Gjør usynlige smerter mindre vondt?

Vi som lever med en kronisk sykdom, er godt kjent med smerter. Men hva er smerte egentlig? Smerte kan defineres som en kompleks, subjektiv og ubehagelig opplevelse forbundet med faktisk eller mulig vevsødeleggelse. Vi skiller mellom akutte og kroniske smerter. Når vi opplever akutte smerter, betyr det at vårt indre alarmsystem er i orden. Når vi opplever kroniske smerter, har denne alarmen mistet sin funksjon og er bare plagsomt.

Det finnes tre typer smerter. Nociseptisk smerte, der betennelsen er utgangspunktet for smertene. Nevropatisk smerte skyldes skade i en nerve og vi opplever ofte smerten på et annet sted enn nerven befinner seg, som med isjias. Til slutt er idiopatisk smerte en smerte der vi egentlig ikke vet hva skyldes. Smerter som ikke kan forklares, blir mange ganger tolket som psykisk. Ofte er det feil og et vanskelig stempel for den det gjelder.

Selv om smertene ikke er psykisk, er det mye som påvirker vår smerteopplevelse allikevel. Ikke minst vår oppmerksomhet. Jeg leste et veldig godt eksempel ; En fotballspiller er i kamp og blir sparket hardt i leggen. I samme øyeblikk får han ballen i mål , noe som gjør at han ikke kjenner smertene før jubelen har lagt seg. Noe som vi ikke er oppmerksom på, gjør ikke vondt. Det må vi bruke! Flere ganger er det påvist at når vi klarer å få oppmerksomheten vår bort fra smertene, da får vi det bedre!

Omgivelsen er også viktig i vår smerteopplevelse. Når du har mange rundt deg som er veldig bekymret for deg, synes veldig synd i deg, vil du tåle mindre smerte enn når de rundt deg utstråler positivitet og sier til deg at dette klarer du! Vi tar også etter holdninger til våre kjære og kulturen vi vokste opp i. Vi lar oss påvirke  av måten det omgåes smerter.

Jeg kjenner meg igjen i nettopp dette. Min mor levde med en kreftsykdom i mange år. Hun var alltid positiv og taklet sine smerter på sin måte. Smertestillende ville hun ha minst mulig av. Jeg kjenner at jeg har arvet  mange av mine holdninger fra min mor. Jeg prøver å takle min hverdag, mine plager og mine smerter med den samme positive innstilling som henne.

Gjør usynlig smerte mindre vondt? Nei! Vi som lever med kroniske plager, er vant til å ikke vise våre smerter. Vi ruller ikke rundt på bakken som fotballspilleren som er blitt sparket i leggen. De som kjenner oss godt, kan kanskje se det i ansiktet vårt, men vi er vant til å gjøre disse smerter usynlig. Det gjør det ofte vanskelig for omgivelsen  å forstå hvordan vi har det. Forstå våre smerter. Da må vi huske at hvis vi ønsker at de skal forstå, må vi dele. Men forstår vi selv? Jeg har fibromyalgi og har ofte smerter som ikke kan forankres til en skade eller et betent ledd. Jeg forstår det ikke. Legen forstår det heller ikke bestandig. Det er da de sier at det er psykisk. Mine smerter er ikke psykisk! Allikevel kan våre tanker påvirke våre smerter. Vi skal ikke overse våre smerter, hensyn må taes. Men vi skal ikke gi smertene for mye oppmerksomhet. Vi må finne balansegangen! Balansen mellom å kjenne etter og å ikke kjenne etter. 🙂

Informasjon og inspirasjon til innlegget har jeg hentet i boken: Frisk og kronisk syk . Av Elin Fjærstad.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan håndtere dine smerter? Norsk Revmatikerforbund har satt opp to Webinar om nettopp dette. 02.02.2023 med Elin Fjærstad og 09.03.2023 med Torill Berge. Begge dyktige psykologer ved Diakonhjemmet sykehus.

Meld deg på! Passer det ikke akkurat da? Når du har meldt deg på får du opptaket i etterkant og kan se det når det passer for deg. 💜

Her kan du lese mer om webinarene og finne påmeldingslinken.

 

 

2 kommentarer
    1. Viktig tema du har i bloggen, og du formidler det så forståelig.
      Vi med kroniske smerter er nok gode skuespillere, ubevisst. Om vi biter tenna sammen så ser det bare ut som vi er skapt sånn 🙂 Smertene setter sine spor, håret prioriteres lavt av kroppen når det blir knapt med ressurser – et “tufst” utseende skyldes ganske sikkert et “tufst” indre. Men med sykdom skjer det noe med verdiene våre, og med knappe ressurser kan man ikke bruke for mye energi på utseende, det ramler ned på prioriteringslista.
      God lesing, Marleen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg