usynlig fokus

12 mai er Fibromyalgia Awareness Day. 12 mai, dagen der vi hvert år setter litt ekstra fokus på fibromyalgi over hele verden. Det er nødvendig! Alt for mange mennesker vet alt for lite om vår diagnose. Dette medfører at det blir skapt et feil bilde av hverdagen vi lever i; vi blir misforstått og vi blir såret.

Jeg får faktisk mange henvendelser der leger, ofte fastleger, ikke erkjenner diagnosen, ikke vil stille diagnosen, og motarbeider pasienter med fibromyalgi. Dette er hårreisende! Vi lever i året 2021, i et samfunn som er opplyst og med gode kunnskaper rundt medisinske diagnoser. Også om fibromyalgi har det kommet mye og god kunnskap de siste årene, selv om vi fremdeles mangler kunnskaper rundt årsak og behandling.

Hva kan vi gjøre? Du som har en fastlege som ikke tror deg, som ikke jobber med deg men mot deg, du må prøve å bytte fastlege! Vi har krav på å bytte fastlege inntil to ganger per år. Få fastleger? Lange ventelister? Se litt forbi din egen kommune. Det betyr veldig mye å ha en god fastlege, kanskje så mye at du orker å kjøre litt lengre for å komme dit? På helsenorge.no finner du ut hvordan du bytter fastlege.

Jeg har en fastlege som tror på meg, vi har en god dialog. For meg er det viktig å vite så mye som mulig om fibromyalgi, lære mye, og oppdatere mine kunnskaper. Jeg vil lese hva andre plages med, hva forskning viser, jeg vil vite mer om fatigue, trening som medisin, smertemestring, alt mulig! Det er viktig for meg og min hverdagsmestring! Det er også viktig for min formidling utad. Jeg må opplyse de som er rundt meg. De må forstå! <3

Tre tøffe damer i Bergen har gjort alvor av å få kunnskaper rundt diagnosen. De har gått et steg lengre! I fjor har de lansert Fibrofokus. Du finner dem med en egen side på Facebook og en konto på Instagram. Nettsiden finner du her. De har faktisk åpnet landets første klinikk for fibromyalgipasienter! Dette er kjempespennende å følge med på! Dette er noe vi har ventet på! Finn dem på Facebook og Instagram, følg med fremover. Få fibrofokus, du også! <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg