SMARTe mål -:)

Å sette seg mål er noe av det viktigste du gjør! Dette kan gjelde treningen din, men også mye annet i hverdagen din. Hvorfor? Fordi vi trenger noe å se frem til, vi trenger noe å streve etter, noe vi klarer å nå. Legg merke til det siste! Noe vi klarer å nå….. Så klart, vi skal utfordre oss selv, vi skal ha noe å strekke oss etter. Men det skal også være realistisk. Det kan være vanskelig å sette seg mål. Jeg skal komme med noe tips her og i tillegg skal jeg fortelle litt om mine mål. Og strevet med å oppnå dem!

På www.revmatiker.no finner du mer om å sette seg mål. Du går inn på du og diagnosen din, da finner du mål under trening. Så hva er SMARTe mål? Det skal jeg forklare:

S står for spesifikk. Det er ikke nok å si : jeg vil være aktiv. Du kan heller si: jeg vil være i aktivitet minst tre ganger i uken; jeg vil at dette skal være trening eller tur. M står for målbar. Når du skriver tre ganger i uken er det målbart. A står for attraktiv. Det er attraktiv å være aktiv fordi jeg får mindre vondt i ryggen av å være i aktivitet. Jeg kan unne meg den nye genseren jeg har ønsket meg når jeg har nådd målet. R står for realistisk. Legg merke til at jeg skrev minst tre ganger i uken. Jeg kunne skrive minst sju ganger i uken. Klarer jeg det? Sansynligvis ikke. Det er alltid en dag eller to man er i dårlig form, veldig opptatt med andre ting, eller bare trett. Synes du det er lite med tre ganger? Kanskje fem ganger er bra for deg!T står for tidsbegrenset. Hvis jeg setter meg målet nå, kan jeg si : jeg ønsker å være aktiv minst tre ganger i uken frem til september i år. Da kan jeg gå i byen i flere timer uten å få vondt i ryggen og samtidig kjøpe meg den genseren jeg ønsket meg! Så er det tid for nye mål…

Så hva er mitt SMARTe mål? Kanskje noen husker den forrige bloggen min. Da skrev jeg om kanoen min. Jeg elsker kanoen min. Den har ryggstøtte , så jeg klarer å sitte i den. Jeg får god trening av å padle og jeg nyter stillheten på vannet når jeg er ute og padler. Nå har jeg også fått meg en liten kajakk med ryggstøtte. Men jeg er litt pysete! Når det blir litt rufsete i været og det er litt bølger i vannet, blir jeg redd. Målet jeg har skrevet om før, var å overvinne denne frykten. Jeg skulle padle minst to ganger i uken, for så å padle over hele vannet uten å bli redd i slutten av sesongen. Jeg nådde ikke målet mitt. Av forskjellige grunner. Været den sommeren var en av den. 🙂 Nå prøver jeg igjen! Med andre metoder! S : i slutten av sesongen i år skal jeg padle over Raudvatnet og tilbake uten å bli redd. Jeg skal gjennomføre et kajakk kurs for å lære meg grunn teknikker og for å føle meg tryggere. Jeg har meldt meg på! M: Etter gjennomført kurs skal jeg padle minst en gang annen hver uke. Kurset er i juni og værer en hel helg. A: Det er veldig attraktiv med mange fine, stille padleturer der jeg slipper å bli redd. Samtidig ser jeg frem til denne treningsformen. R: Det er realistisk å klare å gjennomføre kurset. Å padle annen hver uke MÅ jeg klare! T: September/oktober avslutter jeg padlesesongen. Da begynner det å bli for kaldt for mine ledd og muskler. Da skal målet være nådd!

I starten av juni skal jeg da på kajakk kurs! Jeg skal dele med dere hvordan DET går! Jeg har tro på det! Jeg gleder meg! Også gleder jeg meg til mange fine padle turer. Dette er et av mine mål. Klarer du å sette mål? Prøv! <3

 

Del gjerne bloggen min videre!

 

#mallemey # trening #kano #kajakk #helse #fibromyalgi #nrf #revmatiker #smerter #aktivitet #mål #hverdag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg