Smertefull trening?

Hva skjer når du får mye smerter etter trening? Skal det være sånn? Eller har du gjort noe feil? Jeg har kjent på nettopp dette denne uken!

Du leser overalt at det er bra for helsen din når du trener. Jeg skriver ofte om det også. Trening er den beste behandlingen ved fibromyalgi og mange andre muskel- og skjelettplager. Men skal det gjøre vondt? Blir du skremt når dette skjer og slutter du å trene? Du er ikke alene om det! Hvordan skal vi håndtere dette?

Denne uken var jeg deltager på kompetanseuken i Norsk Revmatikerforbund. Mange flotte webminarer i en hel uke! Også en daglig treningstime til å starte dagen med. Det ville jeg være med på! Kjenner jo litt til kroppen min, så jeg meldte meg på tre av fem treninger. Dette var timer som tok mye på musklene mine, mer enn jeg er vant til når jeg trener selv, eller kanskje på en annen måte.  Også trente jeg både mandag og tirsdag, to dager etter hverandre. Styrketrening er jeg vanligvis forsiktig med og trener ikke dette to dager på rad. Så når onsdagen kom hadde jeg vondt! Skikkelig vondt! Litt mer enn vanlige gannsperrer! Var dette kroppen min som sa ifra? Skulle jeg slippe siste treningen på torsdag jeg hadde meldt meg på?

Neida! Men jeg har lært noe igjen! Jeg har lært at det er rett for min kropp å være forsiktig med styrketrening. Jeg har prøvd igjen nå og kjent på resultatet. Ingen skader er skjedd, det er fremdeles forbigående smerter. Jeg stilte  opp til torsdagstreningen, her var øvelsene bedre for meg og min kropp. Så var jeg faktisk veldig fornøyd etter gjennomført time på torsdagen! Kjente ennå litt på utfordringen fra ukas start, men det gikk rette veien nå. En ny seier!

Hva har jeg lært? Hva tar jeg med meg videre? Jeg har lært at jeg som har fibromyalgi må være litt mer forsiktig med styrketreningen enn andre. Mine muskler er mer skjøre enn hos friske mennesker. Det betyr ikke at jeg ikke må utfordre meg selv. Det betyr ikke at jeg bare må trene litt og ikke kan øke treningsnivåer. Jeg kan øke! Jeg må øke! Men jeg må ta det med små steg, så kroppen henger med. Jeg vet også at styrketrening er viktig for meg. Det gjør at jeg blir sterkere, får mindre smerter, og jeg takler hverdagen mye bedre. Er du usikker hva du tåler, hva du kan trene, hvor ofte og har andre spørsmål? En fysioterapeut eller ergoterapeut er perfekte samarbeidspartnere her! De hjelper deg på vei!

Til slutt: Styrketrening, hva er det? Jeg personlig bruker bare øvelser med egen kroppsvekt, enkel, men effektiv. Gå på siden til Norsk Revmatikerforbund for å finne en trening som passer deg.Her finner du ikke bare styrketrening, men mange andre gøye treninger i tillegg!  Klikk deg inn her

Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg