Slått ut av systemet

Det er formiddag. Du har akkurat vært i postkassen. Så var den der. Brevet fra NAV, som du har ventet på, som du har fryktet…

Akkurat dette er det mange som har kjent på kroppen. En vanlig tur i postkassen på en helt vanlig dag. Noe som tar på kroppen vår, helsen vår. Noe som bidrar til mere utmattelse, mere smerter og dårlig hverdagsmestring. Vi blir slått ut! Har du vært der?

Akkurat nå er jeg veileder for noen som får etterprøvd grunnstønaden sin.(jeg fikk lov til å dele det med dere). Den personen har vært i systemet i mange år, er kjent med systemet. Men så kom følelsen av å blitt slått i bakken med en gang brevet kom. Vi snakket en del om dette, hvor vanskelig dette er.

Jeg har også kjent på det. Å bli utredet for å få en diagnose, jobbe for å beholde arbeidet, jobbe mot en utfør, jobbe for en god hverdag; det er tungt! Jeg har kjent på en enorm utmattelse, økte smerter, hodepine, depresjon og stress. Oppmøte til diverse kontorer var vanskelig, noen ganger ønsket jeg bare å gråte. Hvordan kommer man seg videre?

Først og fremst må vi huske å se fremover! Det blir lysere! Problemet kan være at systemet er treg, du kan bli hengende i systemet lenge, uten å føle at det går fremover. Men du må også huske at du ikke er alene! Har du noen å snakke med? Noen som står deg nær? Det hjelper å dele! Du kan også ta kontakt med en veileder i Norsk Revmatikerforbund. Noen du finner der du bor, eller fra hjelpetelefonen. De kan lytte! De kan gi enkle råd! De er der for deg! Fin din veileder her

Også å ta noen med på disse møter, kan hjelpe deg. Da er du ikke alene, får støtte, står sterkere. Fordi du trenger å være sterk! Det er ditt liv, med din helse og det er du som skal leve det!

Et lite tips om noe jeg har brukt til vanskelige møter: jeg har spist en liten sjokoladebit rett før møtet. Føler at det hjalp meg, så jeg ikke skulle gråte. Funka for meg! <3

4 kommentarer
    1. KJenner til den prosessen. MIN prosess gjekk greit – men grudde meg til brevet i posten. Men det var som forventet – og jeg lettet flere kilo fra skuldrene.

      Jeg har vært med noen på møte…. for støtte….. og det er tøft…….. rett og slett.

      Ønsker deg en fin fin dag!

    2. Så viktig tema du tar opp, Marleen, “en skal være frisk for å bli syk”. Jeg har bare gode erfaringer med NAV-ansatte privat og yrkesmessig. Derimot har det slått meg at dette er jammen ikke enkelt for den som ikke tilfeldigvis jobber med lignende saksbehandling. Prosessene er både kompliserte og slitsomme, og som du skriver direkte nervepirrende – gjelder som regel forhold av stor betydning for den enkelte.

      1. Det er så herlig å høre, om gode erfaringer! Ofte er de alt for dårlig fremhevet. Vi hører om mange dårlige opplevelser og tenker at de er sånn for de fleste. Viktig å vite at det går bra også! Men selv da, er prosessen noe som tar på kroppen og formen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg