Å nå dine mål

Hvorfor skal du sette deg mål? Er å sette seg mål så viktig? Hva gjør dine mål for deg? Ja, å sette seg mål er viktig! Et mål gir deg en retning, og en drivkraft til å jobbe for noe du ønsker å oppnå. Målsetning er viktig i et aktiv liv. Nå spør du kanskje om man setter seg mål bare i forbindelse med trening og aktivitet? Nei! Vi som må jobbe for å mestre vår hverdag som kroniker, vi som kjemper gjennom dagene som #usynligsyk, vi trenger å jobbe mot et mål. Hvordan?

Når vi setter oss mål, er det viktig å huske at veien til målet er like viktig som selve målet. Når du har satt deg et mål, må du lage deg små delmål, små steg på veien. Vi bøyer, tøyer, varmer opp; gjør oss klar for målet. 🙂  Steg som sier noe om hvordan du har tenkt å nå målet.

Når du for eksempel har som mål at du i slutten av sommeren klarer å tilbringe en hel dag med dine barn, barnebarn eller tantebarn i fornøyelsesparken, trenger du en plan hvordan du kommer deg til målet. En sånn dag kjenner du allerede på ryggen når du tenker på det! Da skal det trening til! Går du til fysioterapeut? Snakk med han eller henne om hvordan du kan styrke ryggen og øke utholdenhet. Lag en plan sammen! Eller sett deg ned og lag ditt egen plan! Du kjenner din kropp, du vet hva som skal til!

Er målet ditt å klare å gå på festival i høst? Høre på herlig musikk sammen med mange andre? Herlig, men en stor utfordring for ledd og muskler? Herlig, men med stor fare for å bli skikkelig utmattet? Også her trenger du en plan! Også her skal det trening til! Bygg deg opp, små steg i gangen. Jobb mot ditt herlige mål! Hva med utmattelsen? Også her er treningen viktig. Samtidig må du ha en plan; ikke planlegg mye i uken før, godt med egentid, ingen stress.

Dette er bare to eksempler. Dere har sikkert mange flere! Fordi det er nettopp dette vi gjør: vi setter oss mål. Bevisst eller ubevisst. Mål for vår trening og mål for vår hverdag. Du kan lese mer om å sette seg mål i dette innlegg.

Ingen skam å snu!

Vi kan lage fine mål, viktige mål, men noen ganger går ting ikke som planlagt. Noen ganger reagerer kroppen ikke sånn som forventet. Noen ganger tåler du mindre enn du har gjort før, noen ganger strekker ikke tiden eller energien til. Da må du huske at du kan justere dine mål! Her er det viktig å ikke bare kutte ut å jobbe målrettet, ikke bare glemme alt fordi du ikke klarer. Neida! Da tar du for deg målet og justerer det. Skru ned forventinger, endre på tiden, endre på planen. Og det skal ikke føles som et nederlag! Det skal være en seier at du klarer å justere en plan til nivået som passer for deg! Ble det ikke en hel dag i fornøyelsesparken? Kanskje du klarer ettermiddagen i parken sammen med dine kjære? Ble det ikke en hel festival? Kanskje det ble en helt fantastisk kveld?

Jeg hadde som mål å klare å gå opp Hellerfjellet i løpet av sommeren. En heftig tur. Det har jeg klart! Allerede nå! Vi fikk en fin dag, kroppen kjentes bra, det var bare å prøve! Allikevel hadde jeg klart for meg at jeg skulle kjenne etter. Skulle det vise seg at det var for tøft for kroppen min, skulle vi snu. Da skulle vi korte inn turen. Og fordi jeg var forberedt på det, skulle det ikke bli noe nederlag. Men deg gikk bra! Så stolt! Resultatet er det nye bildet øverst i bloggen. Så jeg kjenner litt på denne stoltheten hver gang jeg åpner bloggen. En påminnelse om at jeg kan!

Les mer om målsetting  på sidene til Norsk Revmatikerforbund. Les her

 

 

2 kommentarer
    1. Fin og sann teori! 😊 Men etter 40 år med barneleddgikt og Lupus, er mål noe jeg har blitt mer og mer redd for. Uansett om det er tur eller en dusj. Jeg er så lei av å ikke få det til. Uansett hvor mye jeg endrer målene, er snill mot meg selv, utsetter, avlyser også videre, er det sjeldenere og skjeldrende jeg når dem. Det krever at man sloss og har et visst nivå av overskudd. Jeg husker at livet har vært sånn, men jeg orker ikke så mange smeller lenger. Det går utover selvbildet, mestringsfølelsen og troen på at dette går bra. For hvordan skal man ha tro på det når kroppen ikke lenger tåler noen form for sykdomsdempende medisiner? Du tilbringer 7-8 mnd av året i senga eller på sykehus, og du vet at det ikke er mulig å operere meg pga noen blodsykdommer? Og tro meg, jeg har prøvd alt! Fra mindfulness til organsvikt. Men så gjelder kanskje ikke dette innlegget for meg, men for dere som fremdeles har litt å gå på… 😉 🌹

      1. Så vondt å lese det du skriver! Jeg skjønner godt at det tar på selvbildet å ikke nå sine mål gang på gang! Det er ikke enkelt! Allikevel føler jeg at å jobbe mot sine mål er for alle. Men målene er forskjellig. Om du har mange dårlige dager, dårlige perioder, kan det være et mål i seg selv å være oppe en del av dagen. Kanskje en dag å komme seg til postkassen? Håper det er noe du kan tenke på, kanskje noen mål for deg? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg