Fibromyalgi i hverdagen

En lang rekke med symptomer kan beskrives fra vår hverdag med fibromyalgi. Noe som forekommer ofte, noe som er mer sjelden. Symptomene har jeg beskrevet i innlegget –  Fibromyalgi: Hva, Hvordan, Hvorfor.

Felles for oss alle er at vi har en hverdag vi må takle; vi må lære å mestre en hverdag med smerter, begrensninger, utmattelse, usikkerhet, stivhet, fibrotåke og mye mer. Men for mange er det også en hverdag der vi er blitt kjent med kroppen vår, der vi har fokus på helse og der vi er takknemlig for nye bekjentskaper og ny læring. Vi må finne vår balanse.

Har du mye smerter, stivhet og blir fort utmattet? Dette er vanskelig og tungt og noe du må tilpasse din hverdag til. Det betyr at du må lære deg å ta imot hjelp. Jeg skriver lære, fordi å ta imot hjelp er noe som er kjempevanskelig! Det koster! Først og fremst er det vanskelig å be om hjelp, men å få hjelp kan også by på utfordringer. 🙂

Om din partner har tilbydd seg til å legge sammen klesvasken, synes kanskje ikke du at det ligger like pent i skapet som du er vant til? Om han eller hun tilbyr seg å vaske den store kasserollen for deg, blir du kanskje litt utålmodig når den fremdeles står på benken ut på kvelden? På et tidspunkt du skulle ha vasket den ferdig for lenge siden? Her må vi lære! Lære å bære over med det! Ikke lett…..

Dette er bare to eksempler på nettopp dette med å be om hjelp, ta imot hjelp. Har du gjort deg noen erfaringer? Jeg vil gjerne høre om det! Jeg tror å dele våre erfaringer er nyttig og det kan hjelpe mye å lese at også andre synes dette er vanskelig. Kanskje utveksle tips? Skriv en kommentar her på bloggen eller på facebooksiden.

Våre symptomer kan har ført til at vi ikke har klart å være i arbeid. Kanskje du har gått sykemeldt lenge? Dette er vanskelig! Vanskelig fordi vi mister mye av oss selv og oppfatningen rundt oss selv i prosessen. Å være i jobb er viktig for oss mennesker! Vi ønsker å bety noe, vi ønsker å høre til! En del av prosessen er å akseptere, og lære å ikke se ned på oss selv. En tung prosess, som tar tid.

Samtidig kan vi bli ensomme. Vi mister vår sosiale arena, må kanskje si nei til venner ofte på grunn av manglende kapasitet, vi gir litt opp. Det er sårt. Også dette er en prosess vi må jobbe med, vi må sette grenser og sette av tid til oss selv. En tung prosess som tar tid, igjen…

Dette er andre innlegget i serien rundt fibromyalgi nå i oktober. Flere følger og i tillegg deler jeg igjen nyttige innlegg om fibromyalgi med dere som er kommet ut på bloggen tidligere. Fordi dette er viktig. Viktig å vite mer om vår diagnose, viktig å lære. Lære av hverandre. Jeg håper dere vil komme med kommentarer og innspill både her på bloggen og på Facebook så vi kan dele med hverandre. Sammen er vi sterkere!<3

10 kommentarer
    1. Sammen er vi sterke <3

      Ja man må lære å ta imot hjelp og råd.
      Lære å akseptere sin situasjon og ta det derfra.
      Akseptere at smertene kanskje aldri forsvinner helt. Akseptere at en ikke blir som en var…
      Akseptere er vanskelig – og er en prosess man står i i lang tid.
      Lære seg å sie NEI. Vanskelig som bare det. Finne nye veier til en bedre hverdag. Lytte til andre …

      Klem og gode ønsker for helgen!

      1. Takk, Mette! Ja, dette med å si nei, det er kjempevanskelig! Jeg har ofte følt at det var noe som jeg måtte lære. Jeg har lært, men har fremdeles litt igjen der! Fortsatt god helg! ❤️

    2. Har mange veldig like erfaringer, slik du skriver om. Det har tatt år å lære seg å leve best mulig med denne sykdommen, og det er berikende å kunne lese bloggen din.
      Det gir et slags løft og et slags fellesskap at man er flere i samme båt.
      Det som jeg føler er styrkende er å ha de rette menneskene rundt meg og som gjør meg godt. Men også å lytte til kroppen og forsøke å være i mest mulig aktivitet.
      Savner også et sosialt fellesskap, som feks jobb gir. Men innser samtidig at å kunne styre dagene selv gir meg mest hvilepuls og sjanse til å ha den mest optimale helsa. Heldigvis elsker jeg naturen og det den gir meg.

      De ordene du skriver tror jeg betyr mye for mange. Fortsett med det 😊

      God styrkeklem fra meg !

      1. Tusen takk for gode ord, Annette! Så bra at du er glad i naturen! Det gir så mye, både for kropp og sjel. Synes du har fokus på viktige saker som de rette mennesker rundt seg og lytte til kroppen. Viktige brikker i hverdagsmestringen! Takk for gode innspill og fortsatt fin helg! 💜

    3. Jeg sliter ikke med sånne ting. Har det egentlig ganske fint. Sover litt dårlig, og lider av litt for “høye skuldre” i forhold til jobb. Men det sitter jo mest på innsiden av hodet 😀 Du hadde jammen tatt noen fantastisk flotte bilder <3

      1. Takk, Frodith! Det er lett å ta fine bilder når man har så fin natur rundt seg! Jeg er heldig! Så fint du har bare få plager! Men det kan lønne seg å jobbe litt med de høye skuldre. Vite at du er bra, uansett! Ha en fin søndag! 😍

    4. Jeg er en av dem som jobber hardt med å akseptere, slutte å skamme meg og skape meg litt livskvalitet på tross av diagnose og tilstand i kropp og sjel for tida. Jeg nekter å være “usynlig” som syk. Og jeg tenker at vi trengs, vi som på et eller annet vis “fronter” diagnosen vi har fått. Jeg må tørre for å skape åpenhet og forståelse. God søndag! Ps! Flotte utebilder av flott natur!

      1. Takk Heidi! Jeg er helt enig med deg! Det er viktig at vi synes, vi kan ikke bare være usynlig! Vi trenges for å vise andre at de ikke er alene om diagnosen, vi må vise at man faktisk kan leve med diagnosen og ikke minst, at vi ikke trenger å skamme oss! Takk for viktig innspill! <3

    5. Det var en dame som sa til meg da jeg startet prosessen med uføre delen, at husk at det er egentlig fritiden som er verd noe, og de ordene har hjulpet meg over kneika med det å bli ufør.
      Og i vår leste jeg boken, «jeg ser ikke syk ut», den var god.
      Jeg er en person som ikke liker medisin, det er liksom siste utvei, men der har jeg og blitt flankerer til å ta smertestillende ved behov, ikke vente for lenge, og det nyter resten av familien og godt av:)
      Også følger jeg bloggen, er så mye fornuftig her

      1. Tusen takk, Mona! Det er virkelig gode og viktige innspill å ta med seg! Det er helt sant; det er fritiden som betyr mye! Å være i jobb ten koste av alt, fungerer dårlig i lengden. Boka du snakker om, har jeg ikke lest ennå, men det skal jeg gjøre! Ha en fin dag! 💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg