Er DU i balanse?

Vi snakker mye om stress. Stress er ikke bra for oss, stress påvirker fibromyalgi, både som utløsende faktor og noe som er med på å opprettholde våre symptomer. Det har jeg skrevet om i innlegget Lifestress, med linker til to gode webminarer.

Så vi skal redusere stress for å få en bedre hverdag? Både ja og nei! Det er bare halve sannheten! 🙂

Jeg har vært med å arrangere en samling for våre tillitsvalgte i NRF Nordland fylkeslag, i Saltstraumen. Nydelige omgivelser! Der hadde vi invitert Anette Myrvang(se bildet), som driver firmaet #finneut. Hun delte sine kunnskaper rundt stressmestring i naturlig form og i naturen. Anette er opptatt av de enkle ting. Å stresse ned skal ikke være vanskelig, du trenger ikke masse utstyr, du skal kunne gjøre det overalt, når du vil.

Det jeg synes er spesielt viktig, er dette med balanse.

Vi trenger å være i balanse! Hva betyr det?

Litt mer av det ene, betyr litt mindre av det andre. Bruker du litt mer tid på å stresse ned, er det naturlig å redusere aktivitetsnivået ditt. Når du har ryddet i hverdagen din for å få mer overskudd, redusert dine gjøremål, får du mer tid og overskudd til å bruke tid på deg og din helse. Dette er en balanse!

Du kan ikke forsøke å stresse ned, samtidig som du holder aktivitetsnivået ditt høyt oppe. Fordi dette betyr at du vil gjøre mye av begge deler! Det fungerer ikke! Da blir balansen borte. Se på det som en vektarm med vekt på begge sider. Stressmestring på den ene siden, dine hverdagsaktiviteter på andre siden. Om du vil gjøre mye av begge deler, knekker vektstangen på midten! Da er det til slutt ingenting som fungerer!

Så ta dette med deg! Finn din balanse i hverdagen. Din balanse mellom ditt aktivitetsnivå og stressnivået ditt, roen din. Litt mindre aktivitet kan gi litt mer ro, økt aktivitet reduserer din evne til å finne roen. For mye ro kan bety for lite aktivitet, det er ikke bra heller, det forstyrrer balansen. Tenk over dette, bli bevist. Det er en god start! 💜

2 kommentarer
    1. Takk for en viktig påminnelse! Å finne den rette balansen mellom aktivitet og hvile er avgjørende for å leve godt med fibromyalgi, men fryktelig vanskelig i praksis. Jeg vil så mye mer enn det kroppen tåler, og det er frustrerende.

      1. Der kjenner jeg meg veldig mye igjen, Solveig! Og det er skikkelig frustrerende! Allikevel er dette noe jeg har lært å mestre over tid, men det har tatt år! Prøvd å sette pris på det jeg klarte, det har hjulpet meg litt. (Er fremdeles ike helt i mål😄) Ønsker deg en fin dag! 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg