Mikropauser

Mikropauser; liten innsats, stor effekt!

Er du klar for hverdagen? Travle dager, mye som skal gjøres, mye å holde styr på? Hvordan blir det med energien din? Blir du tom for energi lenge før dagen er omme?

Jeg tror alle har tenkt disse tanker og gruet seg litt til å komme i gang igjen med hverdagen etter en litt mer avslappet sommer. Hva kan man gjøre for å få hverdagen til å bli bra?

For bare kort tid siden var det en god venn som minnte meg på om mikropauser. Det har vært litt travelt i sommer også, og hun spurte meg om jeg husket å ta mikropauser. Det var noe jeg hadde glemt!

Hva er mikropauser?

Små pauser, som gir deg anledning til å stoppe opp, hente inn litt energi, akkurat nok til å fortsette dagen uten å være helt utmattet.

Hva kan du gjøre?

Hvis du er på arbeid, kan det være nok å hente litt vann, gå på toalettet, være noen minutter helt for deg selv, konsentrere deg om pusten din. Ellers kan du ta på deg jakken, gå ut, være ute, pust inn frisk luft, også her kan du konsentrere deg om pusten. Men det kan være så enkelt som å sette deg på kjøkkenet med en tekopp eller ta en powernap. Andre liker å ta en kort avspenningsøkt, litt tøying, yoga eller meditasjon. Det må være noe som fungerer for deg, noe du kan putte inn i dagen din og som hjelper deg. Men det skal være enkelt!

Hvordan er mine mikropauser?

I sommer har jeg faktisk tatt powernap. (jeg må overtales til å prøve sånt, men jeg trengte det virkelig 😉). Jeg trakk meg tilbake og la meg ned på sengen i en liten halvtime. Leste litt i boken min, slappet av og duppet av i kanskje ti minutt. Det hjalp! Jeg klarte meg gjennom resten av kvelden uten å føle meg helt utmattet!

Jeg kan ogå sette meg ute, ser litt på fuglelivet, kjenner frisk luft i ansiktet og puster. Herlig! 💜

Strikking er pauseaktivitet for meg. Det hjelper meg å koble ut, nullstille tankene og hodet, så slapper jeg av.

En kopp te sammen med et ukeblad eller en bok er en god mikropause for meg.

Ellers er det litt avhengig hvor jeg er. Når jeg er bortreist, liker jeg å ta meg en liten tur ut, spasere litt. Men også da er det godt å strekke seg litt på sengen og slappe av, ta en powernap.

Det er så mye du kan gjøre! Som sagt, må det være noe som fungerer for deg, her må du prøve deg frem. Det som IKKE fungerer som en mikropause for meg, er å se ned i mobilen, være på sosiale medier, skrolle opp og ned der. Da får ikke hodet mitt den mikropausen jeg trenger og fortjener. 😉

Hvordan ser en mikropause ut for deg? 🥰

2 kommentarer
    1. En powernap eller bare trekke seg tilbake litt er lurt. Jeg trenger denne stillheten innimellom. Bare ha det stilt rundt meg. Enten døse litt eller lese bok eller bare lytte til stillheten 🙂
      Lag deg en fin ny dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg