En hverdag med utmattelse

Utmattelse er et symptom ved fibromyalgi som kan gjøre hverdagen vår tung og vanskelig. Ved siden av smertene er dette noe som påvirker oss mest. Først og fremst er det mye informasjon som er viktig å ta med seg, viktig kunnskap. Men så skal jeg komme inn på hvordan dette fungerer i hverdagen. Med eksempler fra hverdagen min. 🙂

Det er viktig å ha kunnskap rundt utmattelse, for å forstå mer kan du lese innlegget her

Lese mer om energibalanse og tankepauser gjør du her

Mer om kartlegging og planlegging av hverdagen kan du lese her

Prioritere.

Jeg kjenner at jeg har mindre energi nå i denne årstiden. Da må jeg prioritere. Velge bort, omfordele. Dere har kanskje lagt merke til at den siste tiden det bare har kommet ut et nytt innlegg hver 14 dag? Det er fordi jeg manglet kapasitet og overskudd. Måtte prioritere bort noe. Så har jeg heller delt noen flere tidligere innlegg med dere. Målet er å komme tilbake til ukentlige nye innlegg, men jeg må kjenne litt på det.

Noe av det som er det aller-viktigste i en hverdag med utmattelse er å finne det som gir deg overskudd! Det trenger jeg og det trenger du. Det er alltid mye som MÅ gjøres i vår hverdag og det blir ikke mindre nå mot jul. Opp i alt dette trenger du å prioritere det som gir deg overskudd. Det som bidrar til å bygge opp ny energi.

For meg er det aktivitet og spesielt mine turer. Bare jeg og mine hunder. Fint i disse korona-tider! Vi er så heldig å ha fine temperaturer og vi hadde ingen snø ennå. Så kunne jeg fremdeles komme meg ut i terrenget. Herlig! Det gir meg aktivitet for kroppen og ro i sjela. Kjempeviktig begge deler! Når vinteren setter inn må jeg trene mer inne, gå turer i nærområdet og finne roen med masse kos inne. Deilig, det også! <3

Dette er bare noen eksempler på hva som kan gi overskudd. Det kan være så mye! Andre eksempler er å lese et ukeblad over en tekopp, avspenning, yoga, dans, musikk og mye mer. Det kan være enkelt, ikke tenk for vanskelig her! Hva er det som gir deg overskudd?

Hvordan påvirker utmattelse vårt samliv?

Utmattelse kan være vanskelig i et forhold. Ofte kan du mangle overskudd. Overskuddet du trenger for å gi litt ekstra oppmerksomhet til din partner, være med på trivelige aktiviteter dere vil finne på, være tilstede for dem du er glad i. Her er det viktig å være åpen, snakke sammen og prøve å forklare. Ikke forvent at de som er rundt deg  forstår deg uten at du sier noe. 🙂

Nærhet, sengekos, hva med det?

Jeg har det sånn at jeg blir bare mer og mer trett når kvelden kommer. Jeg kan ofte søvne foran tv`n. Ikke noe trivelig for den jeg sitter sammen med. Skal vi kose oss med et glass vin, sovner jeg bare fortere. Kjedelig! Så var det overskuddet til å gjøre noe i sengen da… Det overskuddet er sjelden tilstede på kvelden! Men så skal man være åpen om det, snakke om det, være kreativ. Vi er veldig flinke til å snakke om det, finner løsninger som fungerer for begge. Hva med litt sengehygge midt på dagen? En date? Når man fremdeles har energi? Det fungerer fint! Og hva er dine forventninger av deg selv? Forventer du å være like smidig i sengen som før? Det kan lett bli stoppet av smerter og stivhet. Også her må du være kreativ, finne løsninger, sette større pris på viktig nærhet. Snakk om det. Sammen! <3

Så er kanskje dette med på å gi deg litt ekstra overskudd? 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg