Tilpasser du?

Det er fortsatt vinter, selv om våren snart er på vei. Akkurat nå kan vi kjenne på ustabilt vær; stormer, nedbør, men også sol og fine dager.

Den viktigste behandlingen ved fibromyalgi er trening og aktivitet. Det er faktisk noe jeg tar med meg inn i hverdagen, hver dag! Sommer og vinter, vår og høst. Jeg føler at det er grunnlaget jeg bygger mine dager på.

Men jeg gjør ikke det samme hver dag, hver årstid. Jeg må tilpasse, selv om jeg glemmer det av og til.

Jeg må tilpasse for å ta hensyn til kroppen min!

Her føler jeg at jeg prøver, feiler, prøver igjen, og kanskje lykkes neste gang. Ofte er det fordi jeg vil for mye. Når jeg føler at jeg får til treningen jeg vil, forventer jeg at dette skal være, hele tiden. Men det er ikke sånn en kropp med fibromyalgi fungerer!

Jeg har delt med dere at jeg har vært opptatt av styrketrening. Synes det er viktig for kroppen min. Jeg har lett litt, prøvd litt, og funnet fine treningsprogrammer. Hodet var klar til å jobbe med dette to ganger i uken. Kroppen sa nei! Formen har vært litt mindre bra siden jul, det merker jeg på kroppen. Det er faktisk et hensyn jeg må ta; vite at jeg må gjøre mindre. Ja, jeg kan være i aktivitet, viktig å fortsette med det, men styrketrening to ganger i uken, takler ikke mine muskler. Det gir protest! Det gir ekstra smerter!

Etter litt prøving igjen, har jeg funnet balansen. Styrketrening en gang i uken er fint! Men jeg har nå også blitt flinkere til å tøye ut etter mine treninger og bruker de nye øvelser i Somatics jeg har lært. Det kjennes bra!☺️

Med eksempelet fra min trening, min kropp, min hverdag, prøver jeg å fortelle deg hvor viktig det er å lytte til kroppen. Men også hvor lett det er å glemme dette.

I tillegg kjenner jeg at jeg ikke bestandig VILL lytte til kroppen! Dårlig dag? Vondt i kroppen? Pytt pytt, jeg gjør så vanlig, går en fin tur, god trim! Med litt husarbeid etterpå…Føler det nesten som et nederlag å korte inn turen på grunn av formen, gjøre litt mindre i hjemmet. FEIL! Det er ingen nederlag å lytte til kroppen- det er en seier om du klarer det!

Derfor: tilpasse, tilpasse, tilpasse. Når du tilpasser, beholder du aktiviteten, litt mer i gode perioder, litt mindre i vonde perioder eller perioder med mye fatigue. Samtidig må du huske å ikke ta helt av i gode perioder, passe på å ikke bruke all energi på en gang, for så å bli helt tom. Balanse! Men vi snakker ikke bare om perioder; formen, smerter og utmattelsen kan varierer fra dag til dag. Det som fungerer i dag, trenger ikke å fungere i morgen. Igjen må vi lytte til kroppen og tilpasse. Og husk: litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Tilpasser du? Da er du i balanse!💜

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg