Usikker fremtid?

Nå går vi snart inn i det nye året og tiden er inne for å se oss tilbake og samtidig se litt fremover. Vi vil gjerne planlegge, sette oss nye mål, så det nye året blir best mulig. Men dette er også noe som kan stresse oss. Du og jeg lever med kroniske plager; vi kan føle at vi har lite kontroll over vår fremtid. Vi vet hvordan vi har det nå, men vet vi hvordan vi har det i morgen? Hvordan fungerer kroppen neste år, klarer jeg å være i jobb? Hvordan blir økonomien? Skal jeg klare meg? Disse og mange andre tanker er det mange som kjenner på. De forårsaker stress i kroppen og de kan stjele vår energi. Hva skal vi gjøre med det?

Det er naturlig å være bekymret for fremtiden. Det ligger i menneskets natur. Jeg kjenner på at jeg fungerer ganske så bra dagen i dag, føler at jeg har en viss kontroll over min fibromyalgi. Jeg lever en aktiv hverdag, har funnet en balanse mellom hvile og aktivitet og jeg takler mine smerter. Men hvor lenge kan jeg ha det sånn? Skal jeg blir verre? Når? Neste år? Om ti år? Dette er tanker som kan plage meg innimellom. Plagsomme tanker. Men jeg la tankene være der. Prøver ikke å skive de bort; jeg gir de bare mindre plass opp i hodet mitt. Det er der du skal starte! Gi disse plagsomme tanker mindre plass! Bli bevisst at du har tankene, tenk over om de er nyttig og bestem hvor mye plass i hodet ditt de fortjener. Også tar du kontroll over det du kan!

For hva har vi kontroll på? Det er nå du skal se litt tilbake på året som har gått. Hva er det som har fungert bra for deg? Har du økt treningen din? Har du begynt på noe nytt? Føler du at kroppen har reagert bra på det? Burde du ta det litt roligere? Eller trenger du å øke aktiviteten din? Det er dette du har kontroll over! Det er dette du kan! Fordi du kjenner kroppen din! Du er eksperten her! Føler du at du trenger hjelp? På et rehabiliteringsopphold eller sammen med en fysioterapeut kan dere lage en plan til din hverdag, finne ut hva som fungerer for deg. Uansett er det DU som må ta kontrollen. Det er DIN hverdag og den er nå. Det er DU som kan ta kontroll i dag, for å ha det bra i morgen. Neste år? Om ti år? Det vet du ikke! Det vet ingen! Kroniker eller ikke. Det er nå du lever, din hverdag er nå og det er nå du har kontroll. Fordi du er eksperten!

Jeg ønsker alle dere et fint årsskifte med masse gode tanker for det nye året. <3

2 kommentarer
    1. Nå var det virkelig godt å lese på bloggen din. Prøver å tenke på hva du skriver. Takk igjen. Og godt nytt år til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg