Spise deg frisk?

Kosthold er noe vi alle er opptatt av. Vi leser om det, snakker om det, har en mening om det. Hva betyr kosthold for oss som har kroniske plager i muskel og skjelett? Kan vi spise oss frisk? Her er det mange meninger om; noen av dere har prøvd forskjellig og svarer ja på spørsmålet, mens noen er litt mer betenkt.

Har vi rett svar?

Jeg har deltatt på seminarer om både fibromyalgi og andre revmatiske sykdommer. Der har foreleseren ofte fått spørsmål rundt kosthold. Kan det anbefales en diett så vi blir frisk? Er det noe vi ikke skal spise? Er det noe vi skal spise? Svaret er hver gang: det er ikke det. Selv om vi ønsker å finne noe som kan gjøre oss frisk, er det litt mer vanskelig og sammensatt enn som så.

Men det er mye vi kan gjøre allikevel! Først og fremst er kostrådene fra Helsedirektoratet viktig å ta med seg. Enkle, fornuftige råd, vi alle burde ha kjennskap til. Så er det noen næringsstoffer som ikke er bra for betennelser vi kan ha i våre ledd og noe som hjelper våre muskler og ledd til å fungere bedre. Alt dette kan du lese i innlegget: hva spiser du?

Noe annet som er enkel, men fint å ta med seg, er Middelhavskost. Her ser vi mange likhetstrekk med anbefalingen fra Helsedirektoratet. Mye vi er klar over og mye vi spiser allerede. Middelhavskost er faktisk noe som viser seg til å være spesielt bra for mennesker med muskel- og skjelettplager. Fint å lese gjennom for å se litt på kostholdet ditt. Kanskje du spiser ganske så sunt allerede? Les mer om Middelhavskost her

Så tilbake til spørsmålet: kan vi spise oss frisk?

Jeg vil svare både ja og nei. Jeg synes jeg føler meg bedre når jeg tar enkle hensyn som lite sukker, rett fett, mye frukt og grønt. Noen føler seg mye bedre når de spiser lite karbohydrater, noen følger andre dietter. Men jeg føler meg best når jeg koser meg med maten! Når jeg har tid til å spise, spiser sammen med noen, når jeg dekker bordet på en fin måte, når maten ser fin ut. Det betyr mye for meg! Rett kosthold, tid til å spise, fysisk aktivitet og trening; det er mine ingredienser for en bra hverdag! <3

Samtidig er jeg en kvinne in min beste alder 🙂 og må passe vekta. Jeg har lett for å legge på meg, noe jeg vet er ikke så bra for min kropp. Derfor følger jeg litt med på vektskåla, så jeg ser når jeg må passe på litt ekstra en stund. Å tenke på vekta er viktig for muskler og skjelett, men også for vår hjertehelse. Viktig å tenke på!

Jeg vil bare si det en gang til: kos deg med maten! <3

4 kommentarer
    1. Hei på deg og god søndag 🙂

      Joda, vi kan spise oss friske, men ikke i lengden… tror jeg…. det er dette med sukker og hvetemel og gjær som kan herje med kroppene….. Pluss så mye annet 😀
      Men det hjelper jo å passe på 🙂

      lag deg en fin søndag <3

    2. Det skulle vært like lett å spise seg frisk som det er å spise seg syk. Mulig at kostholdsgenerert sykdom er lettere å reversere med kostholdsendring, enn andre sykdommer der kosthold muligens, kanskje, i bestefall har en lindrende effekt på plagsomme svingninger. Bra du tar denne vinklingen, en kan miste motet av alle rådene en pepres med.

      Nyt morsdagskaka med god samvittighet, gratulerer med dagen 🙂

      1. Takk og gratulerer til deg også, Karin! Ja, dette med maten er alltid litt vanskelig, med mange meninger. Samtidig er det kjempeviktig å følge kostholdrådene. For god helse! 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg