Utmattelse; kroppen eller hodet?

Utmattelse/fatigue er et symptom ved fibromyalgi og mange andre revmatiske diagnoser. Det er vår diagnose som utløser dette. Kroppen med andre ord. Men jeg kjenner også at hodet mitt påvirker utmattelsen. Hva jeg tenker, føler og kjenner på.

Så ja til begge deler!

I forrige uke hadde jeg time hos tannlegen. Det skulle bores og en krone skulle på plass. Jeg har tannlegeskrekk. Det har vært i mange år, men jeg har en dyktig tannlege. Derfor går det bra, jeg klarer å møte opp og gjennomfører timen uten alt for mye styr. Puster med magen!

Allikevel er dette en tøff dag for meg. Sover dårlig natten i forveien, kjenner det i magen på tur i bilen og sitter veldig anstrengt i tannlegestolen til det er over. Holder så godt rundt kanten av genseren min at hendene er litt nummen etterpå. Så er jeg ferdig! Hurra! Et år til neste gang! Da kommer utmattelsen! Jeg er helt ferdig nå! Det kjennes som det er noen som har slått av på-bryteren min! 😀 Når jeg kommer hjem vil jeg bare sove.

Nå var det hodet mitt som påvirket utmattelsen! Og det er bare et eksempel!

Det er faktisk mye i hverdagen vår som påvirker utmattelsen. Så kan vi selv påvirke vår utmattelse, litt.

Vår holdning til og forståelsen av diagnosen, har mye til å si. Om du prøver å tenke at du skal kunne leve med dette så godt du klarer, ikke lar deg overmanne av håpløshet, hjelper det faktisk for energien din. Om du lever med angst eller depresjon, bidrar dette i stor grad til utmattelsen. Da er det viktig å få hjelp.

Mye i livet vårt påvirker oss. Økonomi er en viktig sak og når du kjenner på en anstrengt økonomi, kan dette være en av energityvene. Her er det viktig med en god oversikt og muligens nødvendig å få hjelp.

Når jeg kjenner på noen av disse energityvene, passer jeg på å gjøre noe jeg liker. Noe som gir meg energi og som får meg på andre tanker. Jeg kan da gå tur, trene, strikke eller lese en god bok. Det hjelper meg!

Hva er det som hjelper deg? Hva gir deg energi?

Du kan lese mer om utmattelse i kategorien utmattelse øverst i menyen.

4 kommentarer
    1. KJenner meg så veldig igjen!
      Jeg er fæl til å overtenke… analysere og styre på…. det er energitappere av dimensjoner .. så jeg har en jobb der som ikke er så enkel..
      Jeg har også tannlegeskrekk og tropper opp på venterommet minuttet før, for å slippe sitte og vente for lenge… og har i hodet jobbet med frykten i flere dager på forhånd….

      Lag deg fine dager frem mot jul!

    2. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg har også utmattelse etter utallige infeksjoner i kroppen og lavt stoffskifte. Og bruker tankene bevisst hele tiden, men samtidig må vi godta at kroppen ikke tar så godt lading og den trenger hvilen. Presser vi for hardt, da faller vi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg