Høyt kolesterol

Det var tid  for den årlige kontrollen hos fastlegen min igjen. Siden min diagnose er fibromyalgi, blir jeg fulgt opp av fastlegen. En ordning som fungerer fint for min del. Jeg har en god dialog med henne, opplever gjensidig respekt og hun hører på hva jeg har å si, er åpent for mine innspill. Da jeg ennå brukte medisiner for fibromyalgi, gikk jeg til kontroll to ganger i året. Nå  har jeg bare trening som medisin,  og går til kontroll en gang i året. Jeg får tatt  blodprøver, hun tar blodtrykk og lytter på hjertet. Vi snakker om min hverdag, mine plager, min mestring og går gjennom mine resepter. Ofte går jeg ut derifra uten noen spesielle bemerkninger. Sånn var det ikke i år…

Blodprøvene viste at jeg hadde for høyt kolesterol! Nå poengterte legen at dette ikke var noe som jeg skulle ta helt av for, men allikevel noe jeg skulle ta på alvor. Og det er sant! Forskning har vist at mennesker med revmatiske diagnoser er mer utsatt for hjerte og kar sykdommer. Langvarige betennelsesreaksjoner i kroppen, medisinbruk og andre autoimmune prosesser spiller inn her. Dette gjelder mye for de som har inflammatoriske revmatiske diagnoser, men også mennesker med fibromyalgi er mer utsatt for tilleggsdiagnoser. Derfor har jeg virkelig bestemt meg for å ta dette på alvor! Hvordan skal jeg gjøre dette?

Nå har jeg lest mye om nettopp dette. Det er kolesterol av typen LDL som er skadelig og kan føre til hjerte- og karsykdommer. For mye av dette stoffet i blodet forårsaker redusert blodgjennomstrømming i blodårene våre, som igjen kan forårsake hjerteproblemer.  Kolesterolet våres blir påvirket av både stress og kosthold. Jeg har tenkt at i første omgang skal jeg ta små justeringer, for så å ta nye prøver om tre måneder. Stress er noe jeg bevisst på. Jeg er klar over at stress påvirker meg og min helse, så stressmestring er noe jeg jobber med hele tiden. Så var det kostholdet mitt…

LDL- kolesterolet er skadelig og HDL- kolesterolet er nyttig. Der HDL- kolesterol beskytter mot åreforkalkning og tar med seg overskudd av fett fra blodårer og leveren, øker LDL- kolesterolet risikoen for avleiringer på innsiden av åreveggen.  Det betyr at jeg må legge mer mat inn i kostholdet mitt som øker HDL- kolesterolet og mindre mat som øker LDL-kolesterolet. Hva bør jeg spise? Mye grønnsaker, frukt og bær. Mye grove kornprodukter, bønner, fett fra oliven- og rapsolje, fisk, kylling og andre magre proteinkilder. Jeg må begrense inntaket av mettet fett; jeg skal gå over til lette varianter av meieriproduktene jeg bruker. Der må jeg se etter lavt fettinnhold. Kort sagt:  Mer fisk, mer frukt og grønt, grove produkter og lette meieriprodukter. Nettopp dette som vi kaller for middelhavskost! Det bør jeg klare! I tillegg skal jeg fortsette med å være i aktivitet og bruke trening som medisin. Så skal jeg se etter tre måneder om jeg trenger å ta noe mer alvorlige grep i kostholdet og livsstilen min. Kostholdsplanen min som jeg har laget nå, betyr bare pluss for min helse uansett!

Har du noen gode tips til meg for å redusere kolesterolet mitt? 🙂

Du kan lese mer om høyt kolesterol i et fint artikkel LHL har ute på sine sider. Les det her: https://www.lhl.no/hjerte–og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/

Les mer om middelhavskost her: https://www.revmatiker.no/middelhavskosten-karet-til-verdens-sunneste-kosthold/

2 kommentarer
    1. Øh, kanskje jeg burde sjekke det der, jeg også. Jeg går jo ikke til lege uten at jeg føles “døden nær”. Fibro her også, pluss et lass andre diagnoser. Det kommer stadig noe nytt, synes jeg. Men det er en haug matvarer jeg ikke tåler lenger, (fått IBS også), så problemet begrenser seg vel da. Og kostholdet mitt har vært og er vel egentlig ikke så veldig usunt. Det er bare en god del sunne ting jeg bør droppe og bytte med andre sunne ting. Det går seg nok til. Jeg spiser knapt kjøtt, men mye fisk, grøntfor og litt frukt/bær. Det var mer frukt før, men alt jeg liker, lager jo trøbbel i fordøyelsen, så det var bare å endre.

      Det eneste jeg kan si, er at du sikkert kan påregne enda mer trøbbel med årene. Altså flere diagnoser. Er en del eldre enn deg, så jeg vet. Fibromyalgi har jeg hatt siden jeg var i tyveårene, men det var tålelig i mange år, faktisk. Dreide seg mest om smerter og stivhet. Så begynte det å bli for galt, med utmattelse, tilleggsdiagnoser osv. Jeg skulle ønske man forsket veldig mye på denne dritten…hvorfor får flere og flere mennesker autoimmune sykdommer? Det er noe riv ruskende galt et sted..klima,forurensning,mattilsetninger, stress? Kombinasjon av flere ting?

      Ikke vet jeg. Vi får bare lese og lære og gjøre det beste ut av det. Nå må du ha mat som er bra for deg og kolesterolet, mens jeg må unngå mat som herjer fordøyelsen og gir smerter der.

      1. Takk for god innspill! Det høres ut som du har egentlig god kontroll på kostholdet ditt! Å få sjekket kolesterolet, er smart uansett. Best å vite hvordan det står til! Ja, at det kommer flere tilleggsdiagnoser med årene når man har Fibro, har jeg hørt fra flere. Får bare gjør så godt jeg kan, fortsette å mestre min hverdag på best mulig måte og ta resten som det kommer. Da går det sikkert bra! Ønsker deg en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg