Ta vare på ditt hjerte!

Hva skjer i kroppen vår? Hvorfor er det ekstra viktig å ta vare på hjertet og sjekke vår hjertehelse?

15 mars hvert år feirer Norsk Revmatikerforbund revmatikerdagen i Norge og årets tema er hjertehelse. Et viktig tema! Forskning har vist at mennesker med revmatiske leddsykdommer har økt risiko for å få problemer med hjerte og blodårer. Du kan lese mer om det her

Hva betyr dette? Hvem er i risikogruppen? Gjelder det for meg og deg som har fibromyalgi?

Først og fremst gjelder dette for dem som har revmatiske leddsykdommer. Disse har en stor belastning på kroppen gjennom sin sykdom i form av gjentakende betennelser, medisinbruk og aktive prosesser i kroppen. Men jeg føler at jeg som har fibromyalgi også vil ta hensyn til min hjertehelse. Kroppen min blir utsatt for smerter, jobber med utmattelse, stress og psykisk påvirkning. Hver dag! Det er en stor belastning! Også på min kropp! I tillegg kommer jeg nå i en alder der jeg er mer utsatt for problemer med hjerte og blodårer. Så når jeg oppsummerer, er jeg ikke i tvil: jeg må passe på mitt hjerte! ❤️

Hva skal man gjøre da?

Aller først: sjekk deg! Jeg er hos fastlegen min årlig for å ta en årskontroll. Om dette er noe din lege ikke legger opp til, kan du gjøre det selv! Ta initiativet selv! Bestill time og ta en årlig kontroll! Jeg får sjekket blodtrykk, puls, hjertelyd, blodprøver og en prat med legen.

I tillegg er det viktig å ta hensyn i hverdagen. Være i aktivitet, spise sunt, få nok søvn. Kjempeviktig! Gjennom aktivitet kan man faktisk forbedre sin hjertehelse. Prosjektet mitt der jeg er i gang med løping, er noe som forbedrer min hjertehelse. Herlig! Jeg kjenner på kroppen at formen blir bedre, selv om smertene ikke forsvinner. Men kondisjonen er bedre, jeg har mindre utmattelse og bedre humør. Vinn-vinn!

Kostholdet mitt måtte jeg tilpasse litt etter en sånn årskontroll. Der ble det oppdaget at kolesterolet var litt forhøyet. Jeg tilpasset det jeg spiste og tok en ny kontroll et halvt år etterpå. Da var nivået normal igjen! Bra! Kostholdet for å få ned kolesterolet har jeg beholdt; nå spiser jeg for å holde nede kolesterolet. 🙂

Les innlegget om høy kolesterol  her

Hva tenker du nå? Jeg håper du har kommet frem til at du skal sjekke ditt hjerte og jeg håper du velger å tenke litt gjennom hverdagen din. Tenk hjertehelse sammen med meg! <3

2 kommentarer
    1. Ja vi må sjekke våre hjerter…. og da tenker jeg at det må JEG også gjøre. Tror ikke jeg har gjort det noen gang… hmmm
      Kanskje på tide da??

      Lag deg en fin fin søndag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg