Ser du?

Blir vårt syn påvirket av vår diagnose? Hva må vi være oppmerksom på? Viktige spørsmål! Det er viktig å ta vare på øyene og synet! Vi går jevnlig til kontroll hos tannlegen, men får vi sjekket øyene like jevnlig? Vi har lett for å prioritere bort disse kontrollene hos optikeren eller øyelegen. Ofte spiller økonomien også en viktig rolle her. Det er dyrt å ta en synstest og selv enkle briller koster over kr 1000. Mange av oss er i en prosess der de får arbeidsavklaringspenger, er uføretrygdet, eller er i en kostbar hverdag med høye utgifter. Da ser man seg ikke råd til å ta turen innom optikeren regelmessig!! Allikevel vil jeg råde deg å prioritere dette! Fordi det er viktig!

Jeg var hos optikeren min i forrige uke og ble inspirert til å skrive om synet vårt. De siste årene har jeg blitt plaget med tørre øyene. Først koblet jeg det ikke til fibromyalgi, men etter hvert fikk jeg vite at dette var en av symptomene. Fibromyalgi påvirker våre slimhinner, som gjør at de kan bli tørre. Det er viktig å vite! Hvorfor? Først og fremst fordi jeg nå kan få øyedråper på blåresept! Så betaler jeg bare litt over kr 20 istedenfor litt over kr 70. Det er mye penger i løpet av året! Resept for øyedråper får jeg hos fastlegen min. Også kunnskapen er viktig her. Å tilføre øyene fuktighet når man har tørre øyene, er viktig. Når øyene dine er tørre, er det lett å få små skader eller uregelmessigheter på øyet. Det vill vi ikke! Mange tror at vi kan bli avhengig av øyedråper og derfor må være litt tilbakeholden med det. Feil! Du kan ikke bli avhengig av øyedråper! Du må heller dryppe litt for mye enn for lite! Også lysskyhet er en av symptomene som forekommer ofte ved fibromyalgi. Noe du sliter med? Da kan du snakke med din optiker om filterbriller! De kan hjelpe deg når andre tiltak ikke hjelper og du kan få støtte av NAV til dette. Din optiker eller øyelege vet hvordan! Hodepine er også noe mange med fibromyalgi sliter med. Det er greit å vite, men vi må ikke utelukke andre årsaker. Jeg blir lett påvirket av stress og kan få hodepine på grunn av dette. I tillegg elsker jeg å lese. Da er det viktig å sjekke synet. Jeg er begynt med lesebriller og må faktisk bytte dem ut til sterkere briller igjen! Litt kostbart, selv om jeg ikke velger ut designerbrillene. Men det er noe jeg prioriterer, det er lett å få hodepine når jeg ikke ser det jeg skal. 🙂

Også ved andre revmatiske diagnoser opplever pasientene at øyene blir påvirket. Når du har Sjøgren, er ofte tørre øyene en av symptomene som påvirker din hverdag. Sjøgren påvirker slimhinnene.  Betennelser i øyene er noe som kan forekomme ved for eksempel leddgikt eller bekhterev. Har du plager med øyene og  er du usikker om du må gjøre eller kan gjøre noe? Ta en sjekk hos optiker eller øyelege!

Vi må ta vare på synet vårt! <3

7 kommentarer
    1. Jeg går ofte til optiker og jeg sliter med lysskyhet og da måtte jeg ha dyre briller og måtte opprette en konto for nedbetaling. Jeg viste ikke at Nav hjelper meg det. Det er noe jeg skal forhøre meg om. Ikke noe godt å betale over 400 kr i måneden av trygden. Vil gjerne slippe det. Har du flere råd så legg det ut. Tusen takk for alt du deler med oss 👍😊

      1. Ja, du må undersøke om du kan få støtte! Om du har lysskyhet og må bruke briller på grunn av det, kan du ha krav på støtte. Som du sier, betyr det mye når man har trygd. Har du lest innlegget om støtte til småhjelpemidler? Der du har krav på et beløp på ca kr 2000 hvert fjerde år? Hvis ikke finner du det i kategorien praktisk info. Ønsker deg en fin dag! 🙂

    2. Hei, jeg spurte min fastlege om øyedråper på blå resept og fikk til svar at det måtte en spesialist skrive ut. Stemmer det? Ser du skriver at fastlege kan skive ut dette?

    3. Ja de øynene, de løper avgårde med litt for mange kroner, og det er fristende å tøye strikken for neste kontroll. Bra med sånne påminnelser, god påske i sørfylket 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg