Året som kommer

Å leve med kroniske plager og/eller utmattelse, er krevende. Vi gjør så godt vi kan for å mestre vår hverdag.  Jeg leste denne uken kloke ord fra Bjorg Thorhallsdottir der hun synes det kan føles som vi må stupe ofte. Bjorg sier at dette starter allerede når vi er små; for eksempel når vi blir flyttet fra den kjente barnehagen til en ukjent, stor skole. Da må vi stupe uti og ta sats! Vi klarer det! Vi blir kjent med barna, lærere, føler oss trygg etter hvert. Vi møter disse situasjoner gjennom hele livet; en ny jobb, nye venner, flytting og mange flere ukjente vann vi må stupe uti.  Når vi får en kronisk sykdom, blir vi kastet ut i noe ukjent. Noe vi må bli kjent med, noe vi må bli trygg på. Vi stuper uti og ofte kan det ta tid før vi føler trygg grunn under våre føtter igjen. Det hjelper å planlegge. Vi må ha en plan…..

I innlegget mitt fra lillejulaften, ønsket jeg at dere skulle se litt tilbake på året som har gått. Hva synes du har gått bra? Er du veldig fornøyd med at at du er begynt på bassengtrening? Har du klart å møte opp hver uke? Kjenner du at det er bra for kroppen? Da kan det være en del av planen din for året som kommer: fortsette på bassengtrening en gang i uken. Kanskje du vil utvide til to ganger i uken? Noe mer du er fornøyd med? Noe du vil gjøre mer av? Har du møtt nye mennesker ved å bli med i den lokale revmatikerforening? Ser du frem til nye møter? La det være en del av planen din!  Har du prioritert egentid ved å møte en venninne til en kaffekopp i byen? Herlig! Det vil du fortsette med!

Er det noe du er mindre fornøyd med? Har du kommet frem til at du ikke er flink nok til å be om hjelp? Sier du ja for ofte? Prioriterer du ikke det som er bra for deg? Som kan gi deg energi? Vil du trene mer regelmessig? Få det med i planen din! Ta utgangspunkt i året som har gått og lag en plan for året som kommer. Ikke ta for mye på en gang; lag en enkel plan som du klarer å forholde deg til og heller justere den etter hvert.

Du kan også lage et eller flere SMARTe mål. Du kan lese mer om SMARTe mål her: https://mallemey.blogg.no/2018/05  ,i et av mine tidligere innlegg, men du finner også mange  nyttige tips her: https://www.revmatiker.no/lev-med-diagnosen/trening/?#section7  I 2018 var et av mine mål å bli trygg i kano/kajakk. Det målet har jeg nådd! Jeg har deltatt på et helgekurs for kajakkpadling og nå synes jeg bare det er herlig å være på vannet. Jeg er stolt av meg selv! Nå jobber jeg med nye mål for 2019. Har ikke helt landet på noe konkret ennå, men det var mye i 2018 jeg var spesielt fornøyd med og vil fortsette med. Men jeg har lyst å utfordre meg selv med et nytt treningsmål. Skal tenke litt mer på det. Planen min for 2019 har mye fokus på at jeg ikke skal ta for mange oppgaver på en gang, så jeg kan gjøre de oppgaver jeg har på en bra måte. Jeg skal ha fokus på roen i hverdagen, familien og helsen. Overskuddet skal jeg bruke på bloggen min og  mine verv i NRF. Nå kan 2019 bare komme!

Så min oppfordring til deg er å jobbe videre med planen din for 2019. Det hjelper å planlegge! Det aller viktigste i planen din er at du prioriterer det du liker, det som gir deg overskudd, det som er viktig for deg. Og om vi har en plan eller ikke: Vi må leve !

2 kommentarer
    1. Helt enig med deg, mer av det man trives med. Og jeg tenker også å få på plass litt som jeg ikke er SÅ glad i, men som jeg kan bli vant med. Trening f eks.. 🙂

      1. Så sant! Men anbefaler deg å finne noe trening som du liker. Det er så mye forskjellig, også trening man blir glad av! Jeg synes for eksempel dans er veldig artig og samtidig god trening. Tenk litt på det og finn noe du liker! Da holder det lengre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg