Turglede

 

Når man er #usynligsyk og har både smerter, utmattelse og andre utfordringer, kan det være vanskelig å finne turglede. Men mye kan gjøres med tilrettelegging og tilpassing. Det er viktig å beholde turglede! Fordi å være ute i naturen betyr så mye! Dette er medisin for vår psykiske helse og vår fysiske helse. Å være ute, kjenne på frisk luft, få muligheten til å la tankene flyte, være i nået, er medisin for hodet. Det gjør godt. Også kroppen din takker deg for turen. Kort eller lang tur; du er i aktivitet, kjenner på pusten og får bevegelighetstrening og styrketrening for ledd og muskler. Trening som medisin!

Forrige helg var jeg en hel helg på tur langt inn i fjellheimen. En helg med stillhet, naturopplevelser og mye aktivitet. Men også en helg med ryggsmerter, regn og null mobildekning! Allikevel er det de gode minner som sitter igjen. Den lørdagen med sol og herlig vær. Den kvelden med padling i solnedgangen. Kvelden rundt bålet med gode samtaler. Glemmer lett at natten på feltsengen ble vondt, glemmer å måtte pakke ned vår lavvo i styrtregn, glemmer  formiddager der man er trett og har en vond rygg etter en dårlig natt. Selv om jeg ønsker å glemme det vonde, må jeg minne meg selv på at jeg må tilrettelegge og tilpasse enda mer neste tur. For jeg skal på tur igjen! Jeg må bare ta hensyn til min helse og mine utfordringer. Jeg skal fortsatt finne turglede! <3

Jeg er ingen ekspert på tur og friluft, men jeg har lært underveis. Dette er mine beste tips:

  • Gode sko. Det er kjempeviktig med riktig skotøy, spesielt for oss som har plager i muskel og skjelett. Les mer om riktig skotøy på siden til Norsk Revmatikerforbundet. Klikk deg inn her.
  • Sammen. Synes du det er kjedelig å gå alene? Finn noen som også liker å være ute og ta turen sammen. Men her er det viktig med kommunikasjon. Har du noen utfordringer? Noe du må ta hensyn til når du går? F.e dårlige knær eller ankler? Snakk med den du går sammen med. Vær åpen om dine utfordringer! Også mange lokallag fra Norsk Revmatikerforbund har turgrupper, der man kan gå sammen med andre som har noen av de samme plager som deg. Finn tilbudet i ditt lokallag her
  • Ingen skam å snu! Kjenner du at turen begynner å ta på? Blir det tøff for kroppen? Gjør turen kortere, selv om målet var en lang tur!
  • Tilpasse. Har du lyst å overnatte ute? Klarer du ikke å ligge på bakken? Det hjelper med en feltseng eller hengekøye! Dette er bare et eksempel. Ta deg en tur til sportsbutikken og se hva de tilbyr!
  • Sikkerhet. Kjempeviktig med sikkerhet når uhellet skulle være ute. Last ned appen hjelp 113. Les mer på siden til Norsk Luftambulansen her.
  • Nyt. Stopp opp, lytt til naturen, lyden av fuglene, vannet, stillheten. Se deg rundt, ta inn prakten rundt deg, farger, åpenhet, former, blomster,  himmelen og alt under den.
  • Tid. Ikke stress! Ta deg tid! Du trenger ikke være først fremme! En tur handler om å være ute, og ikke om hvor fort du går.
  • Gåstaver. Disse er for mange et viktig hjelpemiddel ute på tur. Gåstaver kan hjelpe når du sliter med balansen, de kan rett og slett være en ekstra sikkerhet. De kan også være med på å avlaste ankler og knær. Å gå med staver gir faktisk ekstra uttelling for treningen din. Les mer om stavgang her.
  • Klær. Gode klær er viktig. Hvis du skal gå i fjellet er det viktig å tenke på at det er bestandig kjøligere der enn nede i byen. Det er bedre å ta av deg litt om du skulle bli for varm enn å fryse. Tenk lag-på-lag. Da kan du fjerne et lag når du blir varm. Ull på kroppen er godt for muskler og ledd. Mange muligheter og mange prisklasser!
  • Hvor? Er du usikker hvor du skal gå? Hvor skal du legge turen? Her er det mange muligheter, også for deg som ikke liker eller klarer å gå i fjellet. Norges Turmarsjforbund har mange fine turer, både etter vei og i fjellet. Også Norges Turisforening tilbyr mange fine turer sammen med andre eller alene. Klikk deg inn og finn noe som passer deg.

Jeg håper dette kan bidra til å gi deg litt ekstra turglede! Jeg har selv så mye glede og så mye utbytte av mine turer, både lang og kort, den gleden unner jeg alle!

Har du du noen gode tips?

2 kommentarer
    1. Fantastiske turtips, det er SÅ viktig å ikke slutte å gjøre givende ting selv om ting blir litt tyngre. Staver er supert til mye, lage klessnor, komme seg over elver og holde unna stupende måser. Jeg bruker en oppblåsmadrass + et liggeunderlag, ikke fullgodt, men duger. Tar meg en powernap ute i lyngen på dagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg