(U)ro i kroppen

Vi er få som kan være så fullstendig avslappet som våre dyr. Når jeg ser på hunden min, som bare legger seg på ryggen og tar livet med ro, skulle jeg ønske at jeg også hadde denne evnen.

Hva er stress og hva gjør stress med deg og meg?

Jeg kjenner på stress som en uro i kroppen. Stress er en naturlig respons som skal gjøre oss skjerpet, konsentrert og fokusert. Stress skjerper oss og får oss til å yte maksimalt. Det skal være bra. Men jeg jeg kjenner på stress som øker mine symptomer ved fibromyalgi. Når jeg stresser, har jeg mer smerter, kjenner mer på utmattelse og blir urolig i magen.

Hvordan kan stress være bra?

Uten uro i kroppen hadde vi ikke kjent på på roen i kroppen. Og omvendt. For at jeg skal kjenne på roen, slapper av i kroppen, må jeg har kjent på det motsatte også. Casper Seip fra Uro-skolen, sier at ro og uro er en del av vår eksistens, en del av livet, som går i bølger.

Jeg kjenner meg igjen der, men samtidig innser jeg hvor viktig det er for meg å ha minst mulig stress i hverdagen min. Betyr det at jeg har stresset og uroen under kontroll? Neida! Dette er noe jeg må jobbe kontinuerlig med. Jeg føler at jeg aldri blir utlært der. Dette er noe som trenger fokus; nå, i morgen og alle dager etter det. Her er noen tips fra meg til deg:

  • Gjør noe kreativt! Noe som du kan fokusere på, noe som gir deg kontroll på din oppmerksomhet.
  • Mindfullness- vær i øyeblikket. Dette kan utføres på mange måter. For meg kan det være så enkelt som å være ute, høre på naturen rundt meg, kjenne vinden i ansiktet, bare være meg. Du kan også bruke avspenning, yoga og mye annet.
  • Logg av- legg bort mobilen! Media rundt oss påvirker oss og medvirker til å utløse og opprettholde stress og uro.
  • Planlegge. Dette er noe som er viktig for meg i kampen mot stress og uro i kroppen. Når jeg har en plan, gir det meg ro i kropp og hodet. Det gir meg følelsen av å ha kontroll.
  • Ikke stress over stresset! Kjenner du på stress og uro i kroppen? Husk at dette er en naturlig reaksjon. Selv om vi prøver å få bort mye av stresset vi lever med, blir det ikke bedre når vi tillater stress til å utløse ny stress.
  • Stress kan være noe positivt! Du kan være travel og ha mye å gjøre, men så lenge du føler at du har kontroll, er dette positiv stress. Det blir negativ når du føler du mister kontrollen.

Konklusjonen? Ta tilbake kotrollen! Bruk tid på deg selv, dine tanker og din helse. Fordi du trenger det. 💜

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg