Bare fibro?

Å leve med fibromyalgi, medfører mange utfordringer. Jeg vil si at den største utfordringen sitter i hodet mitt. Mine tanker.

Jeg synes det er ekstra vanskelig fordi det er så mye å forholde seg til. Mange forskjellige plager, som kommer og går. Gode perioder, dårlige perioder, nye plager, kjente plager, ukjente plager.

Vår diagnose følger ikke bare et spor, vi vet ikke hvor veien fører oss…

Når det oppstår plager og symptomer som jeg ikke hadde fra før, går jeg lett i en felle. Kanskje jeg har fått noe annet? En annen diagnose? Noe som er mer akseptert (mest av meg selv) enn fibromyalgi? Noe jeg kan gjøre noe med?

Jeg har fått mer vondt i hoftene dette året, men også blitt mer plaget av vondt i kjevene. I fjor fikk jeg satt diagnosen psoriasis og etter litt tid på google og en diskusjon med meg selv og hobby-legen inn i meg, kom jeg frem til at det måtte være psorasis-leddgikt. Alt passet! Det var min diagnose!

Fastlegen min var ikke helt enig…

Hun hørte på meg, det gjør hun bestandig. Men så kom hun frem til at det var først og fremst en betennelse. Om jeg kunne besøke min manuell terapeut? Jeg syntes hun var dum, som ikke så det jeg så. Men jeg har tillit til Jennifer, som er manuell terapeuten jeg går til når jeg trenger råd til trening, øvelser, eller behandling. Tirsdag var jeg der. Jennifer kom frem til, og viste meg, at dette er noe muskulært. Fibro. Jeg innser at hun har rett. Fastlegen har rett. Fibromyalgi. Igjen. Fremdeles.

Jeg har brukt litt tid på å fordøye dette. Kom frem til at dette går bra! Dette kan jeg takle! Jennifer har vist meg tøyings-øvelser for hoftene og setet. Noe jeg kan jobbe med. Også mine smerter i kjeven kan det jobbes med. Mye av disse starter i nakken. Det har tannlegen min lært meg. Der må jeg inn med tøying av nakke og skuldre. Treningen min er bra, den kan jeg fortsette med. 😅

Så her er jeg. Jeg har fibro. Ikke noe mer og ikke noe mindre. #usynligsyk. Ikke som sommerfuglen over her, der du ser at den er skadet. Men dette er noe jeg må leve med. Det er noe jeg KAN leve med.

Hva vil jeg si med dette? Jeg vil si at du må ta plagene dine på alvor, og er du usikker hva det er, må du få det sjekket opp. Men husk at fibromyalgi er diffus, uforutsigbar og skiftende. Vanskelig å leve med, men du klarer det! 💜

4 kommentarer
    1. Først et spørsmål: Hjelper det å tøye for smertene i fibromyalgi?
      Et benbrudd på Facebook. 100 kommentarer god bedring. Og du tenker, dere skulle bare visst. Uansett så må jeg forholde meg til de plagene jeg har. Takk og pris for gode, trofaste og empatiske behandlere.

      1. Ja, det hjelper absolutt å tøye ved fibromyalgi! Det er faktisk veldig viktig.😊
        Og helt klart, det er mange som ikke har anelse hvordan vi har det. Men som du sier, vi må forholde oss til våre plager, fint å få hjelp da!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg