Fibromyalgi; hva, hvorfor, hvordan.

Har du fibromyalgi? Kanskje du er under utredning? Uansett er det viktig å vite mer om diagnosen, symptomene og behandlingen. Det er viktig for å mestre din hverdag med fibromyalgi; kunnskap gir mestring! 🙂

Årsaken: Det foregår mye forskning rundt fibromyalgi og årsaken til det. Viktig forskning; finner man årsaken, er vi nærmere rett og effektiv behandling! Vi kan dra frem flere årsaker:

  • Er det en muskelsykdom?
  • Er det avvik i nervesystemet?
  • Er det en virussykdom?
  • Er depresjon en årsak?
  • Er det en metabolsk sykdom?
  • Er søvnproblemer en del av årsaken?
  • Er det genestisk?
  • Er det en psykosomatisk sykdom?
  • Er mangel på vitamin D en av årsaken?
  • Er nervebetennelse en årsak?

Mye stemmer ved samtlige hypoteser, noe stemmer helt, noe stemmer litt. I tillegg er det mye annet som forskes på, mye spennende.  Fremdeles venter vi på et entydig svar og det store gjennombruddet i forskningen.

Diagnostisering:

Diagnosen fibromyalgi kan settes av fastlegen din. I mange år har diagnostisering gått etter såkalte Tenderpoints vi har på kroppen. Nå er man kommet frem til at dette er for ensidig og ukomplett. Vi vet nå at fibromyalgi er mye mer enn bare smerter i kroppen. Det må gjenspeiles i diagnostiseringen. I 2016 har man kommet frem til et spørreskjema for å bruke i diagnostiseringen. Nå er det oversatt til Norsk og anerkjent blant Norske leger. (se over) Dette er veldig bra! Spørsmålene tar for seg både smerter, utmattelse og kognitive problemer. En ny anerkjennelse for oss som har fibromyalgi!

les mer om de nye diagnosekriterier her

Symptomer:

  • Smerter i hele kroppen. Disse kan flytte på seg, være sviende, stikkende, prikkende, kjennes som å være følesløs.
  • Stivhet i kroppen; muskler og skjelett.
  • Forverring av symptomer ved værskifte, stress, depresjon og fysisk aktivitet.
  • Fatigue (utmattelse)
  • Kognitive symptomer som fibrotåke, hukommelsessvikt, vanskelig å finne ord, konsentrasjonsvansker
  • Depresjon, angst
  • Hyppig vannlating
  • Fordøyelsesbesvær
  • Overfølsomhet for lys og lyd
  • Tørre slimhinner
  • Hodepine
  • Kløe

Dette er en lang rekke med symptomer! Det finnes sikkert enda flere. Du kan være plaget med noe av dette, noe ikke. Det er helt vanlig! Allikevel er det viktig å vite hva det er som følger med fibromyalgi. Vite at du ikke er alene om å kjenne på det. <3

Behandling:

  • Medisiner: Det er mange som prøver ut medisiner i samarbeid med legen sin. For noen fungerer det, men å tro at du kan bli bedre av fibromyalgi bare av å bruke medisiner, er feil. Det viktigste er det du gjør selv. Smertestillende medisiner fungerer for noen, men mange av våre typiske fibro-plager responderer ikke på smertestillende medisiner. Her igjen er den viktigste behandlingen det du gjør selv.
  • Kosthold: Det viktigste er å ha kostholdsrådene fra helsedirektoratet i bakhodet. Sunt og variert kosthold, lite sukker, rett fett. Du må prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for din kropp og din mage. I tillegg er det mange som har prøvd seg på dietter med lav karbo og har god virkning av dette, selv om det ikke fungerer for alle. Husk å prøve deg frem og ikke kutte ut viktige næringsstoffer kroppen din trenger. Kroppen vår har en tøff jobb dag etter dag og trenger næring til dette! 🙂
  • Behandlingsformer: Det er mye du kan prøve for å få veiledning til behandlingen som er rett for deg og din kropp. Dette kan være (psykomotorisk) fysioterapi, kiropraktor, manuell terapi, mindfullness, yoga, meditasjon, homeopati, hypnose, akupunktur, avspenning og mer.
  • Trening- investeringen i det gode liv! Trening er den viktigste behandlingen ved fibromyalgi. Dette er ikke noe jeg bare skriver her, det er påvist ved flere studier og blir sett på som en ufravikelig sannhet. Moderat til intens aerobic trening og moderat styrketrening. Men det er viktig å bygge seg opp, være forsiktig og prøve seg frem. Samtidig tåler du mer enn du tror! Allikevel er vi forskjellig, har forskjellige symptomer og forskjellig sykdomsgrad. Få veiledning av fagpersonale, kanskje et rehabiliteringsopphold, fysioterapeut eller annet. Finn det som er riktig for deg! Trening og fysisk aktivitet er for alle, det må bare tilpasses! 🙂

Vil du lese mer om fibromyalgi? Mine innlegg fremover vil handle om nettopp dette, der jeg tar for meg små biter av det du leser her og supplerer med nyttig info. I mellomtiden kan du gå øverst i menyen og finne kategorien fibromyalgi. Der finner du innlegg rundt temaet jeg har delt med dere før. Følg med fremover! 🙂

8 kommentarer
    1. Trening hjelper for meg, men som du sier lytt til hva kroppen tåler, jeg bruker nesten ikke smertestillende, og det passer meg utmerket.
      Da jeg fikk diagnosen fikk jeg delta på ei «fibro»gruppe som Ålesund sykehus arrangerte, og det satte mye på plass, og hjalp meg til å forstå at det ikke er lett å stille diagnosen, da vi var så forskjellige. Lærte der og avspenningsteknikker og viktigheten av bevegelse

    2. Endelig har jeg fått en diagnose og et svar, selvom jeg kanskje håpet på et annet resultat. Akkurat nå er jeg usikker på hvordan jeg skal klare å leve med smertene, håper at kurs og temadager vil hjelpe meg igjennom det.

      1. Ikke noe trivelig diagnose å få, men uansett bra å få en avklaring da! Nå vet du hvor du står, selv om fibromyalgi er en diffus diagnose og du ikke kan vite hvordan den vil utvikle seg. Jeg synes du har den rette innstilling, der du skal delta på kurs og temadager. Du må bli kjent med diagnosen, kunnskap gir mestring. Mest av alt trenger du tid! Det tar tid å lære å takle en hverdag med fibro. <3

    3. Hei😊
      Så herlig med denne bloggen din. Den har gitt meg en del svar.
      Fikk diagsonen for ikke lenge siden, etter en lang periode med smerter som flytter seg.
      Har konstant smerter i låra. Noe som gjør meg usikker på hvordan jeg kan trene. Kan jeg trene med smerter?
      Bare på 2 år har jeg gått fra styrketrening og spinning, 2-3 dager i uka. Gått tur med hunden min. Nå er alt smertefullt.
      Jeg er også så uheldig at jeg har artrose i tærne, plager meg veldig.
      Skal begynne med vanngym.
      Trist og frustrert

      1. Så fint du fant noen svar i bloggen, Vivi! Så mye smerter i låra har jeg ikke hørt så mye om. Det høres veldig plagsomt ut! Håper du får løst noe av det med vanngym. Det er ganske skånsom og kan faktisk være god styrketrening! Håper du har en fysioterapeut du kan spørre om øvelser som kan hjelpe deg med nettopp dine plager. Håper også du tenker på å trene kanskje litt styrke igjen. Jeg opplever at det styrker i lengden og hjelper på smerter. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg