Våre rettigheter

Denne uken har Norsk Revmatikerforbundet deltatt på høringen om arbeidsavklaringspenger (AAP) på Stortinget. Dette er viktig påvirkningsarbeid! Og nettopp fordi NRF er en stor organisasjon har vi muligheten for å bli hørt!

NRF ber Stortinget om å sikre at ingen mister AAP og må søke sosialhjelp midt i et stønadsløp. For å få til dette må unntaksbestemmelsene for utvidet AAP mykes opp og makstiden for AAP utvides ut over 5 år.

Dette er kjempeviktig å få gjennom! I likepersonstjenesten får vi mange henvendelser fra medlemmer som er fortvilt over å ha mistet AAP før de har fått innvilget uføretrygd eller før de har fått muligheten å komme tilbake i arbeid. Å være under utredning for en revmatisk diagnose er ofte en prosess som tar lang tid. Mange diagnoser er vanskelig å stille og må utredes over tid. Dette tar ikke bare tid, men det tar også krefter! Krefter, som vi ikke har for mye av når vi  er i en hverdag med mye smerter  og utmattelse. Når vi da mister fotfestet våres ved å bli fratatt livsgrunnlaget, er dette noe som øker våre smerter og forverrer vår utmattelse. Så nå er det på tide at noen sier ifra og minner Stortinget på at endringene i velferdssystemet har slått feil og at dette er noe som er ødeleggende for de som treffes. NRF gjør nettopp dette! Det gjør godt å vite at vi har en organisasjon i ryggen som kjemper våre kamper sammen med oss! <3 Jeg er spent på resultatet. Blir vi hørt?

SMS til fastlegen:

Dette er også en sak som gjelder våre rettigheter! Allerede i 2016 ble det innført nye forskrifter rundt dette. Fastlegen din har ikke lov til å betalt for sms når du bestiller time eller resept. En forskrift som ikke blir etterkommet. Mange fastleger bruker et  firma som heter Helse Respons, som tar betalt kr 6 per mottatt melding. Mange pasienter er ikke klar over dette! Nå har Helsedirektoratet sendt ut flere varsler og lagt til en tjeneste på helsenorge.no som kan taes i bruk av legene, der pasienter kan bestille time og resept gratis. Noen leger har tatt i bruk denne tjenesten, men det er få og det blir lagt lite informasjon om dette på sidene til fastlegen. Det siste i denne saken er at legene fikk frist til 31.01.19 for å få bort denne betalingen. Denne fristen blir ikke overholdt.

 

Nå jobber jeg med et brev til Helsedirektoratet for å spørre hvordan de følger opp sine forskrifter. Jeg har vært i kontakt med pasientombudet i denne saken, men også de kommer til kort her. Jeg har fått beskjed å kontakte kommunen for å høre hvordan de følger opp, men kommunen svarer meg ikke og i tillegg synes jeg  ikke det er rett. De som lager disse forskrifter, de som sender ut disse forskrifter, må da ha en plan for oppfølgingen? Om Helsedirektoratet mener kommunen må følge opp, må de passe på at oppfølgingen blir følgt opp! 🙂 Det har jeg tenkt å ta videre! Kanskje du mener dette er en liten sak der det handler om småpenger? Jeg synes det er en viktig sak! En prinsippsak som handler om hvordan vi følger opp lover og forskrifter i dette landet! Våre rettigheter! Mine! Dine!

 

 

6 kommentarer
    1. Denne saken har irritert meg lenge. Jeg er glad i fastlegekontoret, men tjenesten som Helserespons gir er alt for dyr. Nylig ringte jeg Forbrukerrådet, som er enig men ikke har myndighet. Jeg ble henvist til Helsedirektoratet og Helfo, som ikke kunne hjelpe, og så henviste de til kommunelegen. Hun var enig med meg, men kunne ikke hjelpe. De digitale løsninger finnes jo, her må legene tvinges. Jeg tror ikke frivillighet fører frem. Sukk.

      1. Ja, Jeg synes det er like irriterende som du! Har også henvendt meg mange steder uten hell. I dag har jeg sendt brevet til Helsedirektoratet med spørsmålet om oppfølging av saken. Nå er jeg spent om jeg får svar! 🙂

    2. jeg betaler 6 kr pr sms til legen for resept eller time, har ikke tenkt over at dette ikke var lov. Blir spennende å se om de opererer med dette hos min nye fastlege også.
      Kan jo ring inn, men det betyr masse venting, og ekstra telefoner å svare på for de i resepsjonen, som sikkert allerede svarer på mange henvendelser.

      1. Logg deg inn på helsenorge.no og se om legen din er tilknyttet tjenesten der. Min lege tilbyr sms til 6 kroner, men er også tilknyttet tjenesten på helsenorge. Når du har logget inn skal det stå øverst på siden. Verdt å prøve!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg