Aktiv sommer!

Nå er vi kommet til slutten av juni og sommeren banker på. Har du noen tanker rundt treningen din, nå som det blir sommer? Fordi her må vi ha en plan! Også her kan vi sette oss mål; SMARTe mål. Du tenker kanskje at du skal kose deg ekstra mye i sommer og slappe av masse. Lite tid til trening? Så klart vi skal kose oss kjempemye og vi må også ta oss tid til avslapping! Men for å holde kroppen vår vedlike, for ikke å stivne og for å beholde energinivået oppe, må vi fortsette med trening og aktivitet. Hvordan skal vi klare å motivere oss til det?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lystbetont og variert

Du må gjøre det du liker! Gjør noe nytt! Gjør noe annet enn vanlig! Hvis vi får sommertemperaturer, vil for mange av oss kroppen bli litt lettere. Vi klarer mer, vi tåler mer, vi holder ut mer, vi vil mer! Det må vi utnytte! Jeg klarer å motivere meg ganske bra til å trene hele året, men også jeg blir lei og mister motet av og til. Da er det så fint å komme i denne perioden av året! Nå gleder jeg meg å være aktiv på så mange andre måter! Jeg gleder meg til mange turer i fjellet; begynner med korte turer, men håper å klare en 6 timers tur til Hellerfjellet når vi kommer til høsten. Jeg gleder meg til mange turer i kajakk; god trening for både rygg, armer og skuldre. Jeg gleder meg til både styrke- og kondisjonstrening ute, på mange forskjellige måter. Herlig!

Målsetning

Selv om vi gleder oss til å være aktiv og gjøre mye forskjellig, kan det bli vanskelig å få det til. Sommeren er også en tid der vi ønsker å være sammen med våre kjære. Det er flere av de som er rundt oss som har fri og det blir ofte forventet at du skal være tilstede og dere vil bruke masse tid sammen. Hvordan skal du få til treningen da? Det hjelper å lage en plan! Sette seg mål! Men her gjelder også å ikke legge listen for høyt. Kan målet ditt være å trene styrke og kondisjon en gang i uken? I tillegg til turer og andre aktiviteter? Hvis du ser at du klarer å sette av egentid til trening en gang i uken, kan dette være et fint mål for deg! Ønsker du å lese mer om SMARTe mål? Det kan du gjøre i et innlegg jeg delte med dere i fjor. Les det her

Sammen

Vær kreativ og legg opp til aktiviteter sammen med de som er rundt deg! Din partner, dine barn, dine venner; det er så mye dere kan gjøre sammen! Være aktiv sammen! Turer i naturen, kort eller lang, sykkelturer, svømming, byvandringer, lek på mange måter; her er det bare kreativiteten som stopper oss! Er du bortreist? På hotell? Det er mange øvelser for å styrke kropp og sinn som kan gjennomføres på hotellet. Mange hotell har egne treningsrom, men jeg kan også finne på å gjøre noen styrkeøvelser på hotellrommet. Det fungerer!

Viktig aktivitet

Det viktigste for meg er å fortsette å være aktiv og holde kroppen vedlike. For meg er trening medisin; da kan jeg ikke bare slutte å ta medisinen min fordi det er sommer. Jeg håper du ble inspirert til en flott og aktiv sommer! Men i tillegg til aktivitet, trenger vi også egentid til avslapping, ro og hvile. Mer om dette i senere innlegg.

Har du vært innom facebooksiden min? Linken ligger øverst på siden her, Finn mallemey på facebook og lik siden! Ønsker du å se flere bilder av min sommer? Følg meg på Instagram!

4 kommentarer
    1. Hei!
      Ja sommeren blir like aktiv som året ellers. Kanskje noen late dager innimellom – men når man er vant til å være aktiv blir det som en selvfølge å gå en kortere eller lengre tur flere ganger i uka 🙂 Sånn er det bare 🙂

      Ønsker deg gode dager og en herlig JUNI!

    2. Hei. Har merket været ekstra mye på kroppen i vinter og i vår. Håper på en sommer med litt ferie fra smerter og stivhet. Sommer der en kan være aktiv på andre måter, gå i shorts og lufte knoklene, padle kajakk og velte i iskaldt hav, fiske med makk og dubb og drikke kaffe med mygg i. Et hav av muligheter for å variere aktivitet. Men den målrettede treningen, den er lett å glemme, og ikke like lett å motiveres til. Takk for påminnelsen, kjempeviktig 💕

      1. Jeg ser også frem til alle de gode ting du ramser opp, Karin! Jeg er også glad i kaffe med litt mygg oppi! 🙂 Den vanlige treningen blir litt kjedelig, men når jeg føler at jeg har brukt musklene mine godt under en fjellvandringen, hopper jeg lett over den vanlige den uken! Det hjelper!😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg