Tid for å søke igjen!

Mange av oss har krav på tilskudd til rimelige/småhjelpemidler hvert fjerde år. I 2024 er tilskuddet på kr 2.210,-  Gjelder dette deg? Er du usikker? Les videre!

Hvis du har en varig funksjonsnedsettelse som fører til behov for småhjelpemidler, kan du søke om tilskuddet hvert fjerde år. Du trenger dokumentasjon på funksjonsnedsettelsen din, men trenger ingen kvittering eller bevis på at du har kjøpt småhjelpemidler. Bevis på funksjonsnedsettelse kan være en epikrise der diagnosen din blir nevnt. Jeg har skrevet i tidligere søknad at dokumentasjon på min funksjonsnedsettelse ligger inne i NAV sine systemer. Det ble godtatt.

Hvordan går du frem?

Når du går til nav.no, starter du å skrive ordet småhjelpemidler i søkefeltet, som du ser på øverste bildet. Da kommer tilskuddsordningen opp, så du kan klikke på den. Når du er kommet til det du ser i neste bildet, trykker du på skjema og søknad. Da får du opp det du ser i tredje bildet. Denne søknaden må fremdeles sendes på papir, så du må klikke på det. Etter det får du spørsmål om dokumentasjon, der kan du krysse av at du legger ved dokumentasjon om funksjonsnivå, som på fjerde bildet. Nå er du kommet til siste bildet og du må fylle ut fødselsnummeret ditt før du går videre.

Nå er du kommet til selve skjema og forsiden! Forsiden til saken din trenger du bare å skrive ut og signere. Den skal ligge fremst når du sender søknaden. Skjemaet kan du fylle ut på datamaskinen før du skriver ut. (husk å nullstille det etter du har skrevet ut og før du krysser det bort). Du kan også skrive ut først også fylle ut for hånd om du synes dette er enklere.

Er dette et vanskelig skjema? Neida! ☺️ Fyll ut dine personalia. Ved behov og innsikt, skriver jeg at jeg har fibromyalgi og trenger småhjelpemidler i min hverdag. Eksempelet jeg nevner , er tilpasset bestikk. Her skrev jeg denne gangen også at jeg har søkt tidligere med dato jeg søkte og fikk innvilget. Begrunner av søknad og oppfølgingsansvarlig, er min fastlege. Hun vet om dette.  Jeg skiver ingenting i listen over hjelpemidler som ønskes, siden jeg søker om stønad der jeg skal kjøpe de  selv. Nå er du klar til å skrive ut og signere! Sammen med forsiden sender du dette til nav-skanning, som du finner adressen til på forsiden av saken din. Husk frimerke!

Jeg søkte for litt over fire år siden. Fikk ganske rask pengene på konto. Nå har jeg flyttet til en annen kommune, med et annet nav-kontor. Nå er jeg spent på om det går like rask og problemfritt denne gangen også.

Har du problemer med siden på datamaskinen? På Macen min måtte jeg åpne Chrome-nettleser fordi det ikke fungerte i Safari. Men det skal også fungere på nettbrettet ditt.

Vanskelig? Du kan også be ergoterapeuten i din hjemkommune om hjelp. Den har mulighet å sende inn en elektronisk søknad for deg.

Lykke til! 💜

4 kommentarer
    1. Sist jeg søkte var det ergoterapeut som gjorde dette , men nå etter 4 år skulle jeg søke selv og ringte NAV, der var det null kunnskap om dette og likedann hva dette var for noe . De henviste meg ril hjelpemiddelsentralen . Synd NAV har så lite innsikt i hva de tilbyr .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg