Utmattelse i påsken

Hvordan har du det nå i palmehelgen? Jeg håper du har det bra! Påsken er en fin tid til å være sammen med familie og venner. En tid med masse aktivitet, både inne og ute. Men påsken er også en tid som stiller krav. Krav til deg, krav til energien din, krav til samvittigheten din, krav til kroppen din. Hva skal du gjøre? Hvordan skal du komme deg gjennom disse dager, være der for dine nærmeste og samtidig ta vare på helsen din? Det kan være vanskelig!

I 2019 fikk vi en liten valp. Tara. Hun var ikke så stor ennå. Hun likte å være med på mye, men måtte skånes litt på lengre turer. Da kunne det bli for mye. Hun ble med, men er innafor jakken min. Sånn er det litt med oss også! Vi ønsker å være med på alt det hyggelige som foregår i påsken. Men vi tåler ikke så mye. Vi må skånes litt. Kanskje du trenger en liten strekk på hyttesofaen mens de andre er ute på skitur? For å være i fin form når dere skal kose dere med en god middag? Eller kanskje du blir med på tur og strekker deg litt når dere er kommet tilbake mens de andre lager middagen? Kanskje du trenger en hel dag der du trekker deg tilbake mens de andre er ute og leker seg?  Mange muligheter! Viktig her er at du må ta hensyn til deg selv og din helse. Får du dårlig samvittighet?

Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Du skal heller være stolt av deg selv! Stolt over at du tar grep og tar hensyn til din helse! Det er også viktig å snakke med de du er sammen med. De trenger å vite hvordan du har det, de trenger å forstå. De er glad i deg og de ønsker at du har det bra, da har alle det bra når dere er sammen! Så ta pauser og nyt påskeferien. Fordi du fortjener det! <3

10 kommentarer
    1. Takk, så treffende innlegg. Har akkurat kommentert her at jeg skulle jo male i påsken, men har ikke rørt en pensel. Når dagen er over, når vi kommer inn i hytta, spiser, fyrer, da sovner jeg – bensintanken min er rett og slett tom.

      1. Ja, vi lever ofte med litt mindre bensin på tanken enn andre har. Da gjelder det å disponere det rett! 🙂 Fortsatt fin påske, Karin! Pass på å ha litt bensin til de siste dager i påskeferien! <3

    2. Tusen takk for at du setter ord på alt dette som er fibromylgi.
      For snart to år siden fikk jeg meg en hund, Zippo heter han. Han er til stor hjelp for meg. Han er den som gjør at jeg stort sett hver eneste dag er en tur ute og går. Etter jobb så blir det en liten tur, i helgene og ferier kan det bli lengre turer. Alt etter formen min. Og er jeg ikke i form til å gå så stortrives han på fanget mitt 🙂

      1. Så fint at du har Zippo! <3 Jeg opplever ofte at mine hunder føler hvordan jeg har det. Det er litt godt å kjenne på! Ønsker deg og Zippo en fortsatt fin påske! 🙂

    3. Jeg har ingen sykdom, så har ikke DE utfordringene. Men jeg lar meg få lov å velge meg vekk litt fra sosiale settinger om jeg vil likevel. Jeg liker å variere, litt avtaler og litt surre-tid for meg selv. Viktig 🙂 Påsken har vært knall sånn sett 🙂

      1. Herlig, Frodith! Du har rett! Jeg trur det gjelder litt for oss alle, syk eller frisk, at vi må verne om vår energi. Ingen kan være på topp hele tiden! Tar man litt hensyn, får man det helt knall! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg