Smilet i ditt eget speil

Chris Holsten beskriver det så godt i sangen sin. Om masken vi bærer, hvordan vi viser oss til verden.

Jeg føler at jeg er ekspert på dette; ikke vise hvordan jeg egentlig har det, ikke vise følelser, ikke vise smerter, ikke vise det jeg bærer inn i meg. Men alt dette er der, å leve med fibromyalgi er ingen dans på roser. Jeg har heldighvis mange gode dager, men også dager der jeg føler for å stikke hodet under vann for å skrike, så ingen hører meg…

Sangen har rørt meg fra første gang jeg hørte den og enda mer da jeg satt meg inn i teksten. Jeg kjente meg igjen! Så mye!

Nå tenker du kanskje at jeg bør ha kommet over dette? Fasen der vi synes det er vanskelig å snakke om det, fasen der vi føler ingen forstår? Jeg som har levd med diagnosen lenge?

Kanskje litt. Dette er noe jeg har satt meg inn i, jeg har lest mye informasjon som hjelper meg og skrevet mye om det. Men allikevel føler jeg at jeg har et stykke igjen. Hvem er jeg? Er jeg hun med fibromyalgi? Hvor står jeg? Hva blir min vei i livet? Fremdeles mange spørsmål. Ikke alt som kan besvares. Noe kommer mens veien blir til. Det er en prosess, kanskje en prosess som værer livet ut?

Mitt smil er der, men ikke hver dag…

Kan vi smile sammen?

Det hjelper! Det hjelper å vite at du ikke er alene! Vi er mange som lever med fibromyalgi, mange som har en hverdag som ikke er like enkelt bestandig, mange som ønsker å forstå. Felleskapet betyr mye for meg!

Jeg treffer dere her på bloggen, på Facebook, men også i min lokale revmatikerforening, i mitt fylkeslag og i alle ledd i Norsk Revmatikerforbund. Noen har litt andre diagnoser, men mange opplevelser deler vi. Jeg er Likeperson og kan kontaktes dersom du trenger å snakke med noen som har diagnosen.

November 2021 hadde fylkeslaget i Nordland satt opp en diagnosekonferanse på Hotell Ramsalt i Bodø. Der  hadde vi flere spennende foredrag, samt parallelle sesjoner med foredrag om forskjellige diagnoser. Jeg hadde et foredrag om fibromyalgi og stilte opp til et gruppemøte i slutten av dagen, der vi som ville snakke mer om fibromyalgi, møtes. Det ble veldig fint! Fint å treffe andre med fibromyalgi!  For meg er det kjempeviktig å møte andre som kjenner seg igjen, det betyr faktisk mye for min hverdagsmestring!

 

Takk for at du leser bloggen min! 💜

4 kommentarer
    1. Det kan vi😁
      Du skriver så lett og forståelig, og gjenkjennbart.
      Det jeg synes er vanskelig er planlegging av ting jeg ønsker å gjøre, ofte da kommen tanken på sykdommen, hvordan vil den forholde seg, må ta hensyn i tilfelle den ikke er på lag med meg da, den har litt for mye av kontrollen i mitt liv.
      Men jeg lar den ikke stoppe meg💪🏻

      1. Takk! Og bra, Mona! Ikke la deg stoppe! 💪🏻 Men det er vanskelig! Vanskelig å finne en plass til disse tanker, vanskelig å ikke bruke for mye tid på dem. Men du er på rett vei, fordi du er blitt bevisst disse tanker. Det er en god start! Ha en fortsatt fin lørdag! 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg