt enn godis, fordi da får du i deg samtidig vitaminer og fiber. Alt med måte!

Nyere forskning viser at et høyt inntak av mettet fett øker risikoen for inflammatoriske (betennelses) sykdommer. Mettet fett er ikke bra for oss med muskel og skjelettsykdommer. Hva er mettet fett? Mettet fett finner du i produkter som fløte, helmelk, smør,  fete kjøttprodukter, sjokolade, iskrem, kjeks, palmeolje, m.m.Vi må heller bruke produkter med enumettet fett. Hvor finner du dette? I rapsolje, olivenolje, avokado, nøtter, kylling og kalkun. I tillegg trenger vi flerumettet fett, som vi finner i omega-3. Da kan du spise fet fisk, linfrøolje og rapsolje. Kort oppsummert trenger vi fett, men vi trenger den rette sorten!

Vitaminer er noe vi trenger mye av! Både vitamin C og D er vitaminer vi må ha ekstra fokus på. Følg kostrådene; spis frukt og grønt, bær og grove kornprodukter. Sterke farger betyr høyt innhold av vitaminer! Viktig for oss alle, ekstra viktig i heftige influensa perioder, men også ekstra viktig for en kropp med kroniske plager.

Kanskje er det aller viktigste sunn fornuft? Det går mye kostråd i media. Også kostråd for oss med muskel og skjelettplager. Kanskje du har lest at svinekjøtt ikke er bra for oss? Tomat? Andre produkter? Kanskje du har lest at du må spise masse …? Jeg synes du skal prøve deg frem! Finne ut hva som er bra for din kropp, hva du tåler og hva ikke. Ikke kutt ut viktige næringsstoffer! Så kan du ha i bunnen kostrådene fra Helsedirektoratet og litt av det jeg har skrevet. Legg til trivsel og hygge, viktige faktorer i matopplevelsen. Spis for bra helse, spis for en bra hverdag! <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg