Utmattelse i samlivet

Når du har kroniske smerter og opplever utmattelse i tillegg, påvirker dette hverdagen din. Men det påvirker også samlivet med de som står deg nær og seksuallivet ditt. Både samliv og seksualliv er kjempeviktig for deg som person. Når vi da føler at vi ikke fungerer som vi ønsker og vi ikke kan være den vi var før, oppstår det vonde følelser. Hvor har det blitt av den romantiske damen som kunne improvisere og ordne en romantisk kveld på null og niks? Hvor er jenta som elsket sengekos til en hver tid? Lenge? Realiteten er at ting har endret seg, kroppen din har endret seg, helsen din har endret seg. Da må du endre tenkemåten din. Tenke på en annen måte for å beholde essensen i samliv og seksualliv.

Kanskje du ikke klarer å være så impulsiv som før, kanskje du må tenke på seksualiteten din på en annen måte, men du kan fremdeles ha et bra seksualliv! Og det er viktig i en kronisk hverdag! Kanskje du kan planlegge litt? Er du bestandig veldig trett når du skal ta kvelden og dere går til sengs? Ingen overskudd til sengehygge da? Kanskje dere har en ledig stund midt på en vanlig dag eller i en helg når det er stille i huset og du har fremdeles energi? Hvorfor ikke ta seg en tur på soverommet da? Bli litt kreativ og prøv å planlegge, selv om det kan kjennes litt kunstig først! Hva gjør dere i sengen? Stiller du høye krav til deg selv? Husk at samleie ikke trenger å være målet, men at dere heller kan utforske litt mer hva som føles godt og hva som gir nytelse.

Seksualitet er like viktig for dere som er single. Også da er det viktig å utforske hva som føles godt og hva som gir oss nytelse. Fordi vår seksualitet er viktig!

En romantisk kveld er ikke bestandig like enkelt å få til lenger heller. Ofte er det vanskelig å planlegge. Jeg kan oppleve at jeg planlegger en koselig kveld der vi tar oss et glass vin, snakker og hører på god musikk. Når kvelden da kommer og jeg har kommet halvveis i første vinglasset, har jeg sovnet i stolen. Når dette skjer første gangen, kan man se humoren i det, flire litt sammen i etterkant. Andre gangen er det fremdeles litt artig. Men skjer dette ofte, kan den som du skal kose deg med, lett bli litt irritert. Jeg blir irritert selv! For meg har dette resultert i at jeg heller kutter ut vinen og holder meg litt lengre våken. Men selv på et glass Solo sovner jeg lett i stolen min….

Dette er vanskelig! Her må vi kommunisere! Snakke med  partneren vår, fortelle hvordan vi har det. Kanskje det er vanskelig å forstå, for dere begge, men det hjelper å snakke om det. Være sammen om det. Prøve å finne kreative løsninger sammen. Fordi dere er sammen og sammen skal dere ha det fint!

Alt i alt kan man si at man må tenke litt nytt, prøve noe nytt og snakke sammen. Vi deler sorg og vanskelige ting i livet, men vi skal også dele våre gleder. Delt glede er dobbelt glede! <3

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg