SMS til legen

Dere som har følgt meg litt lengre, vet at jeg har engasjert meg i saken rundt SMS tjenester som blir tilbudt fra fastlegekontorene til sine pasienter. I 2016 kom det en forskrift fra helsedirektoratet som sa at det ikke var lovlig å kreve gebyr for disse tjenester. Jeg ble forbauset og oppgitt da jeg oppdaget at nesten samtlige legekontorene i landet fortsatt tok betaling. Mange brukte- og bruker- en firma som heter HelseRespons. Da blir brukeren (pasienten) belastet med kr 6 per mottatt melding.  Som oftest mottar man to meldinger ved timesbestilling eller reseptbestilling. Flere av oss som bruker disse tjenester er ikke klar over at det koster noe, fordi det blir belastet mobilregningen. Det er lite synlig da.

Jeg har vært mye i kontakt med pasientombudet i Nordland. Har fått mye hjelp og oppfølging derifra. De har tatt saken videre. I tillegg har jeg vært i media her hjemme og jeg har prøvd å komme i kontakt med byens ordfører. Siste gang jeg oppdatert dere rundt denne saken var det kommet nye tjenester på helsenorge.no. Der kan du nå bestille time, resepter og komme i kontakt med legekontoret ditt. Alt du gjør her blir journalført.Og det i tillegg: Det er gratis!  Men… dette fungerer bare hvis legen din er tilknyttet dette systemet. Mange leger er ikke det ennå.  Systemet fungerer bra; det er enkelt å logge inn (ID brikke) og enkelt å bestille time eller resept. Du får en melding på mobilen når det ligger et nytt beskjed til deg på helsenorge.no.

 

Nå til den siste oppdateringen! Her hjemme i Rana var kommunelegen ute i avisen og uttalte seg rundt saken. Han ga uttrykk for at han var forbannet over  å ha fått pålegg fra helsedirektoratet om å fjerne gebyrer fra sms tjenester til sine pasienter. Samme pålegget må han formidle videre til alle fastleger i kommunen. Han sier han synes systemet gjennom HelseRespons er bra og at det ikke gjør noe at pasientene må betale litt. Han mener det blir for vanskelig for pasientene å logge inn på helsenorge.no og er redd for at det blir trykk på telefonen på legekontorene igjen. Alle leger har nå fått en ny frist for å få fjernet alle betaling fra sms tjenestene sine: 31.01.2019. Jeg synes som sagt at bestillingen gjennom helsenorge.no er enkel å gjennomføre. Jeg trur vi blir undervurdert når de trur dette blir vanskelig! Å logge inn med ID brikke, er noe man gjør ofte. Vi må det i banken, for digipost og for mange flere tjenester. Kanskje du trenger litt hjelp de første ganger? Da er det ofte noen rundt deg som kan hjelpe. Kjenner du ikke noen som kan hjelpe deg? Er du medlem i Norsk Revmatikerforbundet?  Klikk deg inn på www.revmatiker.no og finn en likeperson nær deg. Vi er her for å hjelpe deg!

Nå er jeg spent på  å følge med 31.01.2019. Skal virkelig gebyret bli borte fra disse SMS tjenester? Noe helsedirektoratet har jobbet for siden 2016? Jeg håper det! Selv om det er små beløp vi snakker om, kan det bli mye penger i løpet av året for dere som er ofte i kontakt med din lege. Å vente i telefonkø er et dårlig alternativ. Nå krysser vi fingrene!

Bloggen min er nå flyttet over til WordPress. Alle i Blogg.no skal over dit innen kort tid. Dette medfører endringer; mye jeg ikke forstår ennå i dette nye systemet. Men det et bedre system . Jeg skal jobbe litt med bloggen; endre litt på utseende mm. Det kan lett bli en utfordring, fordi jeg må lære mye! Så om det dukker opp noe rart her eller om noe ikke er som det skal- gi meg tilbakemelding! Du finner meg nå også på Bloglovin. Det er faktisk enkelt å følge meg der! Men som før blir dere oppdatert hele tiden på facebooksiden min. Den heter Mallemey. Finn siden og lik den! Da får du oppdateringer!

 

4 kommentarer
    1. Det er MYYYYYE enklere å bruke gratissystemet til helsenorge.no enn det er å bruke forskjellige systemer til forskjellige leger.

    2. Så bra du jobber for denne saken…alle bekker små…så ja..kanskje småpenger for noen..mens for andre, særlig vi som sliter med helsen….kan det fort blir mye penger….Stå på, og takk for det du gjør!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg