Fokus på fatigue

Er du ofte utmattet og sliten? Hjelper det ikke å sove? Mange med fibromyalgi og andre muskel- og skjelettsykdommer sliter med vedvarende utmattelse, det vi kaller fatigue. Selv om det virker håpløs, er det faktisk noen grep du kan gjøre for å få en bedre hverdag.

Forstå:

Det er viktig å forstå sammenhengen når du har utmattelse. Fordi det er en sammenheng. Det er faktisk ikke bare kroppen som gjør at du føler deg sliten. Se for deg en diamant med kroppen i det ene hjørnet. I de andre hjørner har du tanker, følelser og handlinger. På utsiden ligger omgivelsen. Vi blir påvirket av alt dette! Når du har store smerter (kroppen), blir du kanskje trist (følelse), du mener at du ikke er godt nok (tanke) og blir liggende på sofaen(handling). Dine venner har ofte fått nei på invitasjoner og slutter å spørre.(omgivelse)

Her er diamanten! Men vi kan tenke diamantisk! Det betyr at vi kan tenke litt mere klok. Det er noe her vi kan påvirke og det er våre tanker! Vi kan ikke endre hva som skjer i kroppen, men vi kan endre hvordan vi tenker. Det kan faktisk bety mye for hvordan vi føler oss og hvor sliten vi blir! Men også våre handlinger kan tilpasses!

Kartlegge og planlegge:

Vi er ofte inn i en hverdag uten å være bevist hva vi egentlig gjør om dagen. Vi gjør ganske mye mer enn vi er klar over. Mange av oss prøver å gjøre like mye enn før vi ble syk. Er dette realistisk? Om du vill eller ikke, så må du ta hensyn til kroppen din i den tilstanden den er i nå. <3.

Du trenger å ta en uke eller noen dager der du skriver ned hva du gjør. Alt du gjør! Alle aktiviteter, også dusjing, når du leser en bok, når du spiller dataspill, henter ungene; absolutt alt! Skriv gjerne bakom når du var mest sliten. Så kan du se; er det noe som går igjen? Aktiviteter som gjør deg ekstra sliten? Alle dine aktiviteter, er det noe som kan flyttes på? Gjøres av noen annen? Er alt viktig? Må du gjøre alt dette? Og til slutt noe som er kjempeviktig: har du gjort noe som har gitt deg energi? Som gjorde deg glad? Det må du gjøre mer av!

Det er nå du kan prøve å lage en plan for dagene dine. Ikke for mye, legg inn noe du liker og husk å legge inn pauser. Hold deg til planen! Ny og bedre struktur kan gjøre hverdagen din mye bedre! Gikk dagen i går bare helt vest? Da har du en ny dag i dag! Fungerer planen ikke helt som det skal? Den kan justeres!

Dette var en start på fokus på fatigue. I dag kunne du lese om forståelse og kartlegging/planlegging. Neste uke skriver jeg om energibalansen og hvordan vi kan styre våre tanker. Følg med! Dette er kjempenyttig! 🙂

4 kommentarer
    1. Flott innlegg 🙂

      Jeg er inne i en litt slik periode nå…………… litt tom for energi – kroppen vil ikke være med og er sliten av for mye smerter og svingninger pga værskifte……………. Og jeg lærer langs med. Ta de småe turer. Roe ned tanke-kaoset – smile og tenke at den lille turen er bra nok – selv om jeg vil høyt til fjells. Det er bra nok for kroppen akkurat nå. Tenke positivt!

      Ønsker deg en god lørdag og god helg 🙂

      1. Tungt å være i disse perioder! Men jeg synes du håndterer det fint! Du har en god plan! Selv om det er tungt for det. <3 Stå på, Mette! Ha en fortsatt fin helg! 🙂

    2. Takk for kloke tanker. Jeg opplever selv hvor viktig det er å erfare at jeg ikke bare blir styrt av sykdommen, men at jeg kan ta grep som gjør dagene lettere. Jeg har like mye smerter nå som før jeg fikk en diagnose å forholde meg til, men fordi jeg forstår mer av hva som trigger smertene kan jeg ta grep og gjøre klokere valg.

      1. Så bra, Solveig! Veldig fint å høre at du har fått god forståelse for prosessene i kroppen din. Det er så viktig! Det betyr mye i din hverdag! Ønsker deg en fin søndag. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg