Nytt år, ny start!

Føler du deg litt som Felix her? Litt tung i kroppen etter julefeiringen, bomull i hodet og lite motivasjon til å komme i gang med noe som helst? Da er du ikke alene! Nå som vi er kommet over på nyåret kan vi snart lese om alle gode nyttårsforsetter som blir delt på sosiale medier. Blir du litt motløs? Vet du ikke hvor du skal starte?

Hvis du har følgt meg i forrige ukes innlegg, har du og jeg tjuvstartet litt! Vi har tatt en liten kartlegging! Nå kan vi lage en plan! 🙂

Først vil jeg bare minne deg og meg på at vi ikke må ta oss vann over hodet! Å sette seg mål som er uoppnåelig er utrolig demotiverende!

Gjør mer av det du er god på! Dette er noe jeg har skrevet om i tidligere innlegg. I stede for å konsentrere deg om å se på hva du skal bli bedre på, kan du heller se på det du er god på og gjør mer av det! Jeg er god på struktur i hverdagen. Trenger å planlegge det jeg skal gjøre, liker å ha oversikt. Det skal jeg fortsette med! Dette gjør meg mindre stresset. Det trenger jeg! Fordi stress gir meg utmattelse og mere smerter. Jeg skal også bruke strukturen til planen for treningen min. Planen som skal bidra til at jeg fullfører. 🙂

Du kan lese mer om hvordan du kan utnytte dine styrker her.

Ny trening

Jeg er veldig opptatt av trening. Trening som medisin. Dette er ikke bare noe jeg sier, dette er noe som er virkeligheten for meg. Jeg føler meg bedre med aktivitet og trening. Slipper å bruke smertestillende, er mindre utmattet, stresser mindre; jeg mestrer min hverdag med en kronisk sykdom bedre!

Jeg går mange turer; korte turer, lange turer, etter veien og i terrenget. God aktivitet og i terrenget fungerer det også som styrketrening. Jeg har deltatt på bassengtrening i varmtvannsbasseng i regi av den lokale revmatikerforeningen. I tillegg har jeg av og til deltatt på saltrening. Men jeg har også brukt treningsappen My Workout til trening hjemme.  Brukt den til styrketrening, ærobic og litt dans. Herlig! Alt dette er mye variert trening som jeg skal fortsette med i år også.

Nytt for i år er at jeg skal prøve ut løping. Fungerer det med mine utfordringer? Mine hofter, min rygg og mine knær? Jeg har investert i en tredemølle og er allerede i gang med et program som går over 6 uker og som skal hjelpe meg til å finne løpeformen min. Uten smerter eller skader. Programmet finner jeg på Ifit.com. Jeg er positiv; synes det virker bra, forsiktig oppbygging, litt etter litt. Samtidig legger jeg inn litt hensyn til min kropp, jeg trenger en ekstra pause-dag innimellom. Minner meg selv på å lytte til kroppen. Jeg klarer litt mindre enn friske mennesker som bruker programmet. Jeg må rett og slett bruke litt mer tid på det!  Målet er å bruke løping som trening, minimum to ganger i uken, finne løpeglede! Nå i vinter skal jeg løpe inne, for så å prøve meg ute når vi har fått vår i bakken. Det ser jeg frem til!

Lære noe nytt

Å lære noe nytt er viktig for hodet; det er bra for hukommelsen, selvtilliten, fibrotåken og vår mestring i hverdagen. Det kan være nye mønster i et strikkeoppskrift, men det kan også være lære å padle, lære et nytt språk, mindfullness, yoga; muligheter er mange! Jeg har som mål å fullføre NLP kurset mitt som jeg følger online. Målet er å få tatt eksamen før sommerferien. Her må jeg jobbe mer med strukturen min, sette av tid til studien. Så går det helt sikkert bra! Spennende ny læring! 🙂

Det er viktig å finne en god balanse. Fint å sette seg mål, men det må være realistisk. Husk du innlegget om SMARTe mål? Målene som skal være spesifikk, målbar, attraktiv, realistisk og tidsbegrenset? Du kan lese mer om dette i innlegget her.

Ta deg tid; lag en plan. En plan der du legger inn det som er viktig for deg, noe som gir deg energi, noe som gir deg selvtillit, noe som gir deg roen du trenger i din hverdag. Finn noe som gir deg glede! Også må du huske at det er din plan, en plan som kan justeres underveis. Lykke til! 🙂

Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan det går med min plan! <3

2 kommentarer
    1. Godt Nyttår, og er helt enig med deg, trening hjelper mot smerter.
      Trener på tredemølle, løper hvis formen er der, men går en del og, da gjerne med stigning. Godt å svette…
      Nå har jeg tenkt å ta «planken»hver dag, hvis jeg husker det, med økning. Moro å se hvor fort det går med å bli sterkere, og der kom noen ekstra kiloer i julen som må av igjen, pluss noen fler .

      1. Godt nyttår, Mona! Så fint å høre at det fungerer for deg å bruke tredemølle! Jeg tror jeg skal få det til å fungere, jeg også! Spennende med planken! Den er veldig bra for å bygge opp styrke, bra for både rygg og mage (og kilo…). Ha en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg